$
פנאי

תערוכה: "Words Without Letters" בגלריה אלון שגב, תל אביב

גדעון רובין, אבנר בן־גל, רידלי הווארד, טד גאל וגיא ינאי עובדים במקומות שונים בעולם, אבל אפשר לראות בעבודות שלהם מעין התפתחות טבעית אחד של השני

רעות ברנע 09:2716.09.15

תערוכה קבוצתית המציגה ציורים של חמישה ציירים: גדעון רובין, אבנר בן־גל, רידלי הווארד, טד גאל וגיא ינאי.

 

דבר המבקרת: גיא ינאי לוקח על עצמו הפעם את תפקיד האוצר, אף על פי שהוא לא מגדיר את עצמו כך. בטקסט ופרטי התערוכה (שנכתבו באנגלית בלבד) נכתב: "Organized by Guy Yanai". אז מה זה בעצם אומר "לארגן" תערוכה? ובכן, זה אומר לאצור אותה.

 

ינאי (38) הוא אחד אמן ישראלי שעושה חיל בחו"ל. כמעט בכל זמן נתון נוכל למצוא את ציוריו מוצגים בנקודה כלשהי על פני הגלובוס. הפעם הוא בחר לקבץ עוד ארבעה ציירים מלבדו. אותם ציירים, על פי הגדרתו, "הופכים לוויזואלי את מה שמתנגד לוויזואליות". הכל התחיל עם בנו הקטן ששאל אם יכולים להתקיים בתים ללא חדרים או מילים ללא אותיות (מכאן שם התערוכה). את המקבילה למילים ללא אותיות מחפש ינאי בציור.

 

מימין: ציורים של רידלי הווארד וגיא ינאי. התפתחות טבעית זה של זה מימין: ציורים של רידלי הווארד וגיא ינאי. התפתחות טבעית זה של זה ציור: רידלי הווארד, גיא ינאי

 

אף על פי שמדובר בציירים שעובדים במקומות שונים בעולם, אפשר לראות בעבודות שלהם מעין התפתחות טבעית אחד של השני. הציורים ה"נקיים" ביותר הם אלה של רידלי הווארד האמריקאי, שמצייר סצנות ריאליסטיות או גיאומטריות באופן שמזכיר ציורי פרסומת אמריקאיים. אחריו בשרשרת גדעון רובין, נכדו של ראובן רובין, שמצייר דמויות ללא פנים. על אף חוסר הפנים שלהן, הדמויות של רובין הן אנושיות ומעוררות הזדהות. הבאים בתור הם ינאי והטבע הדומם שלו. בקצה השרשרת עבודותיהם של בן־גל וגאל, שהן מופשטות הרבה יותר. "החומר הציורי", זה שמקביל לאותיות שמרכיבות את המילים, הוא כבר הרבה יותר מעורפל כאן, וכאן בעצם מוכיחה התערוכה את מסקנתה - ש"אותיות" הן עניין נזיל כשזה נוגע לציור.

 

פרטים: עד 16 באוקטובר, שד' רוטשילד 6 ת"א. הכניסה חופשית.

 

שורה תחתונה: הצצה מעניינת אל מצב הציור היום.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x