$
פנאי

7 גלריות שיתופיות

קבוצות אמנים המקימות גלריות ללא מטרת רווח הן תופעה מוכרת בעולם. כלכליסט סוקר גלריות כאלה בישראל, את העמדה והמודל הכלכלי שלהן והתערוכות שהן מציגות

רעות ברנע 10:0705.02.12

כשעולם האמנות הולך ונעשה שיווקי ומסחרי, הגלריות השיתופיות הן תופעה יוצאת דופן, שמציגה השקפה שונה. גם בישראל פועלות גלריות כאלה, שהמשותף לכולן הוא שהן אינן מונעות ממניעים כלכליים אלא ממניעים אמנותיים־חברתיים, אפשר אפילו לומר רומנטיים.

 

במרץ תיפתח במוזיאון חיפה התערוכה "חיפה־ירושלים־תל אביב", שתוקדש גם לאותן התארגנויות קבוצתיות. "הגלריות השיתופיות הן תופעה עולמית", אומרת רותי דירקטור, האוצרת הראשית של המוזיאון. "מדובר באמנים צעירים שמתארגנים בעולם תחרותי־קפיטליסטי לא פשוט. בארץ, זו תופעה של שש השנים האחרונות, שלדעתי בישרה את המחאה החברתית של הקיץ האחרון. זה כבר מעבר לעצם ההישרדות. זו פלטפורמה לאמנים ולאוצרים, מקום שיש לו עמדה וכוח. העובדה שעובדים ביחד ומאפשרים לאמנים אחרים להציג, יוצרת עמדה אידיאולוגית". "כלכליסט" ממפה את הגלריות השיתופיות הבולטות בישראל.

 

גלריה בנימין, תל אביב

 

הצעירה שבגלריות השיתופיות נפתחה באפריל 2011. הקימו אותה תשעה אמנים שותפים, ביניהם האמן דן בירנבוים, שמספר: "הרעיון היה לפתוח גלריה לתערוכות קבוצתיות עם אוצרים מתחלפים, ואנחנו מציגים בעיקר אמנים שאינם חברי הגלריה". הגלריה ממומנת מדמי החבר של האמנים השותפים בה, והם פועלים כדי לקבל מעמד של עמותה ללא מטרות רווח. היא בנויה על עיקרון השיתופיות, וכל אחד מהחברים ממונה על תחום אחר. "אני אחראי על יחסי הציבור", מספר בירנבוים, "אחת החברות אחראית על עיצוב האתר וכדומה - כל אחד תורם את שלו. הרווח לא מעניין אותנו. כולנו אמנים פעילים שכבר הציגו וממשיכים להציג, והכסף אינו המטרה פה". עכשיו בגלריה: התערוכה הקבוצתית "מובלעת", שאצרו יואב אדמוני ודן מדורסקי. פרטים: www.binyamin-gallery.com.

  

בנימין, תל אביב. עכשיו בגלריה: "מובלעת", תערוכה קבוצתית בנימין, תל אביב. עכשיו בגלריה: "מובלעת", תערוכה קבוצתית

 

ריה אינדי, תל אביב

 

גלריה אינדי לצילום עברה כמה גלגולים בשנים האחרונות. היא החלה כגלריה D&A של עדי ברנדה ודניאלה הורוביץ, הפכה שיתופית ב־2009, ובספטמבר 2010 החלה לפעול תחת השם הנוכחי. כיום היא מונה עשרה צלמים־חברים, ביניהם גם הורוביץ. "ביחד אנחנו מחזיקים את הגלריה גם כלכלית וגם מבחינת התפעול היומי", מספר אסף גאם־כהן, צלם וחבר בגלריה.

 

"כל אמן מקבל את החלל לחודש בשנה לצורך תערוכה שלו, ובנוסף אנחנו מארחים למשך חודשיים בשנה אמנים מבחוץ. אחת לחודש, ברווח בין התערוכות, אנחנו מארחים אמנים ל'תערוכת בזק' של סוף שבוע אחד. המטרה היא לתת במה לאמנים צעירים ולאמנים ותיקים שרוצים ליצור באופן קצת שונה, ולפתח את השיח על הצילום בארץ".

 

הגלריה אינה מוכרת כרגע כעמותה מסיבות טכניות, אבל אינה פועלת לשם רווח. "הגלריה מתבססת על ההשקעה האישית שלנו", אומר גאם־הכהן. "אנחנו כמעט ולא גובים אחוזים ממי שמוכר פה, ואנחנו לוקחים אחוזים מינימליים ממי שמציג ואינו חבר גלריה. הרעיון הוא לאפשר לנו כאמנים להציג את הדברים שלנו בלי להתחשב בתחשיבי השוק, מה שמאפשר חופש אמנותי מאוד גדול. ועל החופש הזה משלמים". עכשיו בגלריה: בימים אלו מוצגת בגלריה תערוכה של האמנית אורית ברטיני־שביט. פרטים: www.galleryindie.com/index.html.

