$
קולנוע וטלוויזיה

דנה לוסטיג: "כולנו שורדים"

המפיקה הקדישה יותר מעשור להבאת רב המכר "בחזרה מטואיצ'י" לקולנוע. בסרט, שיוקרן השבוע בחיפה, מגלם דניאל רדקליף ("הארי פוטר") בחור ישראלי שנאבק לשרוד בג'ונגל בבוליביה

אור סיגולי 08:1409.10.17

14 שנים מחייה הקדישה המפיקה הישראלית דנה לוסטיג להפיכת רב המכר "בחזרה מטואיצ’י" של יוסי גינסברג לסרט קולנוע. "אני זוכרת את הרגע בו החלטתי שזה הפרויקט הבא שלי", היא אומרת בריאיון ל"כלכליסט", "בדיוק סיימתי לביים סרט בקנדה, והחלטתי שהדבר הבא שאעשה חייב להיות רב משמעות, עם עומק, משהו שיצדיק לעזוב את הבית והמשפחה לתקופה ארוכה.

 

"עמדתי מול מדף הספרים שלי ו’בחזרה מטואיצ’י’ פשוט קפץ לי ליד. ישר ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות". "בחזרה מטואיצ’י", שמתאר את מסע ההישרדות של גינסברג באיזורים הפראיים והמסוכנים של בוליביה, יצא לאור בשנת 1985 והפך מייד לקריאת חובה לכל תרמילאי ישראל. "החיבור שלי אל הספר הוא מכיוון של הישרדות, ואני חושבת שכולנו שורדים, בין אם זה לב שבור, גירושין, מוות של יקירים, כל הדברים האלו, והספר הזה פשוט נותן כוח. אתה קורא אותו ומקבל השראה שאפשר לשרוד הכל. זה סיפור על תקווה, אמונה, חברות והקרבה".

 

רדקליף כיוסי גינסברג בסרט "ג'ונגל". אחד האתגרים היה לאמץ מבטא ישראלי רדקליף כיוסי גינסברג בסרט "ג'ונגל". אחד האתגרים היה לאמץ מבטא ישראלי צילום: יחצ

 

העובדה שכבר היו ניסיונות עבר שלא צלחו לעבד את הספר לקולנוע לא הפחידה את לוסטיג, והיא יצאה להשיג את הזכויות מגינסברג. זה הצריך לא מעט שכנוע, אבל בסופו של דבר הוא נעתר לבקשה. לאחר מכן עברה לוסטיג בין האולפנים הגדולים והציעה את הסרט, "אני מאמינה שאפשר להגיע למי שאתה רוצה, לנו הישראלים אין עכבות. יצרתי פיץ’ של 30 שניות ונתתי אותו בכל מקום שאליו הצלחתי להיכנס, הוא היה כל הזמן במודעות שלי. מה ששמעתי שוב ושוב היה שהקונספט מדהים, אבל שאחזור כשיש כבר תסריט".

 

לאחר זמן מה של חיפושים, חבר אליה זוהר רפפורט כמשקיע פרטי ובזכותו השיגה את הכסף לשלב פיתוח התסריט. התוצאה הסופית, הסרט "ג'ונגל" שבויים על ידי גרג מקלין וצולם באוסטרליה ובקולומביה, יוקרן השבוע בפסטיבל הסרטים בחיפה, אליו הגיעה לוסטיג כדי ללוות את הקרנת הבכורה.

 

דנה לוסטיג, מפיקת הסרט "ג'ונגל" דנה לוסטיג, מפיקת הסרט "ג'ונגל" צילום: גלית רוזן

 

אחת השאלות הראשונות שעלו כשההפקה קרמה עור וגידים, הייתה מי יגלם את דמותו של גינסברג. "הייתה דילמה רצינית האם ללהק מישהו ישראלי לתפקיד", אומרת לוסטיג, "אבל בשביל להשיג את התקציב הדרוש להפקה היינו חייבים שחקן בינלאומי שהשם שלו גדול מספיק". לבסוף נבחר לא אחר מאשר הארי פוטר, כלומר דניאל רדקליף הבריטי, שעמד בסרט בפני אתגרים פיזיים לא פשוטים, ולא פחות מסוכן מזה – הדרישה לאמץ מבטא ישראלי.

