$
קולנוע וטלוויזיה

ביקורת סרט: "נורמן" הוא דרמה מרגשת ומלאת הברקות

יוסף סידר מצדיק שוב את הכתרתו לאחד מבכירי הקולנוענים הישראלים בסרט החדש בו מככבים ריצ'ארד גיר וליאור אשכנזי. רק חבל שהאמירה שלו פשטנית כל כך

אור סיגולי 08:1713.03.17
לבמאי הישראלי יוסף סידר יש רשימה מרהיבה מאוד של הישגים: הוא פתח וסגר את הרצף האחרון של הסרטים הישראליים באוסקר עם "בופור" ו"הערת שוליים", וזכה בפרס הבימוי בפסטיבל ברלין, בפרס התסריט בפסטיבל קאן ובחמישה פרסי אופיר. עם סרטו החדש, "נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער ניו־יורקי", סידר ניכס לעצמו וי נוסף: הוא העניק לשחקן הוותיק והמפורסם ריצ'רד גיר את הופעתו הטובה ביותר אי פעם.

 

גיר מתעלה על עצמו בתפקיד נורמן אופנהיימר, עסקן מבוגר שאנחנו יודעים עליו מעט מאוד, שמנסה באופן אובססיבי, כמעט פתולוגי, להתחבר לאנשים החזקים בעולם העסקים ולהפוך, או לחזור להיות, אדם חשוב. ברגע של הברקה הוא יוצר קשר עם סגן שר ישראלי (ליאור אשכנזי) והשניים מתיידדים. שלוש שנים לאחר מכן אותו סגן שר הופך להיות ראש ממשלת ישראל, ונורמן סוף סוף מקבל את ההזדמנות שייחל לה. אך שאיפתו לטפס גבוה במעלה הסולם החברתי היא גם זו שמכשילה אותו ומסבכת אותו בעסקאות שגדולות עליו בכמה מידות.

ריצ'רד גיר וליאור אשכנזי בסרט. הסצנות שעוסקות בפוליטיקה הישראלית סובלות מאי־אמינות ריצ'רד גיר וליאור אשכנזי בסרט. הסצנות שעוסקות בפוליטיקה הישראלית סובלות מאי־אמינות צילום: סרטי יונייטד קינג ומובי פלוס

 

כישרונו הגדול של סידר איננו זר לאלה שראו את סרטיו, וב"נורמן" הוא יוצא להרפתקה הגדולה ביותר שלו, הכוללת צילומים בשתי יבשות, צוות בינלאומי וקאסט משולב של שחקנים ישראלים וזרים כמו נטע ריסקין, סטיב בושמי, שרלוט גינסבורג וטלי שרון. עם צלמו ירון שרף והעורך בריאן קייטס יצר סידר סרט עמוס מאוד, מלא פיתולי עלילה, הברקות קולנועיות ותעלולי עריכה וצילום - אשר ברובם עובדים היטב, אבל מדי פעם מייצרים תחושה של הצפה, ומרגישים כמו התחכמויות שלא לצורך.

 

ב"נורמן" יש למעשה מידה זהה של הצלחות ומעידות, ולכן קשה לסכם אותו בשורה תחתונה. למשל, החלקים העוסקים במעלליו של נורמן בניו יורק יוצרים הזדהות גדולה עם דמות מאתגרת ובעייתית, ומשם בוקעת דרמה אמיתית ומרגשת. לעומת זאת, אלה המתרחשים בעולם הפוליטיקה הישראלית מרגישים דידקטיים מאוד וסובלים מאי־אמינות. עוד אלמנט שעלול להיות מעט קשה לבליעה בצפייה עכשווית הוא שהסרט מתייחס באופן סלחני, ואולי אפילו נאיבי, לבעיית השחיתות בשלטון, ואפילו מפנה אצבע מאשימה לתקשורת ולרשויות החוק המנסות להפיל ראש ממשלה "רק בגלל שקיבל כמה מתנות". התסריט נכתב הרבה לפני פרשיות השחיתות הנוכחיות שמעסיקות אותנו, וכנראה שאב השראה מענייני אולמרט וטלנסקי (שלו ולסידר קשרי משפחה), אך תזמון יציאת הסרט נוסך בו תחושת אקטואליות. היחס לראש הממשלה הנחקר כלקורבן אינו פסול, אבל מעניק לקו העלילה הזה תחושה של פשטנות, שלא מאפיינת את שאר הסרט.

 

קשה לומר שזו עבודתו הטובה ביותר של סידר, ובכל זאת, "נורמן" מצדיק את הכתרתו לאחד מבכירי הקולנוענים הישראלים, אולי הבכיר שבהם. ההופעה של גיר כמו גם היומרה האמנותית המרשימה של סידר הופכים אותו, למרות כל הערות השוליים, לצפייה מומלצת ולאחד המעניינים שמוקרנים כעת על המסכים.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x