$
קולנוע וטלוויזיה

סטן לי, האיש שהמציא את ספיידרמן ואיירון מן, נפטר בגיל 95

לי, יהודי יליד מנהטן שנולד בשם סטנלי ליבר, ברא את עולם הקומיקס של מארוול ונחשב לאחד המותגים הידועים ביותר בתרבות הפופולרית המערבית

יאיר רוה 13:1113.11.18
סטן לי, שנפטר אתמול בגיל 95, היה אגדה. הוא האיש שבמו קולמוסו ברא את עולם הקומיקס של מארוול, שהפך לאחד המותגים הידועים ביותר בתרבות הפופולרית המערבית בחמישים השנים האחרונות. לי, יהודי יליד מנהטן שנולד בסוף 1922 בשם סטנלי ליבר, חתם על חוברות הקומיקס שכתב בשם העט סטן לי, אותו הפך בהמשך לשמו הרשמי.

 

ספיידרמן וסטן לי ספיידרמן וסטן לי צילום: בלומברג

 

לי, שהעריץ את חוברות הקומיקס של חברת ההוצאה לאור די.סי, ואת גיבורי העל שלהם, סופרמן ובאטמן, התחיל לכתוב חוברות קומיקס בתחילת שנות הששים, רגע לפני יום ההולדת ה-40 שלו. חברת ההוצאה לאור הקטנה והאלמונית אטלס, תקבל תחת ידיו את השם "מארוול", ולי הפך לעורך הראשי של ההוצאה. לי התחיל עם יצירת חבורת גיבורי העל "ארבעת המופלאים" ("Fantastic Four") אבל ב-1962 יצר את הדמות הכי מפורסמת שלו: ספיידרמן. לי, שהמציא את הדמויות, כתב את הסיפורים ואת הדיאלוגים, עבד על ספיידרמן עם המאייר סטיב דיטקו. את רוב הדמויות האחרות הוא יצר עם המאייר שהיה שותפו העיקרי לעבודה, ג'ק קירבי. יחד הם יצרו את הולק, אקס-מן, קפטן אמריקה ודוקטור סטריינג'. עם אחיו, לארי ליבר, הוא כתב והמציא את ת'ור, איירון מן ואנט-מן. בשנות הששים, מתוך מודעות למאבק של מרטין לותר קינג לשיוויון זכויות עבור השחורים באמריקה, לי יצר את גיבור העל השחור הראשון, הפנתר השחור, שהוביל בהמשך לבום של פלקון, לוק קייג' ובלייד. לי גם הגה את הרעיון לחבר את כל גיבורי העל האלה יחד ליצירת הסופר-גרופ, "הנוקמים", התשובה של מארוול ל"ליגת הצדק" של די.סי קומיקס. צריך לזכור שעל כל גיבור על שלי המציא, הוא המציא גם קבוצה של נבלי-על, שהפכו לעיתים מפורסמים לא פחות מהגיבורים.

 

"ספיידרמן היה ההארי פוטר של הדור שלי", כתב אתמול רוב ליפלד, היוצר של דדפול, בהספד על לי שהוא פרסם ב"וראייטי". "סטן לי היה מארוול קומיקס. נקודה".

פרץ היצירה העיקרי ורב ההשפעה שלו היה בין 1961 ל-1972, אז הוא כתב כמעט לבדו את הרוב המוחלט של חוברות מארוול ברצף מסחרר של עשייה והמצאה. רוב המורשת של לי נמצאת בעשר השנים האלה, ובזרעים שהוא זרע שנבטו תחת אחריותם של אלה שבאו אחריו. צריך מומחי קומיקס והיסטריונים של תרבות הפופ כדי להסביר בדיוק מה היתה המהפכה שלי עשה בעולם הקומיקס בשנות הששים, אבל אולי אין צורך בגישה אקדמית מדי. כל מי שגדל בשנות הששים והשבעים העריץ את סופרמן, אבל חלם להיות פיטר פרקר.