 

גלריה אלפרד, תל אביב

 

גלריה אלפרד היתה בין הראשונות בארץ שפעלו בפורמט השיתופי. "מאז שפתחנו ב־2005 אנחנו עובדים באותה מתכונת", מספרת יעל עמית, אמנית ואחת השותפות בגלריה. הגלריה מוכרת כעמותה ללא מטרות רווח, והיא מתקיימת היום כלכלית בזכות שלושה מקורות: דמי החבר שמשלמים 15 החברים מדי חודש, תקציב ממשרד התרבות שהם מקבלים (רק מהחודש האחרון), ותערוכות מכירה שהם מקיימים אחת לשנה. "אחרי שעברנו לחלל הגדול הבנו שדמי החבר לא באמת מספיקים והתחלנו ליזום את תערוכות המכירה", אומרת עמית. "גם בתערוכות האלה, היצירות מתומחרות במחירים נמוכים מאוד, עד 1,500 שקל ליצירה. המודל ממש לא מצדיק את עצמו כלכלית, אבל הוא התעורר כי נוצר ואקום, אינפלציה של אמנים, והשוק היה קטן מדי בכדי להכיל את כולם. ההתארגנות העצמאית הזאת מאפשרת לנו לא להיות תלויים במקומות הקיימים". עכשיו בגלריה: בימים אלו מוצגת בגלריה התערוכה "צלול" של האמנית מיכל רוטשילד, שאינה חברת הגלריה. פרטים: alfredgallery.com.

 

אלפרד, תל אביב. עכשיו בגלריה: "צלול", מיכל רוטשילד אלפרד, תל אביב. עכשיו בגלריה: "צלול", מיכל רוטשילד צילום: ליאת אלבלינג

 

גלריה חנינא, תל אביב

 

גלריה חנינא פועלת במתכונתה הנוכחית מ־2009 – האמנים יונתן הירשפלד ויקיר שגב אספו סביבם קבוצה של חברים, והחלו לפעול במודל שהתבסס על גלריה אלפרד, שאת חבריה הכירו אישית. "רצינו להיות שחקנים בעולם האמנות הישראלית בלי לערב חלק מהגורמים שמשתתפים בדרך כלל במשחק", אומר הירשפלד. כיום 15 האמנים החברים משלמים סכום מסוים מכיסם אחת לחודש שמכסה את השכירות ואת החשבונות. "זה לא שהגלריה איננה למטרות רווח, היא בעצם כמעט למטרות הפסד", מסביר הירשפלד. "זה לא קל כי כולנו עובדים קשה". פעם בשנה מקיימת הגלריה תערוכת מכירה, שאליה מוזמנים אמנים שממכירותיהם הם גובים 30%. "מפני שאנחנו כל השנה במצב של נתינה כולם שמחים לבוא ולתת עבודות, ולא פעם קרה גם שהאמן החליט לוותר על 70% שמגיעים לו". עכשיו בגלריה: בימים אלו מוצגות בגלריה שתי תערוכות יחיד, של האמנים יונת סינטרה ואילן דותן. פרטים: www.hanina.org.

 

עבודה של מיכל רוטשילד. גלריה אלפרד עבודה של מיכל רוטשילד. גלריה אלפרד

 

גלריה P8, יפו

 

הקמת גלריה P8 לפני ארבע שנים היתה יוזמה של האמנים רועי יריב ואורה ראובן. כיום מונה הגלריה שישה חברים־אמנים, ולרוב מציגה תערוכות של אמנים אורחים, שאינם חברים בה. "הגלריה אינה בנויה על תוכנית עסקית והיא איננה מקום רווחי", מספר יריב. "להפך, הגלריה דורשת מאיתנו ובעיקר ממני כ'אב הבית' המון זמן וכסף ללא כל רווח כספי ישיר. אבל המודל הזה מאפשר יצירת קשרים רבים בעולם האמנות, ומשם יותר פשוט לכל אמן להתנהל מבחינה כלכלית ושיווקית באופן אישי". הגלריה, שרשומה כעמותה ללא מטרות רווח, מתקיימת מדמי החבר של ששת האמנים, ובעיקר מהתפעול היומיומי שלהם. "אם לוקחים את ההוצאות סביב כל המסה הזאת זה בלתי ניתן למדידה", אומר יריב, "אבל זה עושה משהו, זה מפעיל את הסצנה". גם במקרים שבהם צריך להוציא קצת יותר, מוצאים פתרון. "ההוצאות על פתיחות של תערוכות לפעמים כבדות", אומר יריב, "ואז, למשל, כל אמן מביא את בקבוק היין שלו. לי יש רכב הובלה, ואני מוצא את עצמי הרבה פעמים מתעסק עם הובלות. אבל בסופו של דבר ההוצאות הכי מורכבות הן ההוצאות הלא צפויות, כמו מזגן שמתקלקל".

