$
פנאי

חמוש במשקפי רון ארד

כשאסף רביב שלח אימייל לרון ארד הוא לא חלם לקבל תשובה עוד באותו ערב. מאז עברו שלוש שנים, והבעלים של חברת האופטיקה המוכרת למעטים מחוץ לענף משיק מותג עם מעצב־העל

הדס שואף 10:5623.06.10

האדריכל רון ארד יעצב קו של משקפי שמש וראייה בשיתוף עם חברה חדשה שאפילו שם עדיין אין לה. כך עולה מחוזה שנחתם לפני כחודש ומתחיל להיראות כאחד היותר מעניינים בתחום האופטיקה העולמי. "כלכליסט" נפגש עם יזם הפרויקט, אסף רביב, ושוחח גם עם האדריכל־מעצב־אמן רון ארד על המיזם. ההשקה הרשמית של המותג מתוכננת לספטמבר 2011, ובימים אלה עובדים על הסקיצות שהכין רון ארד. "זה אכן המצב", מאשר ארד, "ועוד הרבה עבודה לפנינו. שלב הפיתוח מאוד ארוך וקשה, ופעמים רבות התוצאה הסופית שונה מאוד מהרעיון ההתחלתי, אבל בואי נגיד שאני בודק היום כל זוג משקפיים שאני רואה על אנשים".

 

רביב (40), אב לשלושה, הוא הבעלים של חברת האופטיקה בלינק (Blink), העומדת מאחורי קולקציות משקפיים ישראליות רבות, ובהן מותגי פרימיום ורשתות אופטיקה. החברה מתמחה בתכנון, עיצוב, מיתוג וייצור משקפיים על פי דרישת הלקוח, ועם לקוחותיה נמנים אופטיקה הלפרין, סופר־פארם ועוד.

 

רון ארד: "לא הייתי מתחיל משהו אלמלא חשבתי שיצליח. אנחנו לא מודדים הצלחה לפי כניסות ביוטיוב" רון ארד: "לא הייתי מתחיל משהו אלמלא חשבתי שיצליח. אנחנו לא מודדים הצלחה לפי כניסות ביוטיוב" צילום: אוראל כהן

 

"הסקרנות שלי לגבי התחום התעוררה כאשר קיבלתי חבילה מקרובי משפחה בארצות הברית ובה היו כמה זוגות משקפיים שמשכו את תשומת לבי", מסביר רביב את המקריות שהובילה אותו לענף. "בדיקות שערכתי, כדי לברר היכן ואיך יוצרו, שאבו אותי בהתלהבות רבה לתחום". רביב, בעל תואר במינהל עסקים, נסע לחו"ל, ייבא כמה זוגות משקפיים והקים עסק ניסיוני בבית הוריו. בחלוף שנתיים החל העסק לצבור תאוצה, ולפני כארבע שנים נחת במשרדים מעוצבים באזור התעשייה בחולון.

 

רביב החליט למצוא את "הדבר הבא" בתחום, והפעם בקנה מידה עולמי. "אני יזם בנשמתי ותמיד חושב בגדול", הוא מעיד על עצמו. לפני כשלוש שנים אזר אומץ ושלח מייל לסטודיו של רון ארד בלונדון. להפתעתו, עוד באותו ערב קיבל מהמעצב טלפון. מאז החלה מסכת של פגישות בין השניים ברחבי העולם: בסטודיו בלונדון, וגם בפתיחות תערוכות היחיד של ארד במרכז פומפידו בפריז ובמומה בניו יורק. מפגשים שבמהלכם הבשילו התנאים לחתימה על הסכם שיתוף הפעולה המיוחל.

 

למה דווקא רון ארד?

"נכון יותר לשאול איך זה שעד היום אין משקפיים בעיצובו. הוא הכי מוכשר בעולם, מגוון ויצירתי, בעל חשיבה לא שגרתית, לא מתחנף לקהל והולך בדרכו. לעבוד איתו זו חוויה".

 

איך הוא באמת?

"גאון ברמה שלא תתואר, ורסטילי, נחמד מאוד, בלתי אמצעי, צנוע, מחובר לעצמו. במייל הראשון שהפניתי אליו כתבתי כי בעיניי המוצרים שעיצב הם שילוב מושלם בין המעוצב על גבול האמנות לבין דברים שימושיים מאוד".

 

כ־450 יורו לזוג

 

לטובת המיזם החדש מקים בימים אלה רביב חברה שלא תהיה קשורה לבלינק ותתנהל בלונדון, שם ימוקמו גם משרדיה הראשיים ואולם התצוגה, בסמוך לסטודיו של ארד. "אני הבעלים, בשיתוף בחלקים שווים עם בחור בשם ג'ייסון קירק, שאותו פגשתי אקראית לפני 12 שנה בלונדון בחנות המשקפיים שלו. הוא דור שלישי בעסקי האופטיקה, ובעצמו מעצב משקפיים באיכויות גבוהות. יש לו גם ידע וניסיון רב בייצור ושיווק עולמי של מותג ברמת הפרימיום". רביב מספר שגם ארד התלהב משילובו של קירק במיזם והתרשם מיכולותיו.

