$
אופנה

"כלכליסט" בוחר: המעצב המבטיח של ישראל

זו השנה השנייה שניתנת במה למעצב המתחיל. בכירי תעשיית האופנה בדקו 20 קולקציות שהגיעו לגמר וקבעו: תמי חומסקי במקום הראשון

הדס שואף 12:1617.05.10

בתחרות שהפכה כבר למסורת, "כלכליסט" שב ובוחר בחג השבועות את מעצב האופנה הבא של ישראל, וחושף את הכישרונות בתחום שכדאי לעקוב אחריהם בשנים הקרובות.

 

הליך הבחירה החל גם השנה באיתור מועמדים שיש להם ניסיון של עד חמש שנים כמעצבים, ומאחוריהם הכנה של קולקציה הכוללת לפחות 15 דגמים לעונת הקיץ הקרובה. חריש עמוק בחנויות ובשוקי מכירות אופנה וגם המלצות שהתקבלו במערכת אתר האינטרנט של "כלכליסט" הובילו לפגישות עם יותר מ־50 יוצרים - ומתוכם נבחרו 20 הטובים שעלו לגמר.

 

כלכליסט בוחר: המעצבים המבטיחים של ישראל. סטיילינג: עמית רוסו כלכליסט בוחר: המעצבים המבטיחים של ישראל. סטיילינג: עמית רוסו צילום: דן לב

 

לצוות השופטים זימנו את בכירי התעשייה המקומית: גדעון אוברזון, מעצב־העל הוותיק; אתי רוטר, מנכ"לית משותפת ברשת קסטרו; לאה פרץ, ראש מחלקת האופנה במכללת שנקר; אורית רזילי, בעלים משותפת ברשת רזילי. בפני הפאנל הוצגו שלוש מערכות לבוש מקולקציות הקיץ של 20 מעצבים וארבעה תצלומים נוספים לפי בחירתם, כל זאת תוך שמירה על אנונימיות מוחלטת של המעצב.

 

חלק מהמעצבים ברשימת 2010 מוכרים מהתחרות ב־2009, ושלושה מהזוכים בה זכו גם השנה. לצדן פגשנו מעצבים טריים ולא מוכרים.

 

השופטים דירגו את הפריטים של כל מעצב בהתאם לקונספט, השראה, יצירתיות, עדכניות, איכות תפירה, בחירת בדים והפוטנציאל של המועמד כמעצב, וסיכום התוצאות הניב את עשרת השמות ברשימת הזהב של המעצבים המבטיחים לשנת 2010. התמונה הכללית של העבודות משקפת נאמנה את הלך הרוח ברחוב ומדגישה את היצירתיות והפתיחות המאפיינות מעצבים בתחילת דרכם.

 

 


במקום הראשון: תמי חומסקי

 

השבוע חוגגת המעצבת תמי חומסקי יום הולדת 45. כשהתקשרנו לבשר לה שהיא הזוכה בתחרות המעצב הבא של ישראל, היא הגיבה בספונטניות שהזכייה בתואר היא מתנת יום ההולדת הכי טובה שיכלה לקבל. מה ששימח את חומסקי יותר מעצם הזכייה היה שהדגמים הוצבו לביקורת של בכירי תעשיית האופנה.

 

תמי חומסקי (משמאל) והדוגמנית בדגם בעיצובה. הזדמנות לקבל ביקורת תמי חומסקי (משמאל) והדוגמנית בדגם בעיצובה. הזדמנות לקבל ביקורת צילום: דן לב

"ההזדמנות לקבל ביקורת מאוד חשובה לי", היא אומרת. חומסקי, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שם היא מרצה כבר 12 שנה, לצד הוראה במכללת שנקר, התוודעה לעיצוב האופנה רק לפני שש שנים. אז החליטה להגשים חלום ילדות והצטרפה לחוג תפירה ברמת אפעל. לפני כשלוש שנים, בלחץ חברותיה, שביקשו שתעצב גם עבורן, עיצבה שלושה דגמי ז'קטים והעמידה אותם למכירה ביתית. התגובות היו מצוינות, והדרך למותג עצמאי היתה קצרה.

