$
קולנוע וטלוויזיה

מפיצי הסרטים גילו: בלי הוליווד אין קולנוע

בתי הקולנוע נותרו סגורים למרות האישור לפתוח אותם מחדש. לצד העובדה שהצופים לא רוצים להגיע, התברר שבלי אספקה שוטפת של סרטים אמריקאיים אין סיבה אמיתית לפתוח את אולמות ההקרנה

יאיר רוה 08:0206.07.20

ביום חמישי היו אמורים להיפתח בארץ רשתות הקולנוע המסחריות. זה לא קרה והמועד נדחה ל־31 ביולי. הממשלה כבר אישרה את פתיחתם, מבחינת מספר הצופים בהקרנה וריחוקם זה מזה, אבל התברר שבשלב זה מעטים רוצים להסתופף במקום סגור לאורך זמן עם אנשים אחרים.

 

מעבר לכך רשתות הקולנוע נתקלו באתגר גדול יותר: מה להקרין? בעוד התעשייה באמריקה מושבתת, רשתות הקולנוע בעולם מגלות שבלי סרטים הוליוודיים עדיף להן להישאר סגורות: בכל רגע נתון סרטים אמריקאיים מהווים רוב מוחלט מהתוצרת הקולנועית המוצגת בבתי הקולנוע בארץ ובעולם (חוץ מסין). כחלק מההתארגנות לקראת הפתיחה המחודשת התחילו מפיצי הקולנוע לפתוח את אסמי הסרטים שלהם שננעלו ב־15במרץ. חברת טוליפ, למשל, תכננה לנצל את ימי החופש הגדול כדי להפיץ את סרטי האנימציה “טרולים 2: מסביב לעולם” ו”סקובי דו”. בארה”ב החליטו להפיץ אותם ישירות ל־VOD. אבל בארץ הסרטים כבר מדובבים והיו מוכנים להפצה מתוך מחשבה אופטימית שסרטי אנימציה לילדים זוכים בארץ להצלחה גדולה.

 

גל גדות בתפקיד וונדר וומן גל גדות בתפקיד וונדר וומן צילום: יח"צ

 

 

שאר המפיצים צללו עמוק יותר אל גנזכי הרפטואר שלהם ושלפו משם סרטים משנתון 2018-2017, שאם לא היו ראויים להפצה עד כה, לא ברור למה שיהיו ראויים כעת. לסינמטקים (שחזרו לפעילות) שוגר כבר “הכפר של ברברה” מ־2017 עם איחוד של ז’ראר דפרדייה וקתרין דנב. ובסוף השבוע היו אמורים לעלות בסינמה סיטי סרט ספרדי וסרט סיני, גם הם מ־2017.

 

גם לבתי הקולנוע בבריטניה, שהיו אמורים להיפתח בסוף השבוע האחרון, אבל רובם הודיעו על דחייה, קשה למלא מסכים בלי הוליווד. לכן מפיצי הקולנוע שם הנפיקו קטלוג מרשים של 450 סרטים הזמינים להם, חלקם חדשים יחסית (כמו “טרולים 2” ו”סקובי דו”), חלקם כאלה שהיו על המסכים רגע לפני ההחשכה הגדולה (כמו “נשים קטנות”, “סוניק” ו”קדימה”) וכל השאר ישנים יותר אך זמינים להפצה מחודשת בעותקים דיגיטליים חדשים.

 

 

מתוך הסרט Tenet של כריסטופר נולן מתוך הסרט Tenet של כריסטופר נולן צילומים: outnow.ch

 

בינתיים לא נמצאו אף בית קולנוע או מפיץ שחשבו לנצל את המצב כדי להרגיל את הקהל לדיאטה קולנועית שלא מבוססת על קולנוע הוליוודי. בשנים האחרונות, למשל, התחילה יוזמה משובחת ליצירת עותקים דיגיטליים משופצים לסרטים ישראליים, וזו הזדמנות אדירה להביא אותם אל המסך הגדול: “בלוז לחופש הגדול” יכול להפוך ללהיט קיץ לבני נוער כרגע; גם “שחור”, “החיים על פי אגפא” ו”זעם ותהילה” ראויים להגיע לקהלים חדשים וצעירים. מהצד השני של הגלובוס, זו היתה יכולה להיות הזדמנות כבירה להביא אל בתי הקולנוע בארץ את שוברי הקופות הסיניים: רובם סרטי פעולה שהיו מהלהיטים הגדולים ביותר בעולם בשנים האחרונות מבלי שבארץ שמעו עליהם. עם לוקאל־פטריוטיות ופתיחת הטעמים לעולמות קולנועיים חדשים, אפשר היה להפוך את תקופת המשבר לתקופה של גילויים קולנועיים מסעירים. אבל זה לא קרה.

 

אז למי כולם מחכים? לכריסטופר נולן. במשך כל תקופת הסגר היה סרט אחד ששיחק מחבואים עם הקורונה: “Tenet”, של במאי “האביר האפל”. סרט האקשן המקורי והמסקרן הזה, שכרגיל אצל נולן קשור איכשהו במשחקים עם ציר הזמן, היה אמור להיות מופע הסיום הגדול והיוקרתי של קיץ 2020 שהיה אמור לכלול גם את “וונדר וומן 1984”, “מהיר ועצבני 9” וסרט חדש של ג’יימס בונד. כל אלה נעו מזמן לכיוון החורף או הקיץ הבא, אבל “Tenet” נשאר במקומו, ואיכשהו כולם רצו להאמין שעד 16 ביולי החיים בכל העולם יחזרו למסלולם, וזה יהיה סרט הפתיחה לעונת הקולנוע המחודשת. אך לפני כחודש אולפני וורנר — שראו שהמגפה רק מחמירה ולא מוכנים להפיץ את הסרט רק באירופה — הודיעו על דחייה: תחילה לסוף יולי ואז לאמצע אוגוסט. שם הוא כרגע ממוקם עם הקרנת בכורה ב־12 באוגוסט.

 

כדי לא להתמודד עם הפעלת בתי הקולנוע כשהתחלואה מתגברת יישרו רשתות הקולנוע בארץ קו עם הרשתות בבריטניה והודיעו על דחייה במועד הפתיחה. לכאורה לא בגלל הקורונה אלא רק בגלל כריסטופר נולן, ועם הודאה קצת עצובה שבלי שובר קופות הוליוודי, אין טעם לחזור לעסקים כרגיל.

 

x