 

סדרות הטלוויזיה של ספיידרמן ושל ההולק ("הענק הירוק") בשנות השישים והשבעים, עזרו להפוך אותם למותגים המוכרים ביותר של מארוול, אבל אחרי הצלחה הקולנועית של "סופרמן", המותג המוביל של די.סי המתחרה, לי התחיל לחלום על קולנוע ועבר מניו יורק ללוס אנג'לס.

 

הוא אמנם כבר לא היה העורך האחראי של מארוול מאז 1972, אבל נותר השגריר הציבורי של החברה. בשנות השמונים והתשעים מארוול עברה מיד ליד, כשרוב אנשי העסקים שניסו לרכוש אותה התעניינו בעיקר בזכויות על הדמויות לצורכי מסחור. חברת טוי-ביז של הישראלי יצחק פרלמוטר השתלטה עליה ומשם עברה לידיו של אבי ארד, שעשה את הניסיונות הראשונים להביא את דמויות מארוול לקולנוע. בגלל שהזכויות על ספיידרמן היו תקועות בין חברות שונות, והיו הבסיס לסכסוך משפטי שנמשך שנים, ארד התחיל עם "בלייד" ב-1998 ועבר ל"הולק". בשנות האלפיים הניהול של אולפני מארוול עבר לידיו של קווין פייגי, מי שנחשב למעריץ עצום של לי ומומחה בכל הפרטים הכי קטנים בעולמות שהוא ברא. פייגי נתן ללי קרדיט על כך שהשפיע עליו ושינה את חייו, ושמו מופיע בתחילת כל סרט של מארוול. פייגי היה האיש שלמעשה הביא את את החזון המלא של לי אל מסכי הקולנוע וברא את היקום הקולנועי של מארוול החל מ"איירון מן" ב-2008. "הדבר שצריך להיות אסירים תודה עליו הוא שסטן זכה לראות את כל זה קורה", אמר פייגי ל"וראייטי". פייגי עזר להפוך את לי לאייקון לדור חדש של צרכני גיבורי על - הפעם על המסך ולא על הנייר - ונתן לו את תפקיד היצ'קוקי להופיע לתפקיד אורח קטנטן בכל סרט של אולפני מארוול. לי העצים את הנוכחות שלו בכך שהפעיל חשבון טוויטר פופולרי בו הוא תקשר ישירות עם מעריציו, בציוצים ובסרטונים. הוא הפך לסלב, ולאחד הדוברים העסוקים והמבוקשים בכנסי קומיקס ברחבי העולם. גם כאדם קשיש, ככל שבריאותו אפשרה לו, לי המשיך לטוס מכנס לכנס, לפגוש את הנכדים ואולי אף את הנינים של אלה שגדלו על החוברות שלו.

 

אבל לעומת ההצלחה התקשורתית והציבורית הזאת, ולמרות אריכות הימים המפליגה שלו, חייו של לי היו גם זרועי כשלונות. סטן לי היה איש יצירתי מאוד, איש תוכן מבריק, אבל מנהל עסקי איום ונורא. כל ניסיון שלו לנהל חברה הסתיים בשערוריה. בכל פעם שלי ניסה להקים מיזם חדש הוא כשל, ולמקרא מעלליו העסקיים בעשרים השנים האחרונים עושה רושם שהיתה לו נטיה לחבור לטיפוסים די מפוקפקים, ומי שהיה יעד חוזר לניצול. לפני כמה שנים לי הוציא צו הרחקה נגד המנהל העסקי שלו, בטענה שהוא רימה אותו ומעל בכספיו, ותבע חברה שהקים בטענה שהעלימה ממנו הכנסות שהגיעו לו. בשנים האחרונות התפרסמו גם דיווחים על כך שמקורביו של לי השתלטו על כספו, דרדרו אותו לפשיטת רגל ואף התעללו בו. סרט עלילתי שייעשה עליו - ואולי זו צריכה להיות בכלל סדרה - יספר את סיפורו של האיש שהמציא כל כך הרבה גיבורי-על, אבל בסופו של דבר לא הצליח להיות אחד בעצמו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x