$
אופנה

נעל לי פרסונלי

טרנד העיצוב האישי ממשיך להתפשט, ומעתה תוכלו לעצב לעצמכם אפילו זוג נעלי נייקי שיישא את שמכם. גימיק שיווקי או מהפכה אופנתית?

מורן לונדון 09:4027.03.16

בכניסה למשרדי נייקי בהרצליה קשה שלא לשים לב לקיר המציג המון קופסאות קטנות שמכילות שרוכים צבעוניים. הצבעוניות מהפנטת והעיניים נוחתות מיד על תגיות השם המחוברות לכל קופסה כזו - כולם שמות ישראליים. רגע, לא רק ישראליים, אלה שמות של הקולגות שלי. והנה, הנה גם השם שלי. אני מחייכת.

 

נכון שמתוקף המקצוע אני כבר מכירה שטיקים כאלה, אבל המחשבה שבנייקי הגדולה מתרגשים מביקורי עד כדי כך שהחליטו להנפיק במיוחד זוג שרוכים הנושאים את שמי לא מפסיקה להלהיב. נכון, אלה רק שרוכים, אבל על ההתלהבות הזאת בונים לאחרונה מותגים רבים: בית האופנה העילית פראדה הציע ללקוחותיו אפשרות לעצב לעצמם נעליים, כך גם פרגמו האליטיסטי וכמובן נייקי עם NIKE ID, שמעתה זמין גם בישראל.

 

אף שאנחנו כבר מורגלים בבלוגים ובתוכניות טלוויזיה שעוסקות ב־DIY, שהמהות שלו היא בעצם ליצור לעצמך משהו שרק לך יש, אנחנו עדיין מופתעים כשמותגי אופנה מבוססים פונים אלינו ומציעים לנו ממש להתערב במוצר שלהם. עד היום התרגלנו למוצר שמגיע אלינו מוכן, כלומר שהמראה שלו וגם הפונקציות שבו נבחרו עבורנו מראש על ידי אלוהי האופנה היושבים במרומי התאגידים.

 

"העולם הטכנולוגי נהיה פרסונלי מאוד", מסבירה הטרנדולוגית עדי יופה. "חוויה דיגיטלית היא חוויה אישית שבמקרה הזה גם מיתרגמת לעולם הפיזי".

 

"אז מצד אחד יש יצרן שיודע לעשות מספר בודד של דברים ועכשיו הוא צריך לייצר להם ערך מוסף, כמו חברה שעושה יוגורט ומגוונת אותו בהמון טעמים. מהצד השני ישנם הצרכנים, והיום כולנו מקצוענים, כולנו שפים, כולנו צלמים; כלומר כולנו יכולים גם - כמו במקרה הזה - לעצב נעליים".

 

ליאת אלנקווה בסטודיו שלה ליאת אלנקווה בסטודיו שלה אלעד גרשגורן

 

חוויית המשתמש ב־NIKE ID נוחה ופשוטה. כל אחד יכול לשחק עם הצבעים, החומרים והטקסטורות ולבנות דגם בדיוק לפי טעמו שיגיע אליו בדואר בערך שבועיים לאחר מכן. כשהנעליים מגיעות מתחילה בעצם החוויה האמיתית — לאסוף מחמאות מהסביבה על נעליים שאין לאף אחד. "אני חושבת שהאופנה המהירה היום, דוגמת זארה ו־H&M, גורמת לנו להתגעגע לזהות שלנו ולבידול", אומרת נינה רוזין, בעלת הגילדה, בית ספר לעיצוב נעליים ואביזרי אופנה. "אנחנו מציעים למשל קורס מקוצר שמלמד להכין נעליים בעבודת יד מההתחלה ועד הסוף. אני רואה את החוויה שאנשים עוברים פה משני כיוונים: האחד, כשהם מבינים שזה בית מלאכה והם הולכים להשתמש בידיים. הרי אנחנו כבר לא משתמשים בידיים, לא עובדים סיזיפית בשביל דברים, וחבל. זה מחזיר לנו את הביטחון בעצמנו וביכולות שלנו, ויש בזה משהו קדום. השני הוא בסוף הקורס, כשיש לאנשים זוג נעליים שמשקף אותם בלבד, והם גורפים מחמאות ומסתובבים בתחושה נהדרת של עשייה לעצמם".

 

הכניסה של נייקי הופכת את העניין הפרסונלי לאופנה מהירה. זה לא חוטא לתרבות איטלקית שלמה?

"נעליים הן מוצר מורכב שמבוסס על אנשים שיודעים את המלאכה. העיצוב הפרסונלי שנייקי מאפשרת מוגבל. הם פיתחו את הדגם, הם יודעים מאילו חומרים אפשר להכין אותו, ועכשיו מאפשרים ללקוח לערבב קצת בין הצבעים. אי אפשר ליצור מוצר שלא קיים באמת".

 

הטרנדולוגית עדי יופה הטרנדולוגית עדי יופה צילום: רמי זרנגר

 

ליאת אלנקווה הקימה לפני קצת יותר משנה את www.suo.shoes, אתר שמציע ערכה להכנה עצמאית של נעליים להדיוטות. כשראיינו אותה עם הקמת העסק היא דיברה בעיקר על חוויה כיפית למשתמשת. עכשיו היא מספרת שהתברר לה שיש גם צורך פרקטי בפרסונליזציה. "נתקלתי לא מעט בנשים בעלות רגל גדולה וקרסול צר או להפך, והן פשוט לא יכולות לקנות שום נעל שעוברת את הקרסול. את המוצר שלי הן יכולות להתאים למבנה שלהן, והתגובות מדהימות. הן סיפרו לי בהתרגשות שזו הפעם הראשונה שהן נהנות מנעליים אופנתיות שמחזיקות את הרגל בלי להתפשר". המסקנה של אלנקווה היא שאף שהפרסונליזציה היא למעשה טריק שיווקי, יש בה המון יתרונות.

 

לכל טרנד יש ניואנסים. נעלי סטן סמית של אדידס נראות טרנדיות מאוד, אבל למעשה לא כולן, רק הדגם הירוק. קְנו את הדגם האדום או הכחול ותיראו כמי שהגיעו מאוחר מדי לחנות ונאלצו להסתפק בשאריות סמי־טרנדיות.

 

אז איך ייראה עניין הטרנד כשכל אחד יעצב לעצמו? יופה חושבת שיהיה בסדר. "זה יהיה הטרנד: ייחודיות, שלכל אחד יהיה משהו שונה. ועדיין המסה תישאר עם המיינסטרים".

אני מסיימת לעצב לי MAX AIR של נייקי ומגיעה לקטגוריה האחרונה והמרגשת ביותר — להדפיס את שמי על הנעליים, במקום שבו פעם, לפני שהשתלטתי על נייקי, היה כתוב בגאון AIR MAX מעל סמליל הסווש המפורסם. נשאר רק לחכות שבועיים עד שהמוצר יגיע הביתה ואוכל ללכת ברחוב עם הג'ינס של ארמני, שעל כיסו האחורי מוטבע שמי, והסניקרס הסגולות של נייקי, שגם הן נושאות את שמי, ולהרגיש כמו מעצמת סטייל בלתי מעורערת.

 

בית המלאכה - הגילדה בית המלאכה - הגילדה

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x