• תפריט
אופנה

"כלכליסט" בוחר: מעצבי האביזרים המבטיחים ל-2011

עשרות מעצבים הגישו עבודות לתחרות הביכורים השנתית שעורך כלכליסט. בקטגוריית הנעליים זכה Arama, בתכשיטים הגיע HS למקום הראשון ובין התיקים ניצח מדוזה

לרה רוטר 11:5706.06.11

זו השנה השלישית ש"כלכליסט" עורך תחרות לקראת שבועות ונותן במה למעצבי אופנה צעירים, הפעילים עד חמש שנים. בשנים קודמות התמקדנו במעצבי אופנה, הפעם החלטנו לתת במה לענף שצומח במהירות מסחררת — אביזרי אופנה, שכוללים נעליים, תיקים ותכשיטים.

 

ביקרנו עשרות מעצבים צעירים, ומתוכם בחרנו כארבעים. עבודותיהם של הנבחרים הוצגו בפני פאנל שופטות, שהורכב מנשות אקדמיה בכירות וממיטב מעצבות האביזרים בארץ: לאה פרץ, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בבית הספר שנקר; אליאורה גינזבורג, מרצה בכירה במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל; דניאלה להבי, מעצבת תיקים ונעליים; דורי צ'נגרי, מעצבת תכשיטים; ושלי סתת, מעצבת נעליים למותג Couple Of.

 

העיצובים הוצגו על ידי המערכת בפרזנטציה אנונימית, והשופטות לא ידעו מי המעצב מאחורי המוצר. הציונים ניתנו על הפרמטרים הבאים:מקוריות, איכות, עדכניות והשראה.

 


 

התחושה הכללית בשולחן השופטות היתה שההתפתחות המהירה של הענף אינה מיטיבה עם המעצבים. "העיצובים לא מספיק מקוריים וחדשניים, הם מוציאים את המינימום האפשרי", אמרה סתת. פרץ התרשמה שהמעצבים יוצרים בתוך בועה, בלי זיקה למתרחש בעולם. וצ'נגרי סיכמה שקיבלה תחושה ש"אין חלום או מאמץ לשבור מוסכמות, להסתכן. ראיתי יותר מדי שביעות רצון ומעט מדי סימני שאלה עיצוביים".

 

בתוך הביקורת והאכזבות בלטו המעצבים שהגיעו למקומות הראשונים, והם זכו להערכה ולציונים גבוהים על עבודתם.

 

תיקים

 

1. מדוזה

מימין בתמונה, גילי רוזין (29), ועדי זינגפר (29), בוגרות המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, השיקו את המותג ואת קולקציית הביכורים שלהן בתחילת 2010. הן שואבות את השראתן מהצורות האורגניות של עולם הים על צמחיו ויצוריו.

השתיים מתמחות בעבודה עם פלסטיק, ומשלבות עבודת יד ועבודה ממוכנת. מרבית התיקים עשויים מ־P.V.C בשילוב חומרים אחרים, כמו בדים דמויי עור המיובאים מגרמניה ומקורם בתעשיית הרכב. גם הבטנות עשויות מחומרים מובחרים. בכל הפריטים של מדוזה שולטת צבעוניות חזקה ובוהקת.

 

תיקים. מותג: מדוזה. מעצבות: (מימין) גילי רוזין ועדי זינגפר תיקים. מותג: מדוזה. מעצבות: (מימין) גילי רוזין ועדי זינגפר צילום: גלעד בר שלו

 

לאחרונה השיק המותג לצד תיקי הקלאץ' והערב שלו דגמים חדשים, ובהם תיקי נשיאה גדולים, תיקים למחשב נייד, ארנקים וקולקציית יוניסקס.

 

מדוזה נבחרה להשתתף בפרויקט "רפסודה פריז" - חנות פופ־אפ (חנות זמנית) בפריז, שמשמשת לתצוגה ולמכירה כחלק מאירועי שבוע העיצוב בעיר.

 

מהערות השופטות: "אין מילים, מקורי וייחודי" (סתת). פרטים: 550–220 שקל. חנות מוזיאון ארץ ישראל; הביטאט, הרצליה פיתוח; סטורי.

