$
קולנוע וטלוויזיה

דמעות של מפתחים: מאחורי הקלעים של תעשיית הגיימינג

התמוטטויות נפשיות, אשפוזים ועבודה מסביב לשעון: הדוקו "Playing Hard" (נטפליקס) מספק הצצה לסדנאות היזע המבהילות של מפתחי משחקים

עמית קלינג 08:3111.04.19

איש שנראה כמו אופנוען מזדקן, עם שיער ארוך, זקן מאפיר, טבעות על כל אצבעותיו וכובע קאובוי שחור, מטפס שוב ושוב ושוב לבדו על גבעה קטנה. זאת התמונה שחוזרת על עצמה ב־"Playing Hard", דוקו שעלה השבוע לנטפליקס ועוסק ביוצר המשחקים ג'ייסון ונדנברג בזמן תהליך הפיתוח הטעון והמורכב של המשחק "For Honor". ונדנברג הוא דמות אקסצנטרית קלאסית של אמן ואיש חזון, החל מהלוק החריג שלו, דרך האופן התיאטרלי בו הוא מבצע לעצמו (ולמצלמות) את הדיאלוגים הדרמטיים של המשחק תוך כדי שהוא כותב אותם, וכלה בנאומים חוצבי הלהבות שבהם הוא מלהיט את הצוות שלו, כשהוא מנסה למתוח קו ישיר בין משחקי דמיון שהם שיחקו בחצר בתור ילדים לבין "For Honor", משחק אקשן מהיר עם מכניקת סיף מורכבת.

  

המשחק "For Honor".היוצר נדחק לשוליים והמפיק נעלם ל"טיפול" המשחק "For Honor".היוצר נדחק לשוליים והמפיק נעלם ל"טיפול"

 

במהרה, התמונה הזאת, של האמן הבודד שמוביל אחריו צוות קטן ונחוש אל עבר המטרה, נהפכת פשוט לתמונה של אדם בודד. ככל שמתארך פיתוח המשחק שהוזמן בידי חברת הענק יוביסופט, כך יותר ויותר פרצופים ותפקידים נכנסים לתמונה. ונדנברג נדחק לשוליים, המשחק הולך ומתרחק מחזונו המקורי והמפתחים נכנסים לקראנץ' האימתני — כינוי לתקופה של שעות נוספות בלי הגבלה, כשכל המעורבים עובדים בלחץ היסטרי כדי לסיים את הפרויקט לתאריך ההשקה שהבטיחה מחלקת השיווק.

 

הפיתוח המבולגן של "For Honor" אינו יוצא דופן במיוחד. בכתבת תחקיר מעמיקה שפרסם השבוע אתר Kotaku מתועדת העבודה על Anthem, משחק יריות גדול שהוציאה לאחרונה Bioware. פיתוח המשחק כלל פרק הקראנץ' ממושך מאד, שפגע חמורות במפתחים שבקושי הספיקו להתאושש מהקראנץ' של המשחק הקודם שפיתחו. רבים מהם הגיעו להתמוטטות עצבים של ממש ונאלצו לנטוש את העבודה לשבועות או חודשים בהוראת רופא. עובדי Bioware שהתראיינו בעילום שם תיארו כי רבים נהגו לנעול את עצמם בחדרים פרטיים במשרדים ולפרוץ בבכי, ואחד אף אמר ש"דיכאון וחרדה הם מגפה בתוך החברה". התוצאה היתה גם משחק גרוע, שזכה לביקורות שליליות ותלונות מהשחקנים על משחק שיצא לשוק במצב לא גמור.

 

Anthem. העובדים נעלו את עצמם בחדרים ובכו Anthem. העובדים נעלו את עצמם בחדרים ובכו

 

אחד הפתרונות שמנסים ליישם כרגע בתעשייה הוא איגוד מקצועי למפתחי משחקים, שאמור לתת מענה לתופעת הקראנץ' (כמו גם לפערי שכר מאסיביים בחברות ופיטורים המוניים ומפתיעים). לאחר ש־2018 הייתה גם שנת שיא ברווחים לתעשייה, לצד מפלות של הרבה חברות (למשל Telltale האהובה) ודיווחים הולכים וגוברים על קראנצ'ים אכזריים, נראה כי אולי עכשיו המאבק של המפתחים יתפוס תאוצה.

 

לקראת סופו של "Playing Hard" מוצגת לנו מסיבת ההשקה של "For Honor". ונדרברג הסכים להגיע אליה, אבל לא לחגוג. "זה כאילו גידלת ילד, הוא הולך לקולג' ומושיב אותך לשיחה ואומר: אבא, אני לא רוצה שנהיה בקשר יותר", הוא אומר במרירות, ונדרשים מאמצי שכנוע רבים כדי שילחץ יד למפיק המשחק, סטפן קרדין. בתום ארבע שנים מאומצות של עבודה שבה הוא נדחק לשוליים, אפשר לשער שנמאס לו לראות את הפרצוף של הבוס הגדול. אלא שקרדין בעצמו הגיע למסיבה הזאת, אחרי שנעלם לחודשיים של "טיפול" בישורת האחרונה של הפיתוח, כפי שניתן לראות בסרט. נראה שקראנץ' הוא משחק עינויים מהסוג שבו אף אחד לא מנצח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x