$
אופנה

שורה ראשונה בסלון: לראשונה שבוע אופנה הישראלי מתחבר לקיימות

השנה שבוע האופנה עובר למסכים בגלל הקורונה. לראשונה מעצבים ישראלים ידפיסו את הבדים לדגמיהם בסיוע חברת קורנית דיגיטל, בשאיפה לצמצם את הנזק הסביבתי מאחת התעשיות המזהמות ביותר. בין לקוחותיה: אמזון, נייקי, אדידס וג'וצי

עילית מינמר 08:3221.02.21

חודש האופנה המסורתי נפתח בשבוע שעבר בניו יורק ומשם יעבור ללונדון ואחר כך למילנו, אך גם הפעם יתקיימו רוב התצוגות במרחב הדיגיטלי ומעצבים מובילים רבים כמו מרק ג'ייקובס ורלף לורן בחרו כלל לא להשתתף.

 

 

ספק אם אחרי הסרת המגבלות בעידן הפוסט קורונה יחזרו שבועות האופנה למתכונתם הרגילה. החלוקה בין מותגים בעלי אמצעי שיווק והפקה שיכולים להציג מתי ואיפה שהם רוצים, בלי קשר לשבוע האופנה הממוסד, לבין מעצבים צעירים או מותגים קטנים יותר שמציגים במסגרת שבוע האופנה - ממשיכה לבסס עצמה. כך או כך, השאלה העולה שוב ושוב היא איך לגרום לאנשים לחזור להתרגש מבגדים בימים שטרנינגים ולבוש נוח נהפכו לבון טון.

 

המצב החדש דוחף את המותגים לכיוונים יצירתיים יותר בחשיפת הקולקציות שלהם: גוצ'י למשל, ויתרו על שידור תצוגה ובמקומה הפיקו בנובמבר פסטיבל סרטי אופנה וירטואלי שיצר הבמאי המוערך גאס ואן סנט בהשתתפות כוכבים כמו הארי סטיילס ובילי אייליש. המעצב המוכשר ג'ונתן אנדרסון שלח לעיתונאים ומשפיענים "תצוגה בקופסה" עם דגמים על בובות מנייר. קרולינה הררה מתכננת לשכור אוטובוס תיירים שיסתובב ברחבי ניו יורק ויציג את הקולקציה החדשה שלה. לעומתם, מותג היוקרה האיטלקי בוטגה ונטה בחר למחוק את כל חשבונות המדיה החברתית שלו, כאקט שיווקי, וכך לייצר סביבו באזז חדשותי שלא פגע בפופולריות שלו ובמכירות.

 

גם בארץ מתאימים את שבוע האופנה למצב ובהתאם לרוח הזמן מחזקים את ערכי הקיימות. מוטי רייף, יוזם שבוע האופנה, חבר לחברת קורנית דיגיטל הישראלית, המספקת פתרונות חדשניים לייצור טקסטיל. החברה, הנסחרת בנסד"ק ושוויה כ־4 מיליארד דולר מתמחה בפיתוח טכנולוגיה להדפסה דיגיטלית של טקסטיל וטכנולוגיות ייצור בר קיימא דיגיטלי.

 

תעשיית האופנה היא אחד הגורמים המזהמים ביותר של כדור הארץ, הן בתהליך הייצור והן בהשמדה של אלפי טונות של מוצרים. לדברי עמר קולקה, סמנכ"ל השיווק של קורנית, עד 25% מזיהום המים העולמי מקורו בתעשיית הטקסטיל בתהליכים של הדפסת בדים.

 

השאיפה של החברה היא להגיע לייצור על פי דרישה בלבד, מה שיצמצם זיהום סביבתי ועלויות. מותגים גדולים בחו"ל, בהם נייקי ואדידס, גוצ'י ורסצ'ה כבר משתמשים בטכנולוגיות שלהם, אמזון היא הלקוחה הגדולה ביותר של קורנית כיום ומהווה כ־20% מהיקף פעילותה השנתי.

 

לדברי רייף, החיבור עם קורנית דיגיטל, הוא הזדמנות לתעשיית האופנה הישראלית: "אני רואה את זה כמו תחילתה של סדנת חינוך שתישא פרי בעתיד. זה לא חיבור חד פעמי. אפשר לייצר פה שינוי והמעצבים יוכלו להרים ראש בזכות החיבור הזה".

 

יוזם שבוע האופנה מוטי רייף: העבודה עם קורנית תאפשר למעצבים להרים את הראש" יוזם שבוע האופנה מוטי רייף: העבודה עם קורנית תאפשר למעצבים להרים את הראש" צילום: אוהד רומנו

 

שבוע האופנה קונית תל אביב 2021 יועבר בשידור ברשת 13 בחול המועד פסח, מה שיגדיל את החשיפה שלו לקהל הרחב. ישתתפו בו מעצבים צעירים וותיקים בהם דורין פרנקפורט, ששון קדם, שחר אבנט, עידן לרוס ומשכית. התצוגות צפויות להצטלם ברחבי מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב שגם מנהליו רואים בכך הזדמנות לחזור לחיים. שלושה מהמעצבים המשתתפים צפויים לייצר קולקציות דיגיטליות במלואן: לארה רוסנובסקי, ויוי בלאיש ואלון לבנה. "גם בקורנית דיגיטל מפתחים משהו חדש לגמרי", אומר רייף," הם לא עבדו עם בדים כמו משי. וזה פותח אותם לעולם של אופנה גבוהה ולא רק של ספורט ואופנת רחוב".

 

קולקה שמח על ההזדמנות לעבוד עם מעצבים מקומיים. "נצטרך ללמוד להכיר אחד את השני, אנחנו את הטעם והדמיון שלהם, והם את הטכנולוגיה ואיך משתמשים בה בצורה הטובה ביותר. העבודה איתנו תאפשר להם המון חופש לניסוי וטעייה כי הכל ממחושב ובתוך שתי דקות מודפס על הבד".

x