 

2. ליידי בירד

 

אביגיל פנט (33) היא בוגרת מגמת עיצוב אקססוריז ב־IED, המוסד לעיצוב בינלאומי במילאנו. לאחר שעבדה אצל להבי (שלא זיהתה את כתב ידה של פנט), החליטה ב־2010 להקים מותג עצמאי שיביא לידי ביטוי את הסגנון העיצובי שלה.

 

פנט מתחשבת באשה שבעבורה היא מעצבת, והתיק, לגרסתה, אמור להשתלב בסגנון הישראלי־תל אביבי של המשתמשת. לכן העיצובים שלה נקיים ומינימליסטיים, והתיקים עשויים מעורות שפאלט, המתאפיינים במראה קצת זרוק, צעיר ומודרני. הידיות והפרטים עשויים עור בגוון טבעי ונייטרלי, ולכן התיקים מתאימים כמעט לכל מערכת בגדים.

קולקציית קיץ 2011 היא השנייה של המותג, וכוללת שישה דגמים המוצעים כל אחד בארבעה צבעים.

 

מהערות השופטות: "קולקציה המכילה אובייקטים שלמים, קוהרנטיים לעצמם. יש כאן עיצוב טוב" (גינזבורג). פרטים: 990–350 שקל. עלמה, בנקר, Pel תיקים, Mayu.

 

התיקים הנבחרים התיקים הנבחרים צילום: גלעד בר שלו

 

3. ענת זמיר

 

המעצבת ענת זמיר (50) היא בוגרת המגמה לעיצוב טקסטיל בשנקר. היא החלה לעצב תיקים לפני כחמש שנים, לאחר שעבדה בראש אינדיאני, דלתא וריבוק ישראל. בנוסף לתואר משנקר למדה זמיר צורפות באומנית.

 

התיקים של זמיר עשויים משילובים של עורות ובדים, תוך שימת דגש מיוחד על הפרטים הקטנים - ידיות שנהב שהיא מייבאת ביבוא אישי, אבזמים שהיא יוצקת במיוחד ועוד. בניית התיק מתחילה מהטקסטורה. זמיר מחפשת חומרים בעלי מראה ומגע מיוחדים, ומהחומר נולד התיק. הקולקציה שלה מונה כ־30 דגמים וכוללת תיקי צד שיכולים להפוך לתיקי גב, תיקי ערב נשיים ותיקי יום גדולים, ובכל תיק טוויסט משלו.

 

מהערות השופטות: "זמיר מייצרת אובייקטים מושכים" (גינזבורג). פרטים: 1,440–700 שקל. אטלייה, בית האש"ל 18 יפו.

 

3. Collecte

 

טל דרורי (28), בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, ואסף שם טוב (35), בוגר המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, הם בני זוג שמעצבים את התיקים עבור המותג שלהם. את המותג הקימו לפני כחצי שנה, מתוך רצון לעבוד יחד ולעשות את מה שהם באמת אוהבים.

 

הקולקציה הראשונה שלהם כוללת שמונה דגמים של תיקי עור, וכל דגם מוצע בשניים־שלושה צבעים. השניים שמים דגש על הפונקציונליות של התיקים, והלקוחה שהם מעצבים בעבורה היא אשה עירונית עובדת, שזקוקה לתיק שישרת אותה בכל שעות היום.

 

מהערות השופטים: "דגם הפרפר מוצלח ויפה, אך עדיין קצת חסר קשר בין כל הפריטים" (צ'נגרי). פרטים: 1,650–550 שקל. רשת יוסף.

 

* המותגים ענת זמיר ו־Collecte זכו בניקוד זהה.

 

תכשיטים

 

1. HS

 

הדס שחם (35) בוגרת המגמה לעיצוב תכשיטים בשנקר, הקימה ב־2006 את המותג המציג תכשיטים מכסף או כסף מצופה זהב 24 קראט בשילוב בטון. שחם מעצבת תכשיטים תלת־ממדיים בצורות הנדסיות, המזכירים מבנים קטנים. הקולקציה שלה מייצרת דיאלוג בין חומרים שגרתיים מעולם הצורפות לאלמנטים כמו עור, סיליקון, בטון, אבני לבה, קריסטלים ועוד. התכשיטים שבהם משולב בטון הם עיקר הקולקציה, שמושפעת מהשילוב בין ישן לחדש, בין גס לעדין ובין חלול למלא. את התכשיטים מייצרת שחם בעבודת יד, ויש לה בקולקציה כ־100 דגמים שנבנו במהלך השנים. היא מוציאה קולקציה חדשה פעמיים בשנה, שנשלחת לתערוכת האקססוריז "גיפט שואו" בניו יורק. 80 אחוז מהמכירות נעשות בארצות הברית, ולאחרונה גם באירופה.

