• תפריט
קולנוע וטלוויזיה

במאי "לאהוב את וינסנט" מגיע לביקור בישראל

השבוע יגיע לישראל יו ולצ'מן, במאי "לאהוב את וינסנט", המורכב מ־62 אלף ציורי שמן. ל"כלכליסט" הוא מספר על ההצלחה הקופתית המפתיעה ועל הפרויקט שבדרך - סרט אימה בהשראת ציורי פרנסיסקו גויה

רעות ברנע 08:3022.10.18

"אנשים אוהבים את ההרגשה שהסרט נעשה ביד אדם, שרואים את משיכות המכחול ואין מחשב שמתווך בין האמן וביניהם", מספר במאי הקולנוע יו ולצ'מן, שעומד מאחורי סרט האנימציה הפולני המיוחד במינו "לאהוב את וינסנט". הסרט, שעשה ולצ'מן עם אשתו דורותה קוביילה, הוא אחת ההפתעות הקולנועיות של השנה האחרונה: מאז יצא לאקרנים בספטמבר 2017 צפו בו 6 מיליון איש בעולם, מספר שמציב אותו כסרט הקולנוע הפולני המצליח בכל הזמנים ולסרט האנימציה למבוגרים השני המצליח ביותר.

"לאהוב את וינסנט" מורכב מיותר מ־62 אלף פריימים שצוירו בידיהם של ציירים מהעולם כולו, וחוברו יחד לסיפור חייו של הצייר ההולנדי וינסנט ואן גוך.

 

על תהליך העבודה המקורי יספר ולצ'מן השבוע בישראל במסגרת AniNation, פסטיבל האנימציה הבינלאומי המתקיים בירושלים זו הפעם השלישית (24–27 לאוקטובר, סינמטק). מלבד הקרנת סרטו של ולצ'מן יציג הפסטיבל סרטי אנימציה בשלל טכניקות, מגוון סיפורים, קולות וטכנולוגיות מתקדמות מהארץ ומהעולם לצד אנימציה מעולמות המציאות המדומה והגיימינג.

 

"אנחנו כבר שנה שלמה מסתובבים בעולם, והבנו שהרבה אנשים צמאים לסגנון חדש. היו להם מספיק מסרטי אנימציה ממוחשבת והם מחפשים משהו מאתגר ורענן", מספר ולצ'מן על ההצלחה הגדולה, שבעקבותיה כבר החל לעבוד על שלושה סרטים נוספים בז'אנר: רומן פולני בשם "איכרים" של הסופר ולדיסלב ריימונט, שזכה בפרס נובל לספרות; סרט אימה בהשראת ציוריו של הצייר הספרדי פרנסיסקו גויה; וסרט בהשראת ציורי מערות של האדם הקדמון.

 

 

מתוך הסרט. נעשה בידי 125 ציירים מכל העולם מתוך הסרט. נעשה בידי 125 ציירים מכל העולם צילום: Praesens Films

 

הופתעתם מההצלחה של הסרט?

"כשהוא יצא אמרנו לעצמנו שאם הוא ירוויח יותר מ־20 מיליון דולר, נבין שיש לזה מספיק קהל ונמשיך לעבוד בצורה הזאת. בהקרנות המסחריות הוא גרף יותר מ־45 מיליון דולר. אני חושב שבהחלט עשינו פריצת דרך".

 

מאחורי ההצלחה הגדולה של "לאהוב את וינסנט" עומדות שש שנים של עבודה קשה ומורכבת, חיבור של עשרות ציורי שמן לכדי יצירה אחת שמספרת סיפור אחד. "האתגר הכי גדול היה לגרום לכל הציירים המשתתפים לעבוד באותו הסגנון, מכיוון שאף אחד מהם לא הגיע מרקע של אנימציה", הוא מספר. "הם הוכשרו לזה במשך שישה שבועות, וכל פריים נדרש לאישור של דורותה. כשאני צופה בסרט היום אני יכול להבחין בין הציירים, אבל הקהל לא מבדיל כמעט, וגם אם כן, זה חלק ניכר מהייחודיות והקסם שלו".