 

בעבר עבדה כמעצבת גרפית בסטודיו אדלר, וחיברה בין ראובן אדלר, בעלי הסטודיו, לבין בעלה, אייל חומסקי, חיבור שיצר את אחד ממשרדי הפרסום המובילים בארץ. חומסקי, שחשה מיצוי, עזבה ופתחה סטודיו לעיצוב בביתה, שבו היא עובדת עד היום. "כדי להמשיך לעסוק בתחומים המקבילים לאופנה, וכמובן להשאיר זמן לילדיי, אני מעצבת את הקולקציות ועורכת מכירה ביתית מרוכזת בכל עונה", היא מסבירה. הקולקציות מתרחבות מדי עונה, הן במספר הדגמים הן במספר הפריטים, שהשנה מנו 1,700.

 

המותג: פעיל מ־2007. לדבריה השם T-9 הוא סימבולי: T היא האות הראשונה של שמה. זוהי אף התייחסות לצומת טי, שבו צריך להחליט אם לפנות שמאלה או ימינה, ואליבא דחומסקי - תמצית העיצוב היא קבלת החלטות. הספרה 9 מסמלת בעיניה את השאיפה לשלמות, ובפרט בתהליך היצירה. השאיפה לשלמות מונעת ממנה לפתוח חנות מותג. לפני שבונים מותג צריך לצקת לתוכו ערכים, היא אומרת.

 

הקולקציה: חברי הפאנל הסכימו פה אחד כי הקולקציה של חומסקי בוגרת, וכתב ידה אישי ונקי ויוצר פריטי לבוש ללא רבב. בפריטים רבים משולבים עבודות יד, בעיקר ציור ומשיחות מכחול - מעין משיחות מכחול יפניות המדגישות את קווי המתאר של הבגד. "כיף מאוד לקחת בגד נשי מושלם ולצייר עליו", אומרת חומסקי, "אני גם אוהבת לקחת בגד חדש, לקמט ולישן אותו". הבגדים שלה מספקים שיק יומיומי, אך כזה שהוא גם איכותי ופרקטי. העיצוב מתחיל מאיתור החומר הנכון, שיספק את ההשראה. בבגדיה יש ניגודים - בעיקר של רכות ונוקשות, שקיפות ואטימות, ואלה משולבים במראה שכבות עשיר.

 

קולקציית הקיץ עשויה בדים ומרקמים רבים, החל בבד רשת, שממנו יצרה חולצות וטוניקות, וכלה באריגי כותנה, ששימשו לטוניקות מכופתרות בהשראת חולצות גבריות. גם לטי שירטס מודפסות מקום נכבד. כמו כן אפשר למצוא אצלה שמלות קיץ נוחות וכמה דגמי מכנסיים. הצבעוניות כוללת גוני שחור, אפור ולבן, ומיני קולקציה שבה הצבעים עזים יותר.

מחירים: 150-1,300 שקל,

 

 tamic11@bezeqint.net

 

2. טלי טנא ושימי בר למנדינקה

 

המעצבים: טלי טנא (32), שימי בר (37). טנא בעלת תואר ראשון בספרות ואמנות מאוניברסיטת תל אביב ולמדה אופנה במכללת אסכולה־מימד. בר הוא בוגר בצלאל בצילום, וידיאו ומדיה דיגיטלית.

 

(משמא) טלי טנא ושימי בר עם דגם של מנדינקה (משמא) טלי טנא ושימי בר עם דגם של מנדינקה צילום: דן לב

המותג: מנדניקה קיים מ־2006 ומתאפיין בקו נקי, לרוב בגוונים מונוכרומטיים וגזרות מתוחכמות המתאימות לנשים במידות מגוונות. בפריטים משולבים ניגודים, כמו רך ונוקשה או שקוף ואטום -וכולם יחד בונים קולקציה רגועה המתאימה לכל ארון.

