$
אופנה

מחאת האפודים הצהובים זורעת הרס במותגי האופנה היוקרתיים בפריז

ההפגנות האלימות מתרחשות באחד ממוקדי תיירות האופנה החשובים בעולם וגורמות להפסדים כבדים לדיור, שאנל ואחרים. המכירות בירידה, התיירות נפגעת ולעיתים גם נגרם נזק פיזי לחנויות עצמן

מורן לונדון 20:1618.12.18
מחאת האפודים הצהובים שמתנהלת בצרפת בשבועות האחרונים אולי באה מתוך כאב כלכלי של האזרח הקטן אל מול הגזרות של הנשיא עמנואל מקרון, אבל בינתיים היא זורעת הרס ופוגעת בכלכלת המדינה רק מעצם היותה.

 

בחמשת השבועות האחרונים, ההפגנות האלימות שמתרחשות באחד ממוקדי תיירות האופנה החשובים בעולם - השאנז אליזה וסביבותיו - גרמו להפסדים כלכליים גדולים הן למותגי היוקרה השוכנים שם כמו דיור, שאנל וגוצ'י והן לבעלי חנויות קטנות ועצמאיות.

 

 

על אף שכמות המפגינים התדלדלה משמעותית בסוף השבוע האחרון, רבים מבעלי החנויות העדיפו לא להסתכן בהתמודדות עם המפגינים והשאירו את החנויות סגורות. יחד עם העובדה שהפגנות הנוגעות ליוקר המחיה מוציאות לצרכנים את החשק לקנות, האלימות, שבירת חלונות הראווה ושריפת המכוניות - מסכנות ממשית את חיי המוכרים.

 

רוב הקמעונאים לא ממהרים לדווח על קשיים שיכניסו את השוק ואת בעלי המניות לפאניקה ויסבו את תשומת ליבם של המפגינים על יוקר המחיה למותגים שבקלות מוכרים חולצה במאות יורו ויותר. עם זאת, בראיון לניו יורק פוסט, סיפר ז'אן פיליפ האק, מנכ"ל בבית האופנה Lanvin על הפגיעה הקשה שספג המותג בתקופת המחאה החברתית "התקופה הזו בשנה היא החשובה ביותר עבורנו. בימים כתיקונם חודש דצמבר נחשב רווחי לפחות כמו שני חודשים בשיא העונה יחד" חשף "אפשר לחשוב שאנשים יעשו את ההשלמות בחנות האינטנט שלנו, אבל בכל הנוגע לקניות של מותגי יוקרה, לחנות הפיזית יש משמעות מכרעת".

 

חנות של דיור בפריז ועליה הכתובת "דיפקו את העשירים ואת המהגרים" חנות של דיור בפריז ועליה הכתובת "דיפקו את העשירים ואת המהגרים" צילום: איי אף פי

 

ברונו לה-מאייר, שר הכלכלה הצרפתי, הכריז שההפגנות הן "קטסטרופה" ושקמעונאים קטנים נאלצו לסגור חנויות ועל כן הכנסותיהם ירדו בכ-20%-40% מתחת לציפיות שעונת החגים מביאה עימה. עוד הוא סיפר שהזמנות בבתי מלון ירדו בכ-25% והמסעדות בפריז מתמודדות עם ירידה של בין 20% ל-50% ברווחים בהתאם למיקום שלהן בעיר.

 

אופנת היוקרה היא אחד מתחומי הייצוא העיקריים של צרפת ומהווה את מוקד המשיכה של תיירים מכל העולם. כשהזמינות שלה נפגעת נפגעים לא רק בעלי מותגי האופנה אלא גם ענפי התיירות והמסעדנות. פדרציית הקמעונאות הצרפתית מעריכה שעד כה מדובר בהפסד העומד על מיליארד יורו לכלל הקמעונאים, נתונים שמעוררים חשש שפריז תיכנס להאטה משמעותית כמו זו שקרתה בעקבות אירועי הטרור ב-2015. את התמונה המלאה נקבל לאחר שתסתיים המחאה ונתוני הסיכום של 2018 ייצאו לאור בתחילת השנה הבאה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x