$
אמנות ועיצוב

כך הפכו צעירי סין את עולם האמנות

לצעירי סין יש כסף וצורך בסמלי סטטוס, כמו אמנות במיליוני דולרים: "הם מבזבזים הרבה יותר מבמערב"

ענת ברזילי 08:1815.04.19

ציור ללא כותרת (1984) של ז’אן מישל בסקיאט נמכר לפני שנתיים בכ־110.5 מיליון דולר וחולל מהפכה. הציור, שנמכר לאספן אמנות יפני בשם יוסקו מאזווה, שבר את שיא המכירות של סותבי'ס אסיה, והקפיץ את שוק רכישות האמנות במזרח אסיה למקום השלישי בגודלו בעולם, אחרי ארצות הברית ובריטניה. בשנה שעברה השוק הזה גילגל כבר 480.5 מליון דולר.

 

 

ראשת תחום אמנות עכשווית בסותבי'ס אסיה יוקי טראזה בחלל של סותבי'ס בת"א. "המוכרים מחנכים את הרוכשים שלא יודעים מי זה וורהול או מונה" ראשת תחום אמנות עכשווית בסותבי'ס אסיה יוקי טראזה בחלל של סותבי'ס בת"א. "המוכרים מחנכים את הרוכשים שלא יודעים מי זה וורהול או מונה" צילום: עמית שעל

 

ראשת תחום אמנות עכשווית בסותבי'ס אסיה, יוקי טראזה (38) אשת עסקים ואמנות ממוצא יפני שחיה בהונג קונג, היתה זו שביצעה את המכירה. בביקור מיוחד בישראל, לרגל השקת החלל החדש של סותבי'ס בתל אביב בתערוכת "Beijing to Tel Aviv >> Nonstop", היא מספרת ל"כלכליסט" על המהפכה בעולם האמנות שחולל תהליך ההיפתחות של סין למערב: “אסיה היא שוק צעיר ותוסס. היא מלאה באספנים צעירים שלומדים את השוק במהירות ובאינטנסיביות. הם מטיילים בעולם, רוכשים השכלה אמנותית במוסדות אקדמאיים באירופה ובארצות הברית".

 

נתוני המכירות הפומביות מראים כי בסין לבדה זינק היקף רכישות האמנות פי 12 בין השנים 2004–2014, והיא מהווה כיום 25% מהשוק העולמי.

 

הדור החדש של אספני האמנות, מסבירה טראזה, שונה מאד מקודמיו: "המילניאלז הסינים נחשפים לאמנים מערביים ועוקבים אחריהם, בשונה מהאספנים שגדלו לפני המהפכה התרבותית, לא התמצאו באמנות וכמעט לא דיברו אנגלית. המערב, מצדו, זיהה את העושר והכמיהה של אסייתים לקנות אמנות עכשווית, כך שנוצר שוק חדש לגמרי. היום בסותבי'ס הונג קונג אנחנו מוכרים אמנות מערבית וסינית באופן שווה".

 

היפני ששבר את הכלים

 

על האספן היפני מזוואה, שאותו ליוותה ברכישת הציור של בסקיאט, מספרת טראזה כי “הוא השפיע ושינה את אופן החשיבה של אספנים אסייתים צעירים באופן משמעותי. בדרך כלל מכירות פומביות מתבצעות בטלפון באופן דיסקרטי, כך שאף פעם לא יודעים ברשות מי היצירה שנקנתה. הפעם הגיע אספן צעיר לבוש ג’ינס, מתעשר חדש שבנה את עצמו דרך הייטק, שהיה מאוד נחוש לקנות את הציור הזה.

 

"הוא אספן נלהב, שבנעוריו היה מתופף בלהקת פאנק, וחש קרבה תרבותית גדולה לבסקיאט. ורגע אחרי שקנה את היצירה, עוד לפני שאנחנו בסותבי'ס הספקנו לפרסם את המכירה, הוא כבר פרסם אותה באינסטגרם, יושב על הרצפה לצידה. זה משהו מאוד לא אופייני ליפנים, ונחשב מאוד נועז. יש לו המון מעריצים. קיבלתי פניות רבות מלקוחות סינים שרוצים לפגוש אותו ולקבל את חתימתו".

 

 

הציור של בסקיאט שנמכר ב־110.5 מיליון דולר. הרוכש הצטלם איתו לאינסטגרם הציור של בסקיאט שנמכר ב־110.5 מיליון דולר. הרוכש הצטלם איתו לאינסטגרם צילום: יחצ

 

קונים אף שלא מכירים

 

בתערוכה שפותחת את החלל החדש של סותבי'ס בתל אביב מוצגים 20 ציורים של אמני הדור הראשון של אמנות סינית עכשווית, כמו זנג פאנז'י (Fanzhi) וז'אנג שיאוגאנג (Xiaogang). תנועת האמנות הסינית העכשווית החלה ב־1989 וכונתה "ריאליזם ציני" — כחלק ממדיניות הפתיחות של סין למערב היא ביטאה ביקורת כלפי המשטר הדכאני של מאו דזה־דונג. במקביל בסין אנשים החלו לאסוף אמנות.תחילה קנו בחזרה מהמערב חפצי אמנות סינים עתיקים, ובהמשך יצירות אמנות מערביות. כך החלה סין להיפתח בהדרגה לשוק הבינלאומי.

 

בתי המכירות באסיה, סותבי'ס וגם כריסטי'ס, פועלים גם כמחנכים לאמנות של אותם מיליונרים צעירים שמחפשים סמלי סטטוס. לדברי טראזה, "בין אם זה מונה, וורהול או בסקיאט, רוב הקונים האסייתים מעולם לא ראו את יצירות האמנות האלו לפני המכירה. הם קונים ציירים שהם לא מכירים ואנחנו מסבירות להם על האמנים והחשיבות שלהם, אז הם מבינים את המכלול השלם של ערך הציור. והם מוכנים לשלם הרבה יותר מהמערב עבור היצירות האלה”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x