• תפריט
קולנוע וטלוויזיה

"אנחנו מפיחים חיים"

בני הזוג נעמי לבארי וסער יוגב מוכרים בזכות הסרטים התיעודיים שהפיקו. אבל כשקראו את התסריט של "שבוע ויום" נדלקו והחלו לצלם עוד לפני שגייסו כסף. שש שנים לאחר מכן, הסרט שייצא בסוף השבוע לבתי קולנוע נחל הצלחה בפסטיבל קאן ומועמד לשבעה פרסי אופיר

אור סיגולי 09:0806.09.16
פסטיבל ירושלים 2016, שהתקיים בחודש יולי, היה סגירת מעגל די מדהימה לזוג המפיקים נעמי לבארי וסער יוגב. הניצחון שלהם השנה היה כפול: הסרט "שבוע ויום" זכה בפרס הגדול של הפסטיבל ו"עם הפנים לקיר" ניצח את מסגרת הסרט הקצר, שניהם בהפקתם ושניהם מועמדים עכשיו לפרסי אופיר. גם היכרותם הראשונה, זו שהובילה להתאהבות גדולה ולהקמת חברת בלאק שיפ הפקות סרטים המשותפת, היתה בזכות פסטיבל ירושלים, זה של 2005. יוגב הפיק אז את הפסטיבל, ולבארי היתה מנהלת התחרות הישראלית.

 

נקודת מפנה נוספת התרחשה בזכות הפסטיבל. ב־2010 צפו השניים בהגשות למסגרת הסרטים הקצרים, וסרט אחד תפס את תשומת לבם. "נתקלנו בסרט קצר בשם 'במיטה בעשר בלילה' של במאי צעיר בשם אסף פולונסקי", מספרת לבארי, "ישר קלטנו שיש פה משהו יוצא דופן, מר־מתוק כזה, משהו שעדיין לא ראינו". השניים חיכו שהפסטיבל יסתיים ופנו לפולונסקי, שבדיוק באותו הזמן סיים לכתוב דראפט לסרט באורך מלא, "שבוע ויום". "קראנו את הדראפט ומהרגע הראשון הוא נגע בנו וראינו איך הוא יכול להגיע לקהל", נזכר יוגב, "שש שנים לאחר מכן הוא כבר הוקרן בפסטיבל קאן".

 

"שבוע ויום" ייצא בסוף השבוע להקרנות מסחריות בארץ, לאחר שהפך לאחד השחקנים המשמעותיים ביותר בפרסי הקולנוע הישראלי הקרובים. הוא מתמודד בלא פחות משבע קטגוריות שונות, כולל הסרט הטוב, הבימוי, התסריט והשחקנים. "שבוע ויום" הוא דרמה קומית מרגשת, שמתחילה יום לאחר שמסתיימת השבעה של בני הזוג אייל (שי אביבי) וויקי (יבגניה דודינה) ספיבק על בנם היחיד שנפטר מסרטן.

 

בזמן שוויקי מנסה למצוא את הכוחות לחזור לשיגרה, אייל מתקשה להתאושש והוא מוצא נחמה בקשר עם בנם הצעיר של שכניהם (תומר קאפון), שמבוגר בכמה שנים בודדות מבנם שהלך לעולמו.

 

נמצאים בכל הפרטים

"שבוע ויום" הוא הפיצ'ר הישראלי הראשון של בלאק שיפ הפקות סרטים לאחר שעשו מספר סרטים תיעודיים, קופרודוקציות בינלאומית וסדרות טלוויזיה. את החברה הקימו השניים ב־2010, כאשר יוגב כבר היה מפיק מנוסה, עם רקורד בטלוויזיה ובקולנוע. לבארי, שביימה כמה סרטים קצרים במהלך לימודיה בסם שפיגל ועבדה בתפקידים שונים על סטים, עברה אתו לתחום ההפקה. "יש בדידות נוראית בכתיבה ובימוי", מסבירה לבארי את ההחלטה, "בהפקה יש הסתכלות רחבה יותר ותחושה של עשיית יש מאין. מפיקים לוקחים משהו ומפיחים בו חיים. זו תחושה אדירה. לראות אנשים בקולנוע צופים במשהו שאתה מכיר משלב עוד הסינופסיס, זו משהו שאין לו אח ורע.