 

בחברה המתגבשת אמנם שותפים רק רביב וקירק, אך ארד מעורב מאוד. בניגוד לשיתופי פעולה שעשה בעבר, הפעם לא יסתפק בעיצוב קולקציה עונתית, אלא ילווה את המיזם לאורך זמן ויהיה אחראי גם לאביזרים הנלווים, כמו נרתיקי המשקפיים ואפילו מטליות הניגוב.

 

החזון של השותפים הוא חברה איכותית וחכמה, שתציע עיצובים פורצי דרך במחירים נגישים יחסית של כ־450 יורו לזוג. המשקפיים יעוצבו מפלסטיק, סיליקון וסוגים שונים של מתכות, והייצור ייעשה בעיקר בצרפת, איטליה ויפן.

 

היכן יימכרו המשקפיים?

"בחירת החנויות תהיה סלקטיבית ובפריסה גלובלית - ארצות הברית, אירופה ואסיה, ומובן שההיכרות שלי עם השוק המקומי והקשר החם שיש לרון עם ישראל יעזרו למכירות פה".

 

מיהו קהל היעד?

"התפקיד שלי אינו לפרסם את רון ארד. אנו מעוניינים שאנשים יקנו את המשקפיים קודם כל מפני שהם יפים, איכותיים, פורצי דרך ובמחיר הנכון. אם כי ברור שעצם העובדה שהם פרי עיצובו של ארד תגרום להתעניינות חסרת תקדים ולפתיחת דלתות, ובצדן לאפשרויות שיווקיות כמעט בלתי מוגבלות".

 

קיים סיכון כלכלי?

"לא, רק הפחד לפספס את ההזדמנות. דבר שלא אתן לו לקרות".

 

אסף אביב: "עצם העובדה שהמשקפיים הם פרי עיצובו של ארד תגרום להתעניינות, לפתיחת דלתות, ובצדן לאפשרויות שיווקיות כמעט בלתי מוגבלות" אסף אביב: "עצם העובדה שהמשקפיים הם פרי עיצובו של ארד תגרום להתעניינות, לפתיחת דלתות, ובצדן לאפשרויות שיווקיות כמעט בלתי מוגבלות" צילום: אוראל כהן

 

נחישות מעוררת השראה

 

משרדי בלינק מעידים על אהבתו של רביב לאסתטיקה, ועדיין מפתיעה העובדה שאמן בסדר הגודל של ארד בחר לעבוד דווקא עם יזם ישראלי ולא עם חברת אופטיקה עולמית. "אסף עבד קשה מאוד ובעיקשות כדי להגיע לאן שהגענו. הוא חי משקפיים וחולם משקפיים. הוא 100% בעניין", מסביר ארד מביתו שבלונדון ומוסיף: "דווקא אנחנו התחלנו מעט בעצלתיים, לא בדיוק בקצב שלו, והוא הצליח להדביק אותנו בהתלהבותו".

 

כשישבו השניים בסטודיו לנתח את הענף, מצאו שאין בו כל בשורה או מותג להתקנא בו. "ידענו שזו התחלה טובה. מה שאסף לא יודע הוא כי מיד אחרי הפגישה התחלנו בסטודיו להעלות רעיונות, ולעשות סקיצות לכיוונים שונים".

 

ארד הוא מהמעצבים והאמנים החשובים במאה ה־21 ובעל מוניטין רב־תחומי. הוא ידוע בעיצוביו האמורפיים ובשימוש בחומרים המושאלים משדה עיצוב אחד למשנהו. הוא למד בבצלאל בשנים 1973–1971, ומאוחר יותר למד אדריכלות ב־Architectural Association בלונדון. עד לפני שנה כיהן כראש החוג לעיצוב ברויאל קולג' אוף ארט, והוא אחראי לפרויקטים כמו המוזיאון החדש לעיצוב בחולון, לצד מוצרים שהוא מעצב בשיתוף פעולה עם חברות בינלאומיות דוגמת Cappellini, Alessi, Moroso, Vitra ו־Kartell.

 

"אני עושה מה שמעניין אותי, בלי להתייחס לשאלה לאיזו דיסציפלינה זה שייך", מבהיר ארד. "הגדרות הן תבניות המסייעות לקטלג דברים, אך בה בעת זו גם בעיית תפיסה. אני מודע לכך שיש ארכיטקטים שאינם מרגישים בנוח עם כך שאני מעצב בתים, אמנים שאינם מרגישים בנוח עם כך שאני מציג בתערוכות, ומעצבי מוצר שאינם מרגישים בנוח עם כך שאני מעצב בושם לקנזו".

 

האם אתה מעריך שהמיזם יצליח?

"לא הייתי מתחיל משהו אלמלא חשבתי שיצליח. אם כי יש כמה דרכים להגדיר הצלחה - יש הצלחה מספרית ויש הצלחה שגורמת לך להיות מרוצה ממה שהשגת. אנחנו לא מודדים הצלחה לפי כניסות ביוטיוב".

 

ובאשר לשיתוף הפעולה עם רביב מסכם ארד: "אסף רביב היה מדהים בנחישותו מעוררת ההשראה, ואני שמח שהוא ניצח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x