 

מתוך "לאהוב את וינסנט". 45 מיליון דולר בקופות מתוך "לאהוב את וינסנט". 45 מיליון דולר בקופות צילום: Praesens Films

 

 

איך בחרתם את 125 הציירים?

"בשלב הראשון הוצאנו קול קורא לציירים פולנים בלבד. זו מדינה שלומדים בה אמנות באקדמיה במשך חמש שנים, אז ידענו שנקבל פניות איכותיות. הגיעו אלף פניות ומהן בחרנו 65 ציירים. אבל גיוס המימון לסרט התארך מאוד וכך לוח הזמנים הקצר, והבנו שאם אנחנו רוצים לסיים בזמן, אנחנו צריכים לפחות 100 ציירים. פרסמנו קול קורא נוסף באוקראינה, אבל הוא הפך ויראלי ברגע וקיבלנו פניות מ־5,000 איש מכל העולם. בסופו של דבר היו לנו 125 ציירים מיותר מ־20 מדינות שונות".

 

 

הבמאי יו ולצ'מן (משמאל). "אנשים צמאים למשהו חדש" הבמאי יו ולצ'מן (משמאל). "אנשים צמאים למשהו חדש"

 

"העיניים שלי נפתחו לעולם חדש"

 

ולצ'מן, שהגיע לתחום במקרה במהלך לימודי הקולנוע שלו, הקפיד כבר בתחילת דרכו לעסוק באנימציה בצורה קצת אחרת. "המשיכה הראשונית שלי היתה לסרטים חברתיים־פוליטיים, כאלה בסגנון של הבמאי קן לואץ', והאנימציה היחידה שהכרתי כילד בבריטניה (שבה נולד וגדל) היא כזו מהסוג של דיסני. בשנה הראשונה ללימודים נתנו לי אפשרות להפיק סרט אנימציה, והעיניים שלי נפתחו לעולם חדש לגמרי. רק אז הבנתי שזה תחום אמנותי רחב עם היסטוריה ארוכה ואנשים מוכשרים מאוד".

 

כשסיים את לימודיו עוד לא ידע בבירור כי זה הכיוון, אבל אז פרויקט שהוא תכנן כסרט אנימציה קצר על פי הסיפור של "פטר והזאב" השתלט לו, לדבריו, על החיים. "זה היה אמור להיות משהו קטן ונהיה גדול מאוד. הבכורה שלו התקיימה ברויאל אלברט הול, הוא הוקרן בהוליווד וזכה באוסקר בפרס סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר לשנת 2007. וברגע שזה קרה, כבר כולם זיהו אותי עם תחום האנימציה. הוצפתי ברעיונות ובבקשות מאנשים מהתחום".

 

"אם היינו משקיעים בפרסום, היינו זוכים באוסקר"

 

ולצ'מן מקווה שההצלחה שלו בתחום מעידה על כיוון מסוים שהתעשייה הולכת אליו. "אנחנו במגמת שינוי גם בנושא הזה. הגענו למקום השני אחרי "קוקו" של פיקסאר, סרט שנעשה ב־300 מיליון דולר והושקע בו תקציב פרסום ענק".

 

אתה חושב שהסרט הבא שלך יזכה באוסקר?

אני חושב שלא מספיק אנשים באקדמיה באמת ראו את הסרט שלנו, והם פשוט הצביעו למה שהילדים שלהם אהבו. אולי אם היינו מבזבזים עוד חצי מיליון דולר על הקמפיין, היינו זוכים. 6 מיליון איש ראו את הסרט בקולנוע, חלקם הגדול הוא צופים שלרוב לא מתעניינים באנימציה, אלא פשוט חיפשו משהו חדש. זה רק עניין של זמן עד שיהיו עוד סרטי אנימציה למבוגרים, ואם בעתיד סרט שהוא לא שובר קופות של פיקסאר יזכה באוסקר — זו בהחלט תהיה נקודת מפנה".

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x