$
פנאי

נקמת הטרקטורון: רוכבי השטח מסכנים את המטיילים והספורטאים

רוכבי אופנועי השטח והטרקטורנים, שנוהגים בפראות בשבילי עפר ובשדות, מסכנים את אלפי הספורטאים והמטיילים הטבע. גם התאונות התכופות לא משנות את המצב והניסיון להעביר חוק שישנה את המצב נכשל

אילן גולדמן 08:0702.12.20

הדרך שחוצה את בקעת אלון שבלב יערות הכרמל שוקקת חיים בכל סוף שבוע שבו מזג האוויר מחייך: מטיילים, רוכבי אופניים, רצים — ספורטאים רבים נהנים מפיסת השטח החוצצת בין נחל אלון להר שוקף.

 

כך גם באחת השבתות האחרונות, חבורת רצים מקומית מחיפה יצאה לבקעה הירוקה שהיא חלק מהפארק הלאומי כרמל. אך עוד לפני שהגיעו לבקעה, בדרכם מנחל אלון הסמוך, רעש מנועיהם של אופנועי שטח וטרקטורונים הרעיד את היער השקט וריח חריף של אדי דלק התפשט באזור. חבורת אופנוענים ונהגי טרקטורונים רמסה בגלגליה את אדמת הטוף הייחודית, כחלק ממופע קפיצות ראווה שערכה. משתמשי הדרך, בהם ילדים קטנים, כיסו את אוזניהם וברחו לשולי השביל בניסיון נואש להתחמק מהכלים המשתוללים ששעטו לעברם. “הרגשתי סכנה אמיתית כשהם קפצו לידינו בפראות”, מספרת אחת הרצות שהיתה במקום. “לא יכולתי שלא לחשוב על המקרה שבו טרקטורון דרס את הרצות המבטיחות נגיסט ביטאו ורדיט בלטה בגבעת ברנר ב־2012”. לדבריה, ההתפרעות נמשכה דקות ארוכות מבלי שאף גורם פיקוח או שוטר עוצר את האירוע.

 

טרקטורון בשטח. קיים קושי לבצע מרדף אחריהם מבלי לסכן את המטיילים באזור טרקטורון בשטח. קיים קושי לבצע מרדף אחריהם מבלי לסכן את המטיילים באזור צילום: רועי עידן

 

מי שמרבים לעשות פעילות גופנית או לטייל בטבע מכירים היטב את המחזות המפחידים האלה. בשנים האחרונות חלה עלייה עצומה במספר האופנוענים ונהגי טרקטורונים, שעושים שימוש תכוף בשטחי טבע לרכיבה פראית וקפיצות ראווה. בסופי השבוע הם מתפשטים באלפיהם בשבילים ובשמורות הארץ. חלקם מותירים אחריהם שובל של הרס וענני אבק המסכנים אפילו את הנהגים בכבישים הסמוכים.

 

ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולובסקי, מכיר מקרוב את התופעה: אזור נחל השופט ועמק השלום, שהם מקור משיכה אדיר למטיילים ושוחרי ספורט פנאי באזור אינו יודע שקט: כבר שנים שרעשי המנועים מחרישים את הסביבה ומרתיעים את משתמשי הדרך. חולובסקי יוצא אחת לכמה שבועות בלוויית אוכפי חוק, שמנסים להשתלט על הכאוס שיוצרות חבורות האופנוענים ונהגי הטרקטורונים בשטח. "זה עניין חמור", הוא אומר, "אנחנו בעצם נאבקים בהרס, שלעתים הוא אפילו מכוון, כלפי נחלים, שדות וערכי טבע". לעתים הופכים הרוכבים את השדות החקלאיים במועצה למגרש "חראקות" פראי ופרטי שלהם.

 

חולובסקי ושותפיו למאבק מצליחים לבלום מעט את השטף. מבצעי אכיפה מתוחכמים וחסימה של נקודות רגישות באמצעות בולדרים הם חלק משיטות המאבק. אולם חולובסקי שואף לשינוי משמעותי יותר באמצעות שינוי בחוקי העזר המקומיים, וכן בחקיקה ממשלתית, שאותם הוא מנסה לקדם באמצעות שר המשפטים. שכן היום החוק בעצם מאפשר לחבורות האופנוענים והטרקטורונים להתפרע היכן שרק ירצו, כל עוד זה לא על הכביש.

 

מי שפעל בעבר לשינוי החקיקה ולריסון ההתפרעויות המוטוריות הוא ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). מותה של הנערה סתיו לוי בת ה־17, שנהרגה בעת שהורכבה על טרקטורון, גרר פנייה לח"כ לוי מצד הורה אחר שבתו הצעירה נפצעה בנסיבות דומות. "המצב החוקי היה מקל מאוד וצריך היה לעשות התאמות בחוק", נמסר מטעמו של לוי, שניסה ב־2018 להעביר הצעת חוק שבה יורשה לנהוג בטרקטורון רק מי שברשותו רישיון נהיגה לרכב.

 

החוק שהוצע ביקש להעלות את הגיל המאפשר נהיגה בטרקטורון, העומד כיום על 16 ומחייב מספר מגוחך של שיעורי נהיגה על טרקטור. מלבד העובדה שהעלאת גיל הרישיון תוציא לשטח נהגים שקולים יותר, לוי קיווה כי אחרי שיוציאו רישיון נהיגה לרכב, תדעך גחמתם של הצעירים לנהוג בטרקטורונים. אולם הצעת החוק של לוי נפלה בסופו של דבר. ככל הנראה, כך סבורים בסביבתו של לוי, בשל התנגדותו של הלובי החקלאי. חשש החקלאים היה שאם החוק יתקבל, הדבר ימנע מהפועלים התאילנדים לנהוג בטרקטורים וגם ירחיק חקלאים צעירים מהתחום.

 

בינתיים, כמעט בכל שבוע, אנו שומעים על תאונות טרקטורונים ואופנועים שבהם היו מעורבים צעירים, כאשר לרשויות האכיפה אין יכולת ממשית ומעשית למנוע מהם שימוש באותן דרכים המשמשות גם את ספורטאים ומטיילים.

 

מרשות הטבע והגנים נמסר: "אין מניעה לנסיעה של אופנועים (וטרקטורונים — א”ג) בדרכי עפר מוסדרות. פקחי הרשות אוכפים את נושא נסיעת אופנועים בשבילי טיול להולכי רגל ובשטח הפתוח במקומות ללא דרכים. לצערנו, חלק מרוכבי האופנועים נוסעים ללא לוחית עם מספר רישוי ולא ניתנים לזיהוי. פעילות האכיפה מתבצעת בריכוזי מאמץ מבוססי מודיעין ובשיתוף המשטרה. לעתים אנו מקבלים דיווח ממטיילים בשטח המתלוננים על פעילות אופנועים, אך קיים קושי לבצע מרדף מחשש לסיכון המטיילים. זה מצב מורכב שקשה לאכוף אותו בשל נסיעת האופנועים ללא לוחית רישוי, היכולת שלהם להתחמק במהירות בשטח והקושי לתפוס אותם בשטחים פתוחים".

 

הפתרון הוא, אם כן, בחקיקה שתצמצם את המפגש המסוכן בין אדם לרכב בטבע. בינתיים, במקרה של היתקלות ברוכבים פראיים, יש להתקשר בהקדם למשטרה או למוקד רשות הטבע והגנים בטל’ 3639*.

x