 

נעמי לבארי וסער יוגב. "יש בדידות נוראה בכתיבה ובימוי" נעמי לבארי וסער יוגב. "יש בדידות נוראה בכתיבה ובימוי" צילום: ורד אדיר

 

"אמנם יש חוסר ידע די גדול לגבי מהות התפקיד של מפיק", היא מוסיפה, "אבל מי שעושה את זה בשביל תהילה או כסף נמצא במקום הלא נכון".

 

"אנחנו נמצאים בכל התהליך היצירתי", מסביר יוגב את דרך העבודה שלהם, "בתוכן, בליהוק, באנשי הצוות, באריזה. אנחנו יורדים לפרטים ולא מסתפקים רק בתפקיד המוציאים לפועל. אנחנו מ־א' ועד ת' בתוך היצירה, וזאת הסיבה מדוע אנחנו לא יכולים לקחת הרבה פרויקטים במקביל".

 

את סרט הביכורים של פולונסקי יצאו לצלם עוד לפני שקיבלו את המימון המלא. "קיבלנו החלטה שאנחנו כבר חייבים להתחיל", מספרת לבארי, "השלב הכי קשה בהפקה הזו היה גיוס הכספים, כי לא כולם הבינו את התסריט בהתחלה". לעומת זאת, בדבר אחד הם כבר היו בטוחים לפני הצילומים — הליהוק המנצח של אביבי ודודינה לתפקידים הראשיים. אביבי ויוגב כבר הולכים יחד כברת דרך ארוכה מאז שעבדו בערוץ 10 ולאחר מכן הקימו חברת הפקות. אביבי הוא גם זה שחיתן את הזוג.

 

שי אביבי ותומר קאפון ב"שבוע ויום". "לא כולם הבינו את התסריט בהתחלה" שי אביבי ותומר קאפון ב"שבוע ויום". "לא כולם הבינו את התסריט בהתחלה" צילום: ורד אדיר

 

ליהוק קסום

 

יוגב הוא זה שהציע את אביבי, שממעט להופיע בקולנוע, לתפקיד הראשי באחת מישיבות הליהוק. "שי היה בגואה באותה תקופה. יצרתי איתו קשר וביקשתי שיקרא את התסריט. הוא עשה זאת כשחזר לארץ, ובמהרה נעתר לבוא לאודישן", אומר יוגב, "דודינה היתה הצעה של אסף, וכאשר הבאנו אותם לפגישת התאמה, זה עבד כמו קסם. הופתענו מכך שזו הייתה הפעם הראשונה שהם מכירים, הם פשוט נראו כמו זוג".

 

עד כה התפרסמו השניים בעיקר בזכות סרטיהם התיעודיים "המורה אירנה", "בני דודים לנשק" ו"היה שלום פטר שוורץ", שמציגים תמונה חברתית מורכבת. דרמה אישית כמו "שבוע ויום" לא מרגישה כמו החומרים שבעצמותיהם של יוגב ולבארי. עם זאת, הם רואים את זה אחרת.

 

"כשאנחנו נכנסים לפרויקט אנחנו בודקים כמה פרמטרים", אומרת לבארי, "הפוטנציאל האמנותי שיש לו, מול איזה בן אדם אנחנו עובדים, והסיכוי שהסרט באמת ייצא לפועל. אין לנו עניין לעשות קולנוע כדי לשכנע את המשוכנעים".

 

"אנחנו עובדים עכשיו על סרט קצר של במאי מתנחל", אומר יוגב, "וזה הביא לכמה הרמות גבה מסביבנו, אבל אנחנו בהחלט לא נפסול אדם או פרויקט בגלל כותרת. אנחנו לא מחפשים ללכת על הקל והבטוח, אלא לפצח תוכן שיש אליו ביקוש ולגלגל הלאה אל הצופים".

 

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x