 

הקולקציה: 35 דגמים שמשולבים בהם אלמנטים ככיווצים, קפלים, קווים גיאומטרים וחיתוכים. נוסף על חולצות ומכנסיים הקולקציה מכילה כעשר שמלות, בהן שמלה מחויטת מאריג יציב, נוקשה ומעט מבריק, בשילוב אריג כותנה דק שקוף, ושמלה מכותנה דקה ורפויה עם כיווצים הנאספים בחגורת קשירה מבד.

 

מחירים: 240–730 שקל, בקינג ג'ורג' 105 והרכבת 12 תל אביב, www.mandinka.co.il

 

דבר הפאנל, אורית רזילי: "אני מאוד אוהבת את הצילומים, והאווירה ממש מזכירה את העבודות של סטלה מקרטני".

 

3. ענבל גווילי

 

המעצבת: ענבל גווילי (30) סיימה את שנקר ב־2004 והתמחתה בבתי האופנה של ויויאן ווסטווד ואלכסנדר מקווין.

המותג: נוסד ב־2008 ומפגין ניחוח אירופי עם שיק עדכני ותעוזה רבה, המשרה רוח רעננה בסצינת האופנה המקומית. המותג מציג שלושה קווים: שמלות ערב, קז'ואל מתוחכם ושמלות כלה.

 

הקולקציה: שמה Freedom וההשראה שלה נובעת מעיסוק בחופש הפנימי והחיצוני של האשה וכן בדיאלוג שלה עם גופה. המעצבת משתמשת בבדים כמו משי קופרו, סאטן, וואל משי ושיפון, ומשחקת עם נפחים ועם גזרות בעלות טוויסטים מפתיעים, המשווים לבגד מראה אוונגרדי מוחצן.

ענבל גווילי (מימין) ודגם בעיצובה ענבל גווילי (מימין) ודגם בעיצובה צילום: דן לב

 

מחירים: 290–6,000 שקל, בחנויות מעצבים, וגם בלונדון ושיקגו, www.inbalgvili.com

 

דבר הפאנל, גדעון אוברזון: "קולקציה רעננה, אורבנית ובוגרת, ממש סקס והעיר הגדולה".

 

4. אילת הרמל ואפרת לוין לאלף אלף

 

המעצבות: אילת הרמל (30) ואפרת לוין (33) הן בוגרות אופנה בבצלאל.

 

המותג: נוסד ב־2007 ונמצא בחיפוש מתמיד אחד חומרים ומרקמים חדשים, המניבים קולקציה שהיא מצד אחד נקייה, אך גם משלבת סוגי בדים רבים, לרבות צביעות ידניות ומשחקים של שקוף ואטום. הבגדים האורבניים משלבים אלמנטים מעולם ההלבשה התחתונה וכן נגיעות ילדותיות.

 

הקולקציה: Make Routine Different היא קולקציה שנוצרה תוך בחינה מחדש של הערכים הבסיסיים שעליהם מושתת המותג. קולקציות קודמות, שנולדו בהשראת צורכי היומיום של האשה, זכו לעיבודים חדשים, והקיץ הודגשו משחקי ניגודים, מרקמים ושכבות, תוך שימוש בצבעוניות שנעה משחור, לבן, צבע עור ואפור, עד כחול ג'ינס, תכלת וירוק מנטה.

 

אפרת לוין, אילת הרמל ודגם של אלף אלף אפרת לוין, אילת הרמל ודגם של אלף אלף צילום: דן לב

מחירים: 150–1,000 שקל, בפוריה 8 תל אביב ובחנויות המעצבים, www.alefalef.net

 

דבר הפאנל, גדעון אוברזון: "יש כאן טעם טוב. בשמלת התחרה יש התייחסות לפרטים. אני אוהב".

 

5