$
פנאי

ניצחון החומר

ארט ואן בזויין, המתמחה בפיתוח חומרי עיצוב תעשייתי ותיעודם בספרייה מיוחדת, ירצה בתערוכת CASA10 הנפתחת היום

דקל גודוביץ 17:45 18.10.10

 

בשנים האחרונות מבינים בעולם העיצוב שהחומר שממנו עשוי המוצר הוא תחום עשיר וחשוב, ופיתוח חומרים חדשים, לצד מיון וקטלוג שלהם, הופך למקצוע בפני עצמו. ביום עיון שיתקיים במסגרת תערוכת CASA10, שנפתחת היום בגני התערוכה בתל אביב, יועלו השאלות מהו החומר הבא, איך מתמודדים עם שלל החומרים בשוק ועוד.

 

ארט ואן בזויין (Aart Van Bezooyen), מרצה אורח בתערוכה, הוא מעצב תעשייתי, כתב מגזין העיצוב הנחשב "core77", מנחה קורסי חומרים ועיצוב ומפתח אינדקס חומרים מקוון בספריית החומרים ההולנדית. בשנת 2005 הקים את חברת החומרים Material Stories, ששולחת ניוזלטר שבועי על חומרים חדשים ומספקת מחקר וייעוץ בתחום החומרים לחברות כמו יונדאי, קאיה, פרוקטור אנד גמבל ופיליפס אלקטרוניקה. בזויין ההולנדי חי בשנים האחרונות בהמבורג שבגרמניה, ומתמחה במציאת חומרים מתאימים למוצרי עיצוב ולאדריכלים. לישראל הגיע בהזמנת אפרת פרידלנד, מייסדת ומנהלת ספריית החומרים שנפתחה לפני כשנתיים בחולון ליד מוזיאון העיצוב החדש, כדי להרצות על אתגרי השימוש בחומרים על ידי אדריכלים ומעצבים.

 

ארט ואן בזויין: "רגע משעשע במיוחד היה כאשר אחד המעצבים  החל ללעוס את הרהיט
ארט ואן בזויין: "רגע משעשע במיוחד היה כאשר אחד המעצבים החל ללעוס את הרהיטצילום: ג'וליה נופ

"ברוב המקרים מעצבים מפתחים מוצר ורק לאחר מכן פונים לחפש את החומר המתאים ושיטות הייצור הנכונות בשבילו. ואילו אני מתחיל בתהליך העיצוב מחומר או בשיטת ייצור כאילוץ מאתגר לעיצוב המוצר", מספר ואן בזויין.

 

אז אתה ממציא חומרים?

"אני לא מפתח אותם במעבדה, אלא אוסף ומתעד בספרייה - שיותר נכון לקרוא לה מחסן, ומחפש חומרים חדשים ומבטיחים. עבודות סטודנטים מאפשרות לי לגלות ולהתנסות בחומרים, ולעתים עם התעשייה אנחנו מוצאים יישומים חדשים. לדוגמה, עם קבוצת מעצבים צעירים בישלנו אצות ולבד כדי ליצור בד טבעי חדש".

 

לאכול רהיט שיצרת

 

את הקשר בין אוכל לעיצוב אפשר היה לראות גם בעבודה האחרונה של ואן בזויין, שהיתה לאחד משיאי פסטיבל "100% עיצוב" בלונדון בחודש שעבר. ואן בזויין וג'ול הס הציגו את "אוטופיית חומרים", ובמסגרת סדנת תזונה הזמינו את הציבור ליצור ולעצב עם מסטיק אורגני. "רוב האנשים כלל לא יודעים שגומי לעיסה מבוסס על פלסטיק שהוא תוצר של תעשיית הנפט, והסדנה היתה דרך שובבה להפגיש את הקהל עם חומרים בני־קיימא ואכילים. רגע משעשע במיוחד היה כאשר אחד המעצבים החל ללעוס את הרהיט שלו".

 

גומי לעיסה כחומר שמתאים לפיסול
גומי לעיסה כחומר שמתאים לפיסול

 

חומרים חדשים הם גם יקרים יותר.

"אין כלל קבוע למחיר של חומרים חדשים או קיימים, אבל ההבדל במחיר נקבע מתהליך הייצור. חומרים ידועים ונפוצים מיוצרים בכמות גדולה שמאפשרת יעילות ייצור, וכך המחיר יורד. חומרים חדשים צריכים קודם להתקבל על ידי התעשייה, ובדרך כלל גם דורשים התאמות לייצור המוני".

 

למה כל כך חשוב למצוא חומרים חדשים כל הזמן?

"הם מאפשרים לנו ליצור מוצרים יותר תחרותיים, יצירתיים ובני־קיימא, ואלה סיבות טובות דיין לא להפסיק לפתח את הטוב ביותר. חוץ מזה, חומרים הם מקור עשיר להשראה".

 

תוצרי סדנת תזונה ועיצוב
תוצרי סדנת תזונה ועיצוב

 

מה היו החומרים החשובים בשנים האחרונות, ומה נראה בעתיד?

"ראינו חומרים מלהיבים כמו משטחי מגע רכים ותגמירים רכים בציפוי לוח המחוונים ופנים הדלתות במכוניות. בתחום הריהוט היתה פריחה של חומרים מינרליים כמו הקוריאן, שהוסיף ממד נוסף לעץ ולמתכת המוכרים. בפלסטיקה אנחנו רואים חומרים עמידים לחום, שמחליפים מתכות וקרמיקה. פיתוח חומרים מפלסטיק, קרמיקה או מתכת שכולאים תאי אוויר בתוכם מייצר חומרים קלים וחזקים. גם מגוון תאורות LED ולד אורגני OLED מאפשר לנו לעצב במגוון דרכים. אנשים מצפים שחומרים יהפכו ליותר אנושיים, חכמים ובני־קיימא. כבר היום יש חומרים שמפגינים זאת, כמו זכוכית שמתנקה בעצמה, קולטנים לאנרגיית שמש ורוח שהופכים אותן לחשמל, וחומרים מבמבוק שגדל ומתחדש מהר".

 

עיצוב קשים פואטי

 

את ביקורו בארץ ינצל ואן בזויין גם לביקור בספרייה בחולון, "כדי לראות אילו חומרים מקומיים יש לכם, שיהיו בוודאי שונים מהחומרים המערב־אירופיים", הוא מספר בהתרגשות.

 

שמעת פעם על חומר ישראלי?

"לאחרונה למדתי על פרויקט 'Design for a Living World', שפרופ' עזרי טרזי (ראש התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל) השתתף בו ועבד בו עם במבוק. ב־2005 התרשמתי מהתערוכה 'עיצוב מבטיח', שהשתמשה בחומרים יומיומיים כמו קשי שתייה ופרופילים מתועשים בצורה מאוד פואטית. אני מקווה לראות 'שירת חומרים' כזו בביקור בישראל".

x