 

תכשיטים. מותג: HS. מעצבת: הדס שחם תכשיטים. מותג: HS. מעצבת: הדס שחם צילום: גלעד בר שלו

 

מהערות השופטות: "הדס באה עם קונספט. היא גם באה עם חיבור של חומר כמו בטון, שאינו שייך לעולם התכשיטים, והצליחה להפיק ממנו יצירה עדינה" (סתת). פרטים: 1,000-100 שקל. חנויות מוזיאון ארץ ישראל; מוזיאון תל אביב; בית התפוצות; Umbrella — דיזנגוף 252 תל אביב.

 

2. שרון וויזר

 

וויזר (29) בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, הקימה את המותג הקרוי על שמה עם סיום הלימודים ב־2009. התכשיטים שהיא מעצבת הם פיתוח מסחרי של פרויקט הגמר שלה, ומציגים צורפות בשילוב פלסטיק. לאחר מחקר של ארבע שנים, תכשיטיה מציגים יכולות מרשימות של עבודה בפלסטיק, והבסיס שלהם הוא צורפות. כ־30 דגמים יש בקולקציה, וההשראה היא אלמוגים וצורות ימיות. בקולקציה עגילים, טבעות, שרשרות ותכשיטי גוף עשויים מצינורות פלסטיק שאותם היא מעבדת. חומרים נוספים המשתלבים בתכשיטים: כסף, קריסטלי סברובסקי ופנינים.

 

מהערות השופטות: "תכשיטים מקוריים ונועזים, מוצפים 'גלמור'" (גינזבורג). פרטים: 150–1,200 שקל. חנויות מוזיאון ישראל ומוזיאון תל אביב; דרך המעצבת: 050-4081339.

 

התכשיטים הנבחרים התכשיטים הנבחרים צילום: גלעד בר שלו

 

3. אווה טפנר

 

אור פורבין, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, הקימה את המותג שנקרא על שם סבתה המנוחה לפני חמש שנים. תכשיטי הווינטג' של הסבתא הם השראה לקולקציות של פורבין, והיא משלבת אותם עם קולאז'ים פרי יצירתה. בקולקציות של פורבין עשרות דגמים היוצאים בתחילת כל עונה, ובמהלך העונה היא מוסיפה פריטים ומשכללת את הקיימים. החומרים שהיא עובדת איתם כוללים נחושת מצופה זהב 24 קראט או כסף בשילוב מתכות מודפסות, אבני סברובסקי, פנינים ועורות.

 

מהערות השופטות: "יש כאן משהו אחר, מעניין, 'פאנקי'. הייתי עונדת את התכשיטים האלה" (גינזבורג). פרטים: 750-120 שקל. יוצרות, מקווה ישראל 26 תל אביב.

 

נעליים

 

1. Arama

 

עודד אראמה (33) הוא בוגר לימודי עיצוב נעליים בלונדון קולג' אוף פאשן בבריטניה ועיצוב אופנה בשנקר. את המותג שלו הקים בתחילת 2010 מתוך הבנה שרק במסגרת מותג עצמאי הוא יהיה חופשי לפתח את החזון שלו. לעיצוב נעליים הגיע דרך פרויקט הגמר שלו בשנקר. עבור אראמה נעליים הן כמו מבנה ארכיטקטוני. ההשראה באה לו מחומרים אורגניים, טקסטורות של עץ, מפות טופוגרפיות ועוד, ובמקביל הוא חושב על הלקוח שלו, שמחפש דיוק ואסתטיקה. קולקציית קיץ 2011 נרקמה מתוך טקסטורות אורבניות: בוץ על מכוניות, לכלוך על נעליים עזובות ודוגמאות הנוצרות בכוס הקפה. מקורות ההשראה הללו זוככו לעיצובים נקיים ואלגנטיים. הקולקציה מוגדרת כקולקציית יוניסקס, וכוללת ארבעה דגמים מעור בגוונים שונים, כמו נעליים מחודדות מעור נובק, נעלי דרבי בשילוב בקר שחור ואריג צמר מעורב עם משי או סנדלים מעור נובק. בימים אלו נפגש אראמה עם המותג האיטלקי Marini & Viscovi בנוגע להפצת נעליו בעולם. גם בביאנלה בוונציה מוצגות נעליים של אראמה במסגרת הווידיאו ארט של האמנית סיגלית לנדאו.