 

 דניאל רדקליף ב"ג'ונגל". לוסטיג: "הוא צעיר אבל עם כל כך הרבה ניסיון שזה כמו לעבוד עם שחקן בן 60" דניאל רדקליף ב"ג'ונגל". לוסטיג: "הוא צעיר אבל עם כל כך הרבה ניסיון שזה כמו לעבוד עם שחקן בן 60" צילום: יחצ

 

"הוא עבד עם מדריכת מבטאים והקשיב לראיונות עם ישראלים, אבל אמר שבסופו של דבר את המבטא לקח ממני", לוסטיג משחזרת, "יש לו אוזן מדהימה. שאר ההשראה לדמות הגיעה ישירות משיחות עם גינסברג ומהספר". על אף הסטטוס של רדקליף, לוסטיג מספרת שהעבודה אתו הייתה קלה ומהנה, "הוא בן אדם מקסים. מאוד צעיר אבל עם כל כך הרבה ניסיון, שזה כמו לעבוד עם שחקן בן 60. הוא בחור עמוק מאוד, ולקח את התפקיד מאוד ברצינות".

 

יוסי גינסברג. גרסה קולנועית לסיפורו האישי יוסי גינסברג. גרסה קולנועית לסיפורו האישי צילום: רמי זרנגר

 

מתיאטרון צה"ל לניו יורק

 

לוסטיג, בתו של קפטן הפועל תל אביב בכדורסל לשעבר ארז לוסטיג, נולדה בהרצליה פיתוח וכבר מגיל צעיר ידעה שהיא רוצה לעסוק בקולנוע. היא שירתה בתיאטרון צה"ל ובזמן מלחמת לבנון עברה למחלקת ההדרכה, שם למדה לצלם ולערוך. כשהשתחררה עבדה בחברות וידאו עד שהחלה ללמוד קולנוע באוניברסיטת תל אביב. "היה לי סמסטר אחד מדהים, אבל לא הצלחתי להתרכז בלימודים כי כבר רציתי ליצור".

 

מאוחר יותר החליטה לנסוע לניו יורק. "הגעתי לשם עם 600 דולר, ופשוט עברתי בכל חברות ההפקה של רחוב 42 במנהטן. הצגתי את עצמי כעורכת וידאו והצעתי להם את שירותי, עד שמישהו לקח אותי לעבודה. התחלתי לערוך חדשות עסקים וכלכלה, אפילו בלי לדעת על מה הם מדברים". השלב הבא היה לימודי השלמה במכון האמריקאי לקולנוע, ומאז נשארה בארה"ב והתחילה קריירה כמפיקה ובמאית, במהלכה הקימה את "ברגמן לוסטיג פרודקשן" בשיתוף עם רם ברגמן (המפיק של "בריק", "לופר" והפרק החדש ב"מלחמת הכוכבים", כולם בבימוי ריאן ג’ונסון).

 

לוסטיג חתומה כבמאית על "וידויה של נערת מסיבות", סרט הטלוויזיה בכיכובה של ג'ניפר לאב היואיט, וגם הקומדיה הרומנטית "הולכות על החופה" וסרט הפשע "תהרוג אותי אחר כך" אותם גם הפיקה. בנוסף לאלו, היא הפיקה את "שחור ולבן", "שותפים לפשע" ו"זואי", בין היתר. כיום היא עובדת על פרויקט בבימויו של אסף ברנשטיין בשם "Look Away".

 

"יש צורך גדול בחומר מקורי"

 

בזמן שהיא עובדת מסביב לעולם, ישראל נמצאת במחשבותיה של לוסטיג לא מעט. "מאוד טוב לי במקום בו אני נמצאת, אבל גלות זה דבר מאוד קשה, וזה לא נעשה קל יותר עם השנים. המרחק מהמשפחה הוא בלתי נסבל וזה כאב לא יתואר. כל פעם שאני נוחתת בארץ זה מביא אותי לדמעות. לישראלים שגרים בארץ זה נשמע מוזר, אבל ככה זה". לוסטיג גם ממשיכה לעקוב אחר התעשייה הישראלית, שלטענתה מעוררת עניין רב מעבר לים. "אני מתה לעשות פה סרט", היא אומרת, "הישראלים כובשים עכשיו את הוליווד. מה שקורה עם ‘פאודה’, למשל, הוא מדהים. מתייחסים לסדרה הזו כדוגמא ומופת לעשייה טלוויזיונית. יש עכשיו צורך מאוד גדול בחומר מקורי בעקבות עליית חברות הסטרימינג, והשקעה בתסריט מוכיחה את עצמה ככדאית מאוד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x