$
אופנה

ג'ינס VS אייפון

לבני נוער כיום פחות אכפת אם הם לובשים את המותגים הנכונים - ממילא קוליות נקבעת על פי הגאדג'טים שאתה מחזיק. מאחר שתקציב הצעירים מוגבל, לחברות האופנה יש בהחלט סיבה לדאגה

תמרה וולמן 09:2829.09.14

לפני כמה שבועות הכריזה חברת האופנה האמריקאית אברקרומבי אנד פיץ' כי מעתה לא יופיע עוד הלוגו הבולט, הידוע והמזוהה שלה על מוצריה. כאשר אחד המותגים הפופולריים בקרב בני הנוער מתמודד עם צניחה חדה באהדת הקהל הצעיר על ידי טשטוש זהותם של מוצריו, נשאלת השאלה - מה בעצם הנוער רוצה?

 

אנליסטים וחוזי טרנדים טוענים כי מדד הקוליות כיום לא טמון עוד בתוויות הבגדים ה"נכונות", אלא במה שיש לך על האוזניים, בכף היד, וכפי שצפוי בעידן השעונים החכמים, גם על הזרועות. "בגדים עושים את האדם, אבל האייפון עושה את הטינאייג'ר", זעקה אחת הכתבות בעיתונות האמריקאית.

 

ג'ינס נגד אייפון: מי מנצח? ג'ינס נגד אייפון: מי מנצח?

 

ג'ון מוריס, אנליסט קמעונאות, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי כשעורכים קבוצות מיקוד של בני נוער כיום, קשה שלא לסטות מהדיבור על בגדים: "אתה מנסה לגרום להם לדבר על מה הלוק הבא ומה מרגש אותם לקנות בתחום ההלבשה, אבל השיחה תמיד תחזור לאייפון 6".

 

הכתבה ב"ניו יורק טיימס" חיזקה גם היא את המגמה. רואיינו בה מומחים מחברת ההשקעות והשירותים הפיננסיים Piper Jaffray, שבוחנת מדי חצי שנה את הרגלי הצריכה של בני הנוער האמריקאים, מומחים מחברת מחקרי השוק NPD ומחברת האנליסטים BMO Capital Markets, וכן אנשים מתעשיית האופנה. כולם הצביעו על תזוזות בדמוגרפיית הצריכה של בני נוער וקבעו - את מעט הכסף שיש ברשותם מעדיפים כיום בני הנוער להוציא על טכנולוגיה, לא על אופנה.

 

חנות של אברקרומבי אנד פיץ' בימים טובים יותר. מטשטשים זהות, נפטרים מהלוגו חנות של אברקרומבי אנד פיץ' בימים טובים יותר. מטשטשים זהות, נפטרים מהלוגו

 

גם בארץ החלו להיראות סימנים למגמה: הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס, התייחס להודעה של אברקרומבי אנד פיץ' וטען כי יותר מהתחרות בין ענקיות האופנה ומהעובדה כי לוגואים בולטים יצאו מהאופנה, הגורם לנטישת הצעירים את החברה הוא אחר.

 

"התחרות הגדולה של כל פירמות האופנה היא משחקי המחשב והסלולר, ולא חברות האופנה האחרות", אמר ויזל. "זו כבר לא תחרות אופנה באופנה, אלא תחרות על נתח הכסף שיש לחבר'ה ועל מה הם מבזבזים אותו. זו התחרות האמיתית שלנו".

 

הטרנדולוגית הישראלית עדי יופה טוענת כי השינוי האמיתי אינו טמון בכך שהטכנולוגיה דוחקת את האופנה, אלא בכך ששתי הקטגוריות מתמזגות לאחת. "ויזל צדק כשאמר שהטכנולוגיה הופכת לחלק מהאמירה האופנתית האישית", אומרת יופה.

 

עדי יופה. טכנולוגיה היא חלק מהאופנה עדי יופה. טכנולוגיה היא חלק מהאופנה צילום: טל שחר

 

אופנת הגאדג'טים

 

אפל ווטש, שעליו הכריזה החודש אפל, הוא מבחינתה קו פרשת המים: "אפל הבינה את הטרנד, כי היא תמיד מבינה את הטרנדים לפני כולם. השעון נותן דחיפה משמעותית לגאדג'טים כאמירה אופנתית, כי זה לא מכשיר זהה שכולם קונים אלא אביזר אופנתי שכל אחד יתאים לסגנונו. גם אסטרטגיית השיווק שלו מדברת את שפת עולם האופנה, עם קטלוג וקולקציות ייעודיות".

 

כשטרנד הנורמקור - המראה הרגיל והלא ממותג - שולט, אומרת יופה, האמירה האישית עוברת מהבגדים לגאדג'טים, ואלו האחרונים הופכים להיות כל עולמם של הצעירים.

 

אז האם כמו כל דבר שמתחיל באמריקה, גם את המגמה הזאת נראה בישראל? יניב ויצמן, מנכ"ל משרד הפרסום teenk המתמחה בפרסום ושיווק לבני נוער, סבור שלא. הוא טוען כי בכל פעם שבדקו זאת התגלו הבדלים משמעותיים בין הנוער הישראלי לאמריקאי, ומוסיף כי בתחומים הטכנולוגיים כדאי גם לעשות הבחנה מגדרית. "קשה לי להאמין שבקרב הצעירות עולם הגאדג'טים עוקף את עולם האופנה", הוא אומר.

 

על פי סקרים שנערכו בטינק, הטכנולוגיה לא עקפה את תחום האופנה בקרב צעירים בארץ, אך יש לזכור, אומר ויצמן, כי ההוצאה על מכשירים סלולריים יוצאת בכלל מכיסם של ההורים, ואילו בני הנוער מוציאים את כספם על אביזרים נלווים, כמו אוזניות וכיסויים, שאותם הם מחשיבים כאביזרי אופנה לכל דבר. עם זאת, מאחר שעוגת התקציב של בני הנוער מוגבלת, כשמכניסים אליה גם את העולמות הטכנולוגיים והדיגיטליים, אין ספק שמותגי האופנה נפגעים.

 

יניב ויצמן, מנכ"ל משרד הפרסום teenk. עוד לא בארץ יניב ויצמן, מנכ"ל משרד הפרסום teenk. עוד לא בארץ

 

לעבר ה־WiFi

 

למרות הצמיחה הטכנולוגית, יש עוד פרמטר שנושף בעורפן של חברות האופנה. בסקר של חברת Piper Jaffray נמצא כי ההוצאה שלהם על אוכל עקפה לראשונה את ההוצאה על אופנה. סטפני וויסינק, מנכ"לית Piper Jaffray, סיפרה כי כשניסו לבדוק מאין מגיעה המשיכה של בני נוער למסעדות, גילו כי הסוד הוא ב־WiFi - הגישה לאינטרנט אלחוטי המוצעת בחינם בהרבה מהמקומות.

 

ויצמן אומר כי זה נשמע כמו מתאם מדומה, אבל מסכים כי אין דבר שמאיים יותר על בני נוער מאשר שתיגמר להם חבילת הגלישה. "מקומות שיש בהם גלישה חופשית הפכו למקומות מפגש עבורם, אך האם ה־WiFi הוא שובר שוויון? לדעתי לא. אני חושב שאנחנו עדים למשהו הרבה יותר עמוק מזה. צריכת הפנאי של בני הנוער היום דומה לזו של מבוגרים. הם מוציאים יותר כסף על אוכל, מסעדות ובתי קפה". אולי דווקא ההמבורגרים מהווים איום גדול יותר על חברות האופנה מאשר הטלפונים הניידים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x