 

נעליים. מותג: Arama. מעצב: עודד אראמה נעליים. מותג: Arama. מעצב: עודד אראמה צילום: גלעד בר שלו

 

מהערות השופטות: "נעליים מרשימות, עשויות היטב ומוקפדות גם בחלקים הפנימיים" (פרץ). פרטים: 650–1,190 שקל. סניפי Sketch במתחם התחנה ובבזל 2, תל אביב.

 

2. אחת אחת

מימין בתמונה, מירה גפני (45), בוגרת אוניברסיטת תל אביב בפקולטה למדעי החיים ואלמוג וייס (34), בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי. השתיים נפגשו ב־2007 בבית הספר אקילס לעיצוב נעליים. בראשית דרכן שיתפו פעולה רק בייצור ובשיווק. לפני ארבע שנים החלו לעצב יחד את אחת אחת. תהליך העבודה שלהן מתחיל בחומר — תוך כדי פיסול בעור על האימום, מתגלים רעיונות שמובילים להמשך הפיתוח של הקולקציה. הקו המאפיין את המותג נקי, נטול קישוטים ובצבעים טבעיים. רוב הדגמים שטוחים, אך בכל עונה הן מייצרות גם דגמים על עקב בגובה של עד שישה ס"מ. קולקציית הקיץ של המותג מתאפיינת בקווים נקיים, כמעט נטולי תפרים, המתכתבים עם אלמנטים ארכיטקטוניים. בכל קולקציה כשישה עד שמונה דגמים חדשים, המלווים שלושה דגמים מוצלחים מעונות קודמות.

 

מהערות השופטות: "עבודה מאוד יפה, עיצוב מוקפד ונקי, עיצוב הפרטים נעשים עד הסוף" (להבי). פרטים: 890-550 שקל. אחת אחת — רבי יוחנן 8 יפו, דיזנגוף 226 תל אביב.

 

3. נטלי ותמר

מימין בתמונה, תמר שלם (30) ונטלי סופר (29), בוגרות המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר ובית הספר הגילדה לעיצוב נעליים. המותג הושק לפני כשלושה חודשים, לאחר שנתיים של פיתוח. בקולקציה ארבעה דגמים הכוללים סנדלים, נעליים שטוחות ונעלי עקב בצבעים שונים. הן עובדות עם עורות ומנסות לפתח אימומים קלאסיים שייצרו נעל נוחה ללבישה. עיצוב הנעליים נעשה בהשראה גרפית, ומייצר מתח בין קווים ישרים וקווים מעוגלים.

 

מהערות השופטות: "הנעליים עשויות היטב, יש קונספט אחיד של תיפורים הקושרים בין הדגמים. עדין חסר לי מעט חן" (פרץ). פרטים: 500–600 שקל. בוטיק שייני, הרצל 185 רחובות; דרך המעצבות: 050-7250617.

 

הנעליים הנבחרות הנעליים הנבחרות צילום: גלעד בר שלו

 

3. לוקה

נועה לוריא (36) היא בוגרת המחלקה לעיצוב במרכז הטכנולוגי חולון וקורסים לעיצוב נעליים בבית הספר אקילס. את המותג פתחה בקיץ 2008. לוריא נוהגת לשלב חומרים שונים בקולקציות וביניהם בדים וחומרים תעשייתיים כמו פולימרים. את האימומים היא קונה או מייצרת לבד. הנעליים של לוקה נטולות רצועות, המראה שלהן נוקשה ואורבני וצורתן גדולה ומזכירה צורה של מבנים.

 

מהערות השופטות: "ישנו חיפוש טוב אחר הצורה אך עדין חסרה בה איזו הומוגניות" (צ'נגרי). פרטים: 850-620 שקל. דרך המעצבת: 054-6555211.

 

* המותגים נטלי ותמר ולוקה זכו בניקוד זהה. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x