 

עכשיו בגלריה: בימים אלו מוצגת בגלריה התערוכה "יפה מאוד", בהשתתפות ארבעה אמנים. פרטים: sites.google.com/site/p8artgallery.

 

P8, יפו. עכשיו בגלריה: "יפה מאוד", תערוכה קבוצתית P8, יפו. עכשיו בגלריה: "יפה מאוד", תערוכה קבוצתית

 

גלריה אגריפס 12, ירושלים

 

גלריה אגריפס הוקמה ב־2004. "אנחנו קבוצה מאוד הטרוגנית של אמנים", אומר עודד זיידל, אמן ואחד השותפים בגלריה. "יש בינינו כאלה שהעבודות שלהם יותר סחירות, ויש כאלה שבמובהק עושים דברים לא מסחריים". במהלך השנים הגלריה מעט שינתה את אופייה ואת מטרותיה, וגם נרשמה כעמותה ללא מטרות רווח. "כשהתחלנו לא הבנו את המשמעות", אומר זיידל, "זה התחיל מקבוצה של אנשים שעסקו באמנות ולא רצו להיות תלויים בגלריות מסחריות. תוך כדי תנועה נהיינו יותר מודעים למשמעות החברתית וגם הפכנו לסמל והשראה לקבוצות אחרות". הגלריה מתוחזקת ביום־יום מדמי החבר של 15 האמנים השותפים. כאשר הם מזמינים אמנים אורחים להציג, הם גובים מהם את עלויות ההצגה בלבד. "פנינו לכל מיני גופים שיכולים לתמוך בנו, ולא נתנגד לקבל תמיכה. עם זאת, אנחנו לא רוצים להיות תלויים במישהו שיכול לסגור לנו את הברז", אומר זיידל. בשנים האחרונות יזמו חברי הגלריה את פרויקט "הזדמנות ראשונה" שבו הם מציגים תערוכות של אמנים שלא הציגו מעולם. כמו כן, הם מקיימים שיתופי פעולה, חלקם בתיווך עיריית ירושלים. עכשיו בגלריה: בימים אלו מוצגת בגלריה התערוכה "הצד האפל", תערוכה קבוצתית שבה משתתפים 11 מאמני הגלריה ועוד שבעה אמנים אורחים. פרטים: www.agripas12gallery.com.

 

 

אגריפס 12, ירושלים. עכשיו בגלריה: "הצד האפל", תערוכה קבוצתית אגריפס 12, ירושלים. עכשיו בגלריה: "הצד האפל", תערוכה קבוצתית

 

גלריה האגף, חיפה

 

את גלריה האגף פתחו באוקטובר 2009 שמונה אמנים־חברים. "פתחנו אותה כדי שתהיה בחיפה גלריה", מספרת ליבי קסל, צלמת וחברת הקבוצה. "כולנו חיפאים מבחירה, והמטרה שלנו היא להביא לכאן את האמנות. לכל אחד מאיתנו יש קריירה משלו והוא מציג במקומות אחרים, ואם היינו רוצים לעשות כסף בטח היינו בוחרים במשהו אחר.

הרווח הכלכלי בכלל לא על הפרק". הגלריה פועלת כדי להיות מוכרת כעמותה, ובינתיים מתבססת על דמי החבר של השותפים ועל תמיכה מהעירייה שקיבלו לאחרונה. "הכספים מהמכירות הולכים ישירות לאמנים", מסבירה קסל, "ויש שעות רבות של עבודה שאנחנו לא מקבלים עליהן שכר. אז במובן המקובל של המילה משתלם זה לא, אבל לכל אחד מאיתנו יש את הרווח האישי שלו. לצדו יש את הרווח שמשותף לכולם – העובדה שפועלת גלריה בחיפה שמציגה עבודות של טובי האמנים בארץ ויוצרת השפעה ברורה על סצנת האמנות בעיר". עכשיו בגלריה: בימים אלו מוצגת בגלריה תערוכת יחיד של הציירת איבון הלמריך. פרטים: tinyurl.com/74m583r.

 

"צומת", עבודה של איבון הלמריך. גלריה האגף "צומת", עבודה של איבון הלמריך. גלריה האגף

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x