$
קולנוע וטלוויזיה

ורק אלי כהן נשאר חידה: הסדרה החדשה בנטפליקס על המרגל הישראלי

הליהוק של סשה ברון כהן לתפקיד המרגל הישראלי הוא הברקה, אבל הסדרה לא מצליחה לצייר תמונה אמינה של אישיותו

יאיר רוה 08:2417.09.19

חודש בלבד חלף מאז כתבנו כאן בחיבה על “אתר הצלילה בים האדום”, סרט האקשן האמריקאי העוסק בפעילות של המוסד בסודן בתחילת שנות השמונים בהעלאת יהודי אתיופיה לישראל, והנה מגיעה “אלי” (“The Spy”), מיני־סדרה בת שישה פרקים שכתב וביים אותו במאי, גדעון (גידי) רף.

 

חוץ מההתפעלות מההספק של רף, גם כאן מדובר בפרק בתולדות שירותי הביון הישראליים והמרגלים הישראלים שממשיכים לזכות לכבוד ולהנצחה דווקא בנטפליקס.  

 

 

הפעם עובר רף לשנות השישים כדי לספר את סיפורו של המרגל הישראלי המפורסם ביותר אלי כהן. הסדרה נפתחת ביום הוצאתו להורג של כהן ב־1965 ומשם חוזרת חמש שנים אל גיוסו לשירות, שליחתו לארגנטינה תחת מסווה של איש עסקים סורי, ומ־1962 המעבר שלו לדמשק. להבדיל מהדימוי המקובל של המרגלים כאנשים שחיים בצללים ובולשים במקורות המידע שלהם מרחוק, כהן הפך עד מהרה לדמות בולטת בחיי החברה והעסקים בדמשק והתערה בקרב בכירי הממשל.

 

סשה ברון כהן מתוך הסדרה אלי, על סיפורו של המרגל אלי כהן סשה ברון כהן מתוך הסדרה אלי, על סיפורו של המרגל אלי כהן צילום: NETFLIX

 

1962 הייתה השנה שבה הקולנוע השיק את סדרת סרטי ג’יימס בונד, המרגל הבריטי עם הטוקסידו, אבל על פי רף, כהן לא היה זקוק לדוגמה בדיוניות והוא מוצג כמי שנע בטבעיות בין מסיבות קוקטייל של שגרירים וגנרלים.

 

ההברקה הגדולה של הסדרה (שנהנית מצילום אפלולי מרשים של איתי נאמן) היא ליהוקו של סשה ברון כהן לתפקיד אלי כהן. ראשית, כי ברון כהן, אחד הקומיקאים הגדולים של ימינו, מתגלה כשחקן דרמטי מעולה. אבל בעיקר כי ברמה העמוקה ביותר הוא מהבודדים שבאמת יודעים איך לגלם מישהו כמו אלי כהן. הרי כל הקריירה של ברון כהן היתה בנויה על התחזות לאנשים אחרים תחת סכנה (אמנם לא סכנת מוות אבל כן של לחטוף מכות) והוצאת מידע מהם.

 

החל מדמויות מ”המופע של עלי ג’י” (בוראט, למשל) והסרטים שבעקבותיהם, ועד לדמויותיו ב”מי זאת אמריקה?” - ברון כהן התלבש, התאפר והתחזה לדמויות שגרמו לאנשים אחרים להגיד בקול רם מה שהם בדרך כלל שומרים בסוד בבטן והיה בעצם מרגל בשירות עולם הבידור. הליהוק הזה גם גורם לנו לתהות לגבי אופיו האמיתי של אלי כהן, שבוודאי היה צריך להיות שחקן מצוין כדי להצליח לגלם דמות שהטעתה רבים וחשדנים במשך ארבע שנים.

 

לכן, הדבר הכי מעניין בסדרה הוא לא ההירואיזם של אלי כהן או המידע החיוני שהוא העביר לישראל, אלא המצב הנפשי של אדם שמתחיל בהדרגה לאבד את ה”אני” שלו בשעה שהוא נטמע לתוך דמות בדויה שלמעשה משתלטת על חייו. הסדרה נפתחת בכך שרגע לפני הוצאתו להורג כותב אלי כהן מכתב למשפחתו, וכשרב הקהילה היהודית בדמשק מבקש ממנו לחתום, ידיו רועדות והוא נתקע. “אתה לא זוכר את השם שלך?”, שואל אותו הרב. זה לב הסיפור - על אדם שכדי להגשים את ייעודו היה צריך למעשה לברוח מעצמו ולהפוך למישהו אחר.

 

הבעיה היא שמה שהיה יכול להיות סרט קולנוע דחוס המציג את צד הנגטיב של ג’יימס בונד ואת חיי הריגול כסוג של הפרעה נפשית של אדם ללא זהות, נפרס כאן על פני שישה פרקים, נע באטיות מפרכת בין לוקיישנים תקופתיים מעוצבים, אבל עדיין לא באמת מגלה כיצד הפך אלי כהן כה מהר מפקיד אפור למרגל אלגנטי ומה היתה אישיותו האמיתית.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x