$
אופנה

תפור עליך: מסיכות בסטייל

ההוראה החדשה בארה”ב ובישראל לחבוש מסיכה בכל יציאה מהבית, המריצה את המעצבים בחנות האונליין לעבודות יד אטסי לתפור ולהציע אלפי מסכות בשלל דגמים ובדים. לצד השמירה על הבריאות, הם מציעים ללקוחות גם שמירה על סגנון אישי וגם תמיכה בעסקים הקטנים והפרטיים

עילית מינמר 07:4913.04.20

בעקבות המלצת המרכז לבקרת מחלות האמריקאי לחבוש מסכות מחוץ לבית, וההוראה בישראל על החובה להצטייד במסכה בכל יציאה מהבית, יצאה קריאה לקהילת היוצרים של אטסי: "התחילו להכין מסיכות", כתב ג'וש סילברמן, יו"ר השוק המקוון הזה, הממוקד בעבודות יד וקראפט של יוצרים פרטיים ובעלי עסקים קטנים.

 

 

 

"קהילת אטסי יכולה לתת מענה לצורך הקריטי הזה", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג ובבלוג האישי הוסיף: "תמיד האמנתי שהדרך שבה אנו מגיבים בעתות משבר מגדירה אותנו. זה הרגע של קהילת אטסי להתאגד ולעשות משהו חשוב לטובת הכלל".

אניה פליט אניה פליט

 

קהילת היוצרים נענתה לאתגר. רשימת הנחיות מדויקות (בראש וראשונה הבהרה שמסכות הבד אינן מסכות בעלות תקן כמו אלה לצוות הרפואי) סופקה, ואלה שהיצירה היא חלק מחייהם נרתמו למשימה בעזרת מכונות התפירה שלהם, בדים וגומי אלסטי.

 

מסכת הבד נהפכה מזוהה יותר מכל עם הקורונה - יותר מבקבוקי האלכוג'ל ומגבוני החיטוי למיניהם. היא מגינה, היא פריט הכרחי וחלק מהחיים והיא מותירה את המסכות המקצועיות בידי מי שהכי נזקקים להן בימים אלה של מחסור - הצוותים הרפואיים. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, וגם על פי גורמים רשמיים בישראל, עדיף לחבוש מסכות בד מאשר לא לחבוש אותן כלל. וזו גם הזדמנות לתמוך ביוצרים מקומיים ועסקים קטנים. הקשר הייחודי עם הלקוחות, המתקיים בעיקר בהתכתבות, והיצירתיות של מעצבים באתר שחרט על דגלו קידום של פריטים שיוצרו במלאכת יד - הם ללא ספק יתרון של ממש.

 

מסיכות של אלומה מסיכות של אלומה

 

הביקוש, מתברר, גבוה, לפחות בארה"ב: על פי סוכנות בלומברג, אם בחודש שעבר נרשם ברשת בכל שתי שניות חיפוש אחד שקשור במסכות, הרי שבשבוע שעבר תועדו יותר משני מיליון חיפושים כל שתי שניות, ויותר מ־10,000 מוכרים מכרו לפחות מסכה אחת. לדברי סילברמן לרשת סי.אן.בי.סי, 20 אלף חנויות הפעילות באתר אטסי כבר מוכרות מסכות בעקבות ההמלצה. “המוכרים שלנו”, אמר, “יכולים לייצר מאות־אלפי מסכות ביום”. ואכן בעלי מלאכה רבים באטסי מציעים מסכות מנומרות, עם כוכבים ולבבות, מפוספסות פרחוניות ומנצנצות. הרוב פשוטות, דומות בגזרתן למסכת מנתחים, מקצתן מורכבות יותר, פס תפירה עובר לאורכן. יש מי שמציעים הוראות סריגה למסכה מקרושה, בדים לבחירה, מסכות לילדים וכאלה למבוגרים.

 

מסיכות של luna tlv מסיכות של luna tlv

 

לדברי חמוטל בורוכוב, בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר , ויזמית בעלת הפלטפורמה Kneppel שמשדכת בין מעצבים לנותני שירות וספקים ועוזרת להם לבנות את המותג שלהם, "כדי שלמסכה יהיה איזשהו אפקט מסנן היא צריכה להיות מבד צפוף ככל האפשר, שלא עבר אשפרה עם חומרים מסוכנים לנשימה, למשל. כדאי לוותר על תפר האמצע כי הוא מחורר את צפיפות הבד בדיוק באזור האף והפה, האזור שאנו רוצים להגן עליו ולהתגונן מפניו". בורוכוב, השוקדת בימים אלה על פרויקט של ביזור תפירה אצל מתפרות ומעצבים עצמאיים בישראל, אומרת כי מעניין לראות את המיזמים וההתגייסות של קהילת המעצבים לפרויקט המסכות הבינלאומי . מקצתם מציעים את מרכולתם גם בחנות האטסי שלהם. למשל, מעצבת בגדי הילדים, רחל בואנו דה מוסקיטה בעלת המותג האקולוגי LunaTLV. "אני באה ממשפחה של רופאים וחיפשתי מסכות בעלות תקן לאחותי שעבדה לא מוגנת בבית חולים. הקושי למצוא והמחירים המופקעים, לצד בקשה של הלקוחות דחפו אותי ליצור חלופי", היא מספרת. המסכות שלה, שנמכרות באטסי ובאתר המותג, עשויות ג'רסי ובעלות שכבה פנימית מבד אורגני לא מעובד ולא צבוע (60־65 שקל למסכה).

 

גם המעצבת אלומה קליין, שמוכרת באטסי תחת השם ALUMAhandmade התחילה בייצור משפחתי ואז "הרבה אנשים פנו וביקשו לקנות את המסכות שאני עושה מבדים אפריקאיים. הבנתי שאני יכולה לעזור לאנשים שאין להם יכולת לייצר בעצמם או דרך להשיג מסכות”. על כל חבילת מסכות שתימכור (של שלוש מסכות בד כותנה דו צדדיות ורב שימושיות, החל ב־140 שקל) תתרום קליין אחת.

 

ויש גם מעצבים שמייצרים מסכות ומוכרים באתר שלהם או ברשת החברתית, בהם המעצבת אניה פליט שמסכות התחרה שלה (שנתפרת מעל בד משי, ויסקוזה או כותנה) זכו להצלחה בקרב חובבות אופנה (90־220 שקל, להשיג דרך האינסטגרם שלה), נתלי אליאן למותג "נפתול" שיוצרת מסכות מבנדנות, ונדב רוזנברג מהמותג "נורת'רן סטאר", שתופר מסכות מאריגי כותנה מודפסים.

x