$
קולנוע וטלוויזיה

דיזר מסתערת על הפודקאסטים בישראל עם נציג של משפחת בנאי

יואב בנאי ניסה ללכת הכי רחוק מהשושלת המשפחתית. הוא נסע לאירופה ולמד משפטים אך בסוף חזר למוזיקה ונהפך לסמנכ"ל בענקית הסטרימינג דיזר. עתה הוא אחראי על השקת ערוצי הפודקאסט של השירות בישראל. לדעתו, הוא פיצח את הטעם הישראלי, לא מאמין ברכישת בלעדיות במיליוני דולרים ומודה ש“הג'וק של משפחת בנאי תמיד דגדג לי"

עמית קלינג 08:2816.06.20

מאחורי גבו של יואב בנאי תלויות ארבע גיטרות אקוסטיות, אחת מהן הוא בנה בעצמו עוד כשהיה בתיכון, והוא מנגן גם על יוקליילי, קלידים ותופים ויש לו עבר מוזיקלי קצרצר בלהקת הפאנק “לום”. הוא נצר למשפחת בנאי  סבו אברהם הוא אחיהם של יוסי וגברי בנאי, ואביו שמואל הוא פרופסור בכיר לקרדיולוגיה. יואב עצמו מתעסק היום בצד אחר לחלוטין של המוזיקה.

 

בנאי (32) הוא סמנכ"ל קשרי לקוחות ואחראי ההטמעה בעברית ובישראל של שירות הסטרימינג דיזר שיושב במטה החברה בפריז. עם 16 מיליון משתמשים ב־180 מדינות דיזר, שהושקה בישראל ב־2017, היא שחקנית משמעותית בשוק לצד ספוטיפיי ואפל מיוזיק.

 

לפני כמה ימים משתמשי דיזר בישראל יכלו לפתוח לראשונה לשונית חדשה באפליקציה שלהם: "Shows", כלומר פודקאסטים. שהולכים ומסתמנים כזירת קרב חשובה בין האפליקציות השונות: רק לפני שבועיים ספוטיפיי רכשה בלעדיות על הפודקאסט הפופולרי The Joe Rogan Experience בעסקה שהכניסה לכיסו יותר מ־100 מיליון דולר. דיזר מתגאים ברשימה של יותר מ־20 אלף פודקאסטים, בהם כ־300 ישראליים.

 

“בחודשים האחרונים עבדנו קשה לערוך את ערוצי הפודקאסטים כך שיותאמו לארץ ולמאזין המקומי: כלכלה, ספורט, טכנולוגיה”, אומר בנאי.

 

פיצחתם את הרגלי ההאזנה של הישראלים?

"לא היו לנו נתונים קונקרטיים לעבוד איתם. היו לנו טרנדים עולמיים בשווקים שהשקנו בהם לאחרונה כמו מצרים, טורקיה ואמריקה הלטינית. אבל אנחנו מודעים גם למה שקורה בארץ. יש לנו צוות של שלוש עורכות שיושבות ועורכות מוזיקה והן חיות ונושמות גם פודקאסטים — אצל המתחרים בסטרימינג, בתחנות הרדיו ובפלטפורמות אינטרנטיות".

 

בנאי מספר כי גם לקורונה היתה השפעה על תפוצת הפודקאסטים. “בשלושת החודשים האחרונים המדיום הזה שבר שיאים: אנשים שהיו כלואים בבית חיפשו דרכים שונות להעביר את הזמן ולהעשיר את עצמם".

 

 

יואב בנאי, סמנכ"ל ענקית הסטרימינג דיזר יואב בנאי, סמנכ"ל ענקית הסטרימינג דיזר צילום: YANN STOFER

 

אחרי הסגר משהו ישתנה לדעתך?

"מי שנתפס לפודקאסטים נתפס לזה. מה שישתנה זה אולי הרגלי ההאזנה, עם שיאים בהורדות בשעות של נסיעה לעבודה בבוקר והביתה בערב".

