משיחת יתר: מפרקים את האוסף
עבודות ראשונות מאוסף האמנות המרשים של גבי ועמי בראון, המוערך בכ-30 מיליון דולר, יוצעו בקרוב למכירה. האוצרת גליה בר אור, שמכירה את האוסף היטב, מקווה שהוא יישאר בידי הציבור
המכירה הפומבית של תירוש, שתתקיים בחודש יוני הקרוב, כוללת 50 עבודות מאוסף גבי ועמי בראון. ידיעה שעלולה להרעיש את כל מי שמכיר את האוסף, הנחשב לאחד המשובחים ביותר באמנות הישראלית. אחת מהן היא גליה בר אור, אוצרת המשכן לאמנות בעין חרוד, שאצרה תערוכה מאוסף בראון, המוצגת בחודשים האחרונים במשכן. היא כוללת קרוב ל־300 עבודות, ועד עתה ביקרו בה כ־50 אלף איש. אגב, גם המהדורה הראשונה של הקטלוג שאינה זולה (300 שקל לעותק) אזלה במהרה. "כשאוספים מגיעים לידיים פרטיות, גם אם הן טובות, מטבע הדברים יש בכך משהו לא יציב", אומרת בר אור. "אנשים יכולים לעזוב את הארץ, להיקלע למצב כלכלי קשה ולמכור את היצירות, ולכן הקימו מוזיאונים, כדי לשמור על נכסי התרבות".
האוסף של גבי ועמי בראון, שתחילתו באמצע שנות החמישים, כולל יותר מ־3,000 ציורים ופסלים. מקורבים למשפחה מעריכים את האוסף בסכום שבין 25 ל־30 מיליון דולר. הוא כולל בין השאר כ־60 ציורים של יוסף זריצקי, כ־30 ציורים של יחזקאל שטרייכמן, יותר מ־100 עבודות של פנחס כהן גן ויותר מ־120 עבודות של רפי לביא.
בזמנו התנהל משא ומתן לתרום את האוסף למוזיאון שיוקם בבאר שבע. העירייה תרמה קרקע ונעשו תוכניות, אך לא נמצא תקציב לתחזוקה השוטפת של המוזיאון, ובראון גנז את הרעיון. לפני כמה חודשים תכנן בית המכירות סותביס לחזור לקיים מכירה בישראל, והאוסף היה אמור להיות חלק ממנה, אך זו לא יצאה לפועל.
זוהי המכירה הראשונה מהאוסף, ובר אור מקווה ש"ליבת האוסף", קבוצת העבודות שהוצגו במשכן, לא תצא לשוק. בזמנו היתה שמועה שבראון מתכוון להותיר את האוסף בידי המשכן. "במשכן או לא במשכן, אני מקווה שהאוסף המשמעותי יישאר בידי הציבור", אומרת בר אור.