חדשות התקשורת

בזק ואקספון חתמו על הסכם להחכרת תשתית

ההסכם יאפשר לאקספון להציע גישה לאינטרנט ללא ההפרדה המלאכותית בין ספק לתשתית. הוא משמש לבזק כהצהרת רצינות לקידום השוק הסיטונאי, שבו החברות יציעו לצרכן את מלוא שירותי התקשורת

רותי לוי 12:2727.02.13
סנונית ראשונה לקראת שוק סיטונאי. חברת בזק חתמה על הסכם להחכרת תשתית מול ספקית האינטרנט (ISP) והשיחות הבינלאומיות - 018 אקספון.

בחתימה עם אקפסון בזק מנסה לשדר רצינות בנוגע לקידום השוק הסיטונאי, אך הדבר רחוק מהאידיאל שלו, שבו חברות גדולות יציעו לצרכן את מלוא שירותי התקשורת הכוללים בנוסף לגישה לאינטרנט גם שירותי סלולר וטלוויזיה. שירותים שיכולות להציע רק – פרטנר, סלקום, HOT ובזק (יחד עם חברות הבת פלאפון ו-yes). 

 

מנכ"ל אקספון איציק בן אליעזר מנכ"ל אקספון איציק בן אליעזר

 

ההסכם, הכולל את כלל המרכיבים ההנדסיים, השירותיים והתמחיריים בין החברות מאפשר לאקספון להחכיר תשתית אינטרנט מבזק ולהציע באופן מיידי סל שירותים מקיף לצרכן אשר יכלול – תשתית, ספק אינטרנט וטלפון קווי.

 

באופן תיאורטי, אקספון יכולה להציע גם שירותי טלוויזיה על גבי האינטרנט, אך מנכ"ל החברה, איציק בן אליעזר, כבר הצהיר בעבר כי אין לו כוונה להשיק שירות כזה.

 

ההסכם נעשה לאחר משא ומתן עסקי ארוך וללא התערבות משרד התקשורת והוא יכול לשמש כאבטיפוס גם למפעילים קטנים אחרים. הוא בנוי על מודל הקרוי - Retail Minus שמשמעותו כי אקספון משלמת לבזק את המחיר לצרכן בניכוי הנחה כלשהי. זאת בניגוד למודל של Cost Plus שבמסגרתו אקספון הייתה משלמת את מחיר העלות של השירותים בתוספת פרמיה של רווח סביר לבזק.

 

ההסכם אינו נחשב ל"הסכם מהותי" כהגדרת משרד התקשורת ולכן אין בו הבטחה כלפי בזק לביטול הפיקוח התעריפי וההפרדה המבנית - ההפרדה בין בזק לחברות הבת בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes. הקלות כאלה יינתנו לבזק בתוך תשעה חודשים מהעמדת הסכם מדף עם אחת החברות הגדולות – פרטנר או סלקום.

 

בזק ופרטנר הגיעו לידי הסכם על תיק שירות הנדסי, אך טרם סיכמו את פרטי המחיר על השירות.

  

עבור אקספון, מדובר בעמדת כוח שתאפשר לה למכור לצרכן בצורה ישירה גם את שירותי תשתית האינטרנט ולחזק את אחיזתה בשוק. עבור הצרכן מדובר בבשורה חיובית למדי, גם אם אין בה הבטחה ממשית לגבי עתיד השוק הסיטונאי - שכן ההסכם נחתם עם ספק קטן אשר נותן כבר היום מענה תחרותי הולם לחברות הגדולות (כמו סמייל, בזק בינלאומי ונטוויז'ן).

 

מנכ"ל אקספון, איציק בן אליעזר, אמר ל"כלכליסט" כי: "משרד התקשורת הצהיר בעבר על חשיבות ספקים עצמאיים, שאינם חלק מקבוצת תקשורת, ליציבות התחרות. לכן, אני קורא למשרד לאמץ את עקרונות ההסכם הזה בפרק שייועד לספקים עצמאיים, וככל שיידרש להתאים את רמת המחירים של מודל השירות שנקבע בהסכם זה לרמת המחירים שתקבע במודלים האחרים. 018 אקספון תציע, בתוך זמן קצר, חבילת תקשורת משתלמת המתבססת על התשתית המצוינת בזק".

 

ערן יעקובי, ראש מחלקת המחקר ואנליסט התקשורת של דש ברוקראז' אמר ל"כלכליסט": "כרגיל, בזק היא זו שקובעת עובדות בשטח מבלי לחכות לרגולטור ואולי אף להצהיר על כוונות מול הרגולטור שייכנס. אמנם עדיין לא מדובר בשןק סיטונאי אמיתי אבל אקספון תתחיל לזנב בגדולות, כך שיהיה להן תמריץ להיכנס למו"מ מתקדם. המהלך מראה שלבזק יותר מכל חשוב להפסיק את ההפרדה המבנית וזה גם איתות למשקיעים החוששים משוק סיטונאי. ייתכן ויש כאן גם איתות קטן לקברניטי מיזם חברת החשמל שיישארו ללא לקוחות אם וכאשר המיזם יקום".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x