 

את דיזר הסגר תפס בתזמון מתסכל: רגע לפניו הם התכוונו לעבור למשרדים חדשים בפריז אך כרגע מאכלסים אותם מעט מאוד עובדים. "יש הרבה דברים שאפשר לעשות מרחוק אבל לפגוש אנשים פנים אל פנים תמיד מעניק ערך מוסף. אנחנו לא מוכרים ביטוח. מוזיקה, פודקאסטים — אלה דברים רגשיים. בפריז המשרדים שלנו נמצאים מול הבניין של גוגל, רוב העובדים שלנו יכולים בקלות לחצות את הכביש. אנשים נשארים בדיזר בגלל המוזיקה והפודקאסטים”.

 

ספוטיפיי השקיעו עכשיו 100 מיליון דולר בפודקאסט של ג'ו רוגן ו־200 מיליון דולר בקבוצות פודקאסטים אחרות, כמו גימלט. בנאי נשאל אם גם הם מתעניינים באפיק הזה. "בלעדיות זו עוד דרך לבדל את עצמך מול המשתמשים. אנחנו לא רוכשים כרגע פודקאסטים קיימים”, משיב בנאי.

 

הוא מוסיף כי “בשלב זה אנחנו לא רוכשים כרגע פודקאסטים קיימים, אבל כן מפיקים פודקאסטים שלנו, Deezer Originals, שמותאמים לשווקים השונים, בשיתוף פעולה עם יוצרים מקומיים. עשינו את זה בצרפתית, בגרמנית, בפורטוגזית ובאנגלית, בקרוב נתחיל לעשות זאת כנראה גם בערבית. אולי גם בישראל זה יקרה מתישהו”.

 

 

על חוזה הבלעדיות של ספוטיפיי עם ג’ו רוגן (בתמונה) ב־100 מיליון דולר: “זה מהלך יח”צני שלא יהיה לו החזר. דרך להגיד ‘אנחנו אימפריה’, שיהיה להם בהצלחה בזה” על חוזה הבלעדיות של ספוטיפיי עם ג’ו רוגן (בתמונה) ב־100 מיליון דולר: “זה מהלך יח”צני שלא יהיה לו החזר. דרך להגיד ‘אנחנו אימפריה’, שיהיה להם בהצלחה בזה” צילום: איי פי

 

בלעדיות על פודקאסט אחד שווה 100 מיליון דולר?

“לדעתי, זה בעיקר מהלך שיווקי ויח”צני. אני לא חושב שיהיה החזר של ממש על התוכן הזה. זו עוד דרך להגיד ‘אנחנו אימפריה’, זה לא שהתוכן ייצרך בשווי של 100 מיליון דולר. שיהיה להם בהצלחה עם זה. אנחנו מעדיפים לעבוד עם תכנים ועם טאלנטים מקומיים, פחות ללכת לפודקאסטים הענקיים של אמריקה”.

 

לדיזר כבר היתה מתחרה אחת שניסתה ללכת חזק על קלף הבלעדיות בתחום המוזיקה — טיידאל. הם התגאו בבלעדיות על הדיסקוגרפיות של ג'יי־זי, מבעלי השירות, של פרינס ואחרים, והם נכשלו חזק. לפני כמה חודשים ג'יי־זי חזר עם הזנב בין הרגליים והעלה את כל האלבומים שלו אצל המתחרות.

 

"בלעדיות”, אומר על כך בנאי, “עובדת טוב מאוד בשירותי וידיאו. אם ראית סרט טוב אתה רואה אותו פעם אחת, אולי פעמיים. אם זה 'חומות של תקווה', אולי תראה אותו שלוש פעמים. אבל שירים אתה רוצה לשמוע, גם כאלה שאהבת מאז התיכון וגם את השירים שגילית בשבוע שעבר. אי אפשר ללכת לשוק מוזיקה שבו כל מתחרה מחזיקה בתוכן בלעדי אחר, ובשביל קטלוג מלא הצרכנים יצטרכו להחזיק כמה מינויים. השחקניות יודעות את זה וגם הלייבלים. לכן חוץ מטיידאל אף אחד בכלל לא הסתכל בכיוון הזה".

