$
פנאי

צחוק קטן

בעקבות הפופולריות שלהם בטלוויזיה, סטנדאפיסטים ישראלים מתאימים חומרים וממציאים את עצמם מחדש בהופעות חיות לילדים. יש בקהל מישהו מ־ג'2?

דדו מילמן 08:4601.01.14

"אין דבר טוב יותר לסטנדאפיסט מזה שמגבילים אותו. כשסוגרים בפנינו דלתות, דוחים אותנו, לא מקבלים אותנו - זה מזין אותנו. קבלה מסוכנת עבורנו, כי אז האנרגיות מופנות לכל מיני כיוונים - אוהבים אותי פה ורוצים אותי שם. סטנד־אפ הוא ייאוש קולני", כך הגדיר ג'רי סיינפלד את האמנות שלו. סיינפלד צדק? חלקית, אם מדברים על סטנד־אפ למבוגרים, אבל לא במקרה של סטנד־אפ לילדים. וכן, הם כבר תקופה ארוכה לגמרי בעניין.

 

בשנה האחרונה עלו בארץ שלוש הפקות טלוויזיה בולטות, שהפגישו בין הילדים לבין כוכבים חדשים, כולם מתחום הסטנד־אפ, שביצעו את ההתאמות הנדרשות לקהל היעד החדש. בעקבות התוכניות האלה, שזוכות לפופולריות עצומה - "עמי'לה" בכיכובו של עמי אנידג'ר בערוץ זום וב־VOD של HOT, "הצחוקייה" בערוץ ניקלודיאון ו"הפרעת קשב" של שחר חסון בערוץ הילדים - מצאו את עצמם הסטנדאפיסטים מוזמנים להופעות במסיבות פרטיות לילדים. כהמשך טבעי לתהליך נולדה סצנה חדשה בסטנד־אפ הישראלי: הופעות לבני 14–6.

 

עמי אנידג'ר במופע 'עמיל'ה', הילדים עולים לבמה ומשתתפים במערכונים עמי אנידג'ר במופע 'עמיל'ה', הילדים עולים לבמה ומשתתפים במערכונים

 

בשבוע שעבר נחנך בבית ציוני אמריקה בתל אביב הקומדי בר קידס, מועדון הסטנד־אפ הראשון לילדים ולהורים, אחרי שבחנוכה האחרון "עמי'לה" היה הראשון לעלות מול אולמות מלאים במופע סטנד־אפ לילדים. "המעבר מתוכנית טלוויזיה ערוכה למופע חי הוא תהליך, ואני ממשיך ללמוד מה מצחיק ילדים", מסביר אנידג'ר. "הם חכמים מאוד אבל לא מחבבים תחכום יתר. ילדים רוצים שתצחיק אותם עכשיו, ועדיף שההומור יהיה גם ויזואלי. אין להם עניין בהולכה ארוכה, והם מאבדים ריכוז בקלות. לכן ההופעה משלבת קטעי סטנד־אפ ושירים מהתוכנית, עם קטעים שבהם הילדים עולים לבמה ומשתתפים במערכונים.

 

כשאני עושה קטעים מהטלוויזיה, יש ילדים שנעמדים וצועקים את הבדיחות איתי. יש בזה משהו מקסים".

 

עמי אנידג'ר, "עמי'לה". "הם חכמים מאוד, אבל לא מחבבים תחכום יתר" עמי אנידג'ר, "עמי'לה". "הם חכמים מאוד, אבל לא מחבבים תחכום יתר"

 

"בניגוד למבוגרים שמתיישבים בשורות הראשונות במועדוני הסטנד־אפ, ילד לעולם לא יבקש שאצחק עליו", מסביר אמיר הורוביץ עוד הבדל בין העולמות. "סטנד־אפ לילדים בנוי מראש קצת ילדותי, וההתנהגות קצת אינפנטילית. וזה בדיוק אני", מוסיף בחיוך הסטנדאפיסט שסלל את דרכו להופעות החיות במסגרת "הצחוקיה". "לפני תשע שנים הופעתי בצוותא עם יובל המבולבל, כשעוד עשה גם סטנד־אפ למבוגרים, והוא שהכניס אותי לעולם הזה", מוסיף ליעוז שם טוב, גם הוא מ"הצחוקיה". "התחלתי עם 'ראש ביצה', מופע סטנד־אפ לבני 6–3, שעלה לפני כשנה בשבתות בבוקר בקאמל קומדי קלאב. אחר כך הגיע גל של ילדים גדולים יותר בזכות 'הצחוקיה'".

 

אמיר הורוביץ. "ילד לעולם לא יבקש שאצחק עליו" אמיר הורוביץ. "ילד לעולם לא יבקש שאצחק עליו"

 

גם בפסטיבל אדינבורו

 

התופעה הזו אינה ייחודית לישראל. באוגוסט דיווח ה־BBC News, למשל, על יותר ויותר מופעי סטנד־אפ לילדים במסגרת פסטיבל אדינבורו, שנחשב ליוקרתי בין פסטיבלי הקומדיה באירופה ואולי בעולם. באתר של תיאטרון סוהו הלונדוני אפשר להזמין כרטיסים להופעות סטנד־אפ לבני 14–8 המתקיימות שם בקביעות זה שלוש שנים. המופעים משלבים בין סטנדאפיסטים מהמובילים בממלכה, במתכונת המוגדרת "ידידותית למשפחה", לבין סדנאות סטנד־אפ לילדים ולבני נוער, המעניקות להם כלים ראשונים באיך לספר בדיחה. סביר להניח שבקרוב נשמע על מיזם דומה גם אצלנו.

