$
קולנוע וטלוויזיה

יהיו זמנים בהוליווד: פרסי הקולנוע בגלובוס הזהב 2020

הכתרתו של קוונטין טרנטינו כמנצח הגדול של גלובוס הזהב עשויה לבשר על זכייתו הצפויה גם באוסקר. אך עתה נושף בעורפו מועמד חדש: סם מנדס וזכייתו המפתיעה עם הסרט המפעים “1917"

יאיר רוה 09:3707.01.20

בשנה שעברה, בשעה שכולם דיברו על “רומא” כזוכה אפשרי באוסקר, זכה “הספר הירוק” בפרס הסרט הטוב בגלובוס הזהב בקטגוריית הקומדיה־מיוזיקל. עם כל הרצון שלנו להמעיט בערכו ובחשיבותו של טקס שפרסיו מחולקים על ידי כ־90 עיתונאים זרים שמסקרים את הוליווד לעיתוני ואתרי ארצם, יש גם מקום לשים לב לבחירות שלהם, שחלקן יתגלו ב־9 בפברואר כתחזיות.

 

כמו, למשל, זו שאולי תוציא השנה את קוונטין טרנטינו עם אוסקר לסרט הטוב ביותר על “היו זמנים בהוליווד”. סרטו של טרנטינו היה הזוכה הגדול בגלובוס הזהב שלשום, כשזכה בשלושה פרסים: לסרט הטוב ביותר (כקומדיה, לכו תבינו); לתסריט; ולשחקן המשנה, בראד פיט.

 

צוות הסרט "היו זמנים בהוליווד" צוות הסרט "היו זמנים בהוליווד" צילום: אי פי איי

 

מבחינת מצביעי גלובוס הזהב, זו לא רק עדות לאהבתם ארוכת השנים לסרטיו של טרנטינו, ולא רק הרעפת חיבה לסרט שכולו אהבת קולנוע, אלא גם סמל לכך שטרנטינו יכול לזכות בפרסים גם בלי הארווי וויינסטיין לצדו.

 

“האירי” ו”סיפור נישואים”, שני הסרטים של נטפליקס שנכנסו לתחרות כמובילים בולטים, יצאו מאוכזבי הערב.

 

סם מנדס והצוות של "1917" סם מנדס והצוות של "1917" צילום: gettyimages

 

“סיפור נישואים” אמנם העניק ללורה דרן את פרס גלובוס הזהב בקטגוריית שחקנית המשנה, אבל נואה באומבך ושחקניו הראשיים יצאו בלא כלום. “האירי” יצא בידיים ריקות. אפשר לטעון שזו הצבעת מחאה נגד נטפליקס, אבל גם “פרזיטים” הגיע לטקס חזק ויצא ממנו חלש עם זכייה אחת צפויה והגיונית בקטגוריית הסרט הזר. גם אם “פרזיטים” יפתיע עם מועמדויות לאוסקר לרוב, נראה שהוא לא יהיה “רומא” של השנה ולא יזכה גם בפרסים מחוץ לקטגוריית הסרט הבינלאומי.

 

מה שמשאיר אותנו עם מי שניתר קדימה להיות הפתעת הערב, ומי שעשוי להפוך להפתעת עונת הפרסים: “1917”, סרטו של סם מנדס. סרט שנכנס מאוחר לחיינו, אבל כל מי שראה אותו בשבועיים האחרונים הבין שהוא עשוי להיות זה שיעקוף את כולם בדרך לאוסקר. מנדס יצא מגלובוס הזהב עם שני פרסים: לבימוי ולסרט, וזינק קדימה להיות המועמד המוביל.

 

רנה זלוויגר וחואקין פיניקס עם פרסי גלובוס. נזיפות לקהל שבאולם רנה זלוויגר וחואקין פיניקס עם פרסי גלובוס. נזיפות לקהל שבאולם צילומים: אי.פי , ABACA

 

בדיוק 20 שנה אחרי שמנדס זכה באוסקר על בימוי סרטו הראשון, “אמריקן ביוטי”, הרשו לנו להמר — שבוע לפני פרסום המועמדויות לאוסקר — שמנדס יזכה גם באוסקר על הבימוי, שכן סרטים בשוט אחד, או עם שוטים ארוכים ומשוכללים, הם שהביאו לאלפונסו קוארון ולאחנדרו גונסלס איניאריטו ארבעה אוסקרים על בימוי בשש השנים האחרונות.

 

הסרטים והסדרות שזכו בגלובוסים לא יעשו כותרות. חוץ מסרטו של טרנטינו, לא היו שם להיטי ענק (יש לשבח את מצביעי הגלובוס על בחירתם בסרט האנימציה הבאמת טוב של השנה, “מיסטר לינק”, על פני הלהיטים הגדולים יותר מבית דיסני).

 

מה שכן, הטקס השנה עשוי לייצר רגעים ויראליים דווקא בגלל מה שנאמר בו. אן.בי.סי מלהקת את ריקי ג’רווייס לתפקיד המנחה (בפעם החמישית) כי היא רוצה את הסכנה והפרובוקציה, והוא אכן סיפק אותה, ברצף בדיחות שתוקפות בלי סוף את הצביעות של הוליווד הלכאורה ליברלית. אבל דווקא חואקין פיניקס, שזכה בפרס על תפקידו בתור הג’וקר, האפיל על ג’רווייס בנאום שנחתך בשידור האמריקאי בגלל כמות הפעמים שהוא אמר “פאק” בשידור חי. וגם כי אחרי ערב שלם שבו קראו הזוכים להתפלל למען אוסטרליה, ששריפות ענק משתוללות בה (ושמנעו מראסל קרואו להגיע ולאסוף את הפרס על הסדרה “בקלם רם”), אמר פיניקס — בשפתו המסורבלת — שאולי הגיע הזמן שגם הם יתחילו לעשות משהו, להקריב משהו, כדי להביא לשינוי במשבר האקלים. “אולי לא נטוס במטוסים פרטיים לפאלם ספרינג”, הוא הציע לחבריו באולם. ג’וקר, כאמור.

x