 

בנוגע להפצת פודקאסטים אולי העניין שונה, לפני כשבועיים קרתה תקרית הקשורה להשקת הפודקאסטים של דיזר בישראל. ראם שרמן, מגיש הפודקאסט הפופולרי “גיקונומי” וכן פודקאסטי הספורט “בכל יום נתון” ו”ציון 3”, כתב בטוויטר: “פנתה אליי מנהלת תוכן ישראלי בדיזר. ביקשה ש’בכל יום נתון’ ו’ציון 3’ יצטרפו לרשימה שלהם. אמרתי כמה אתם משלמים? אמרו כלום. אמרתי תורידו משם את ‘גיקונומי’ מיד. עידן הניצול חייב להסתיים”. מנקודת מבטו מתאר בנאי את התקרית כך: “פנינו לפודקאסטרים להודיע להם שאנחנו משיקים את הגרסה בישראל, לוודא שכל הלינקים והתיאורים נכונים, לוודא שהם רוצים להיות חלק מההשקה. יש בהחלט תפיסה שפודקאסטים צריכים להיות שווי ערך למוזיקה ומתוגמלים באותו אופן”.

 

זה יקרה לדעתך?

“זו שיחה שצריכה להיעשות, אבל כרגע בכל העולם פודקאסטים הלכו לצורה אחרת של מונטיזציה. פודקאסטים מוכרים פרסומות, אין לך במוזיקה זמר שמוכר פרסומות באמצע שיר. יש פודקאסטים שלוקחים תשלום ישירות מהמאזינים, אחת לעונה, אחת לפרק, אחת להאזנה, אבל אי אפשר גם פרסומות וגם את זה. זו שיחה שיכולה וצריכה להתקיים וטוב שהיא מתנהלת. חבל שהשיחה מול ‘גיקונומי’ היתה כל כך ישירה, הוא ישר יצא לטוויטר והעדיף לשפוך זעם. אבל אנחנו פה ונשמח לשתף איתו פעולה. בכל מקרה אנחנו בדיזר לא מוסיפים פרסומות משל עצמנו על הפודקאסטים, ורק למשתמשים החינמיים יופיעו פרסומות בין הפרקים”.

 

אתה מדבר על תגמולים, סמנכ”ל בהייטק עם תואר במינהל עסקים. יכול להיות שאתה הכבשה שחורה במשפחת בנאי?

“תראה, יש לנו במשפחה גם רופאים וגם שופטים, הם הלכו עוד יותר רחוק ממני. אני מניח שתמיד דגדג לי הג’וק של משפחת בנאי. התחלתי ללמוד משפטים, ואחרי

שנה דווקא עשיתי אודישנים לבתי ספר למשחק, בסוף החלטתי להמשיך בלימודי משפט. אבל כן, לפעמים מסתכלים עליי בעין קצת עקומה”, הוא צוחק. 

 

הפודקאסטים שמציעה דיזר: מאקטואליה ועד היפ הופ באסיה 

 

בין הפודקאסטים המומלצים שאפשר למצוא בדיזר "יואב על החדשות", של תאגיד כאן, שבו יואב רבינוביץ' מארח כל פעם קומיקאי אחר (בתפקיד האזרח הפשוט והמבולבל) לשיחה על נושא מסובך; ה"קוואמיפדיה" של גלי צה"ל שבו המוזיקאי והשדר קוואמי (איל פרידמן), מגיש פרקים על נושאים ספציפיים בתחום המוזיקה כמו צמדים אלקטרוניים באייטיז, או היחסים המוזיקליים בין דייוויד בואי ואיגי פופ. מחו"ל יש את Duncan Trussell Family Hour פודקאסט היפי־פסיכדלי כיפי וסוחף, ומבין ההפקות המקוריות של דיזר, כדאי במיוחד לשמוע את Straight Outta Asia, פודקאסט חכם וידעני במיוחד על ההשפעה הענפה אך הלא מדוברת של ההיפ הופ על יבשת אסיה. השירות מוגש חינם עם פרסומות או ב־19.90 שקל בלי פרסומות למנויי הפרימיום וב־29.90 שקל במנוי משפחתי.

 

x