 

שחר חסון. "הילדים גוררים את ההורים להופעות" שחר חסון. "הילדים גוררים את ההורים להופעות" צילום: ינאי יחיאל

 

צופים ב"ארץ נהדרת"

 

"כבר כמה שנים ילדים צופים בהרבה תכנים שנחשבים למבוגרים", מסביר גיל אוליאמפרל, מנכ"ל קבוצת סברס יזמות וייצוג, שמייצגת אמני בידור מובילים. "שיעור הילדים מכלל הצופים בתוכניות כמו 'ארץ נהדרת', 'צחוק מעבודה' ו'בובה של לילה' הוא אדיר, בין שבשעות השידור המאוחרות ובין שב־VOD ובאינטרנט".

 

שחר חסון טוען שהיוטיוב שיחק תפקיד חשוב בקירוב ז'אנר הסטנד־אפ לקהל הצעיר: "לדעתי שם פוגשים אותנו הילדים. לקטע שלי על בית הספר מתוך 'צחוק מעבודה' יש כבר יותר מ־2 מיליון צפיות. בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ילדים שגוררים את ההורים לראות סטנד־אפ אפילו בשעות המאוחרות".

 

נגה ד'אנג'לי: "המפתח לכתיבת סטנד־אפ לילדים היה להיזכר בי כילדה, להבין איך ראיתי אז את העולם ולהצביע על מה שמצחיק בזה" נגה ד'אנג'לי: "המפתח לכתיבת סטנד־אפ לילדים היה להיזכר בי כילדה, להבין איך ראיתי אז את העולם ולהצביע על מה שמצחיק בזה" צילום: קובי בכר

 

בעוד מועדוני הסטנד־אפ חלוקים בדעתם לגבי הדרך הנכונה להתמודד עם הקהל הצעיר בסביבה של אלכוהול ותכנים שכוללים לעתים קללות, סקס וסמים (בקאמל קומדי קלאב הוחלט על כניסה מגיל 18 בהצגת תעודת זהות, במועדוני הסטנד־אפ האחרים - לא), קברניטי ערוצי הילדים כבר התמסדו בתחום. התוכנית "עמיל'ה" היא מעין "סיינפלד" על חייו של סטנדאפיסט לילדים. "זיהינו חלל שהאמנו שאנחנו יכולים ורוצים למלא", אומר אנידג'ר, ואוליאמפרל משלים: "החלטנו להפיק תוכנית טלוויזיה בלי להתיילד, עם אווירת מועדון, אבל עם חומר שמדבר לילדים".

 

ליעוז שם טוב. "יובל המבולבל הכניס אותי לזה" ליעוז שם טוב. "יובל המבולבל הכניס אותי לזה"

 

"הצחוקיה", תוכנית בהנחיית ילדים ומול קהל שכולו ילדים, היא בעצם מרתון סטנד־אפ שהשתלבו בו צמדים קומיים מעולם המועדונים, כמו דובדבני וקובאץ' וצמד שיניים, ולצדם סטנדאפיסטים שההופעות שלהם נחשבות "נקיות" - כמו הורוביץ או שם טוב. גם פנים חדשות יחסית נחשפו שם, בדמות הסטנדאפיסטית היחידה לילדים כרגע, נגה ד'אנג'לי: "המפתח לכתיבת סטנד־אפ לילדים היה להיזכר בי כילדה, להבין איך ראיתי אז את העולם ולהצביע על מה שמצחיק בזה".

 

"הפרעת קשב" של שחר חסון עשויה בסגנון התוכניות האמריקאיות של ג'יי לנו וקונאן או'בריאן, עם אורחים מעולם התוכן של הילדים ומונולוג פתיחה המוגש על מצע הפרעת הקשב של חסון. "הילדים מאוד אוהבים שאתה מגלה להם את העולם", אומר חסון, "הקסם הזה שגורם להם לשאול את אבא: 'איך הוא יודע? זה קרה גם לי! גם לי המטרייה התעקמה ברוח! גם לי כואב הזרם של המקלחת בים!'. הקסם הזה שכולנו מכירים כבר שנים מהסטנד־אפ טרי להם מאוד. כשאני עושה סטנד־אפ לילדים אני חושב אחרת. אתה מלמד את המוח שלך לצנזר בלי להתפשר".

 

"יש יתרונות חינוכיים אדירים במפגש בין ילדים לסטנד־אפ", טוען המפיק דורון פרידמן, האיש מאחורי הקומדי בר קידס, "כשילד רואה שתשומת הלב מופנת לעבר מישהו שלא מהסס לצחוק על עצמו, הם מבינים שהחוויה האנושית עיקרה בשונות, שלא חייבים להיות דומים למישהו אחר. ששום דבר הוא לא אסון גדול ושהצחוק מרפא כל מכאוב".

 

אתה שומע, ג'רי? סטנד־אפ לילדים הוא דווקא אופטימיות קולנית. ואולי זה בדיוק מה שחסר גם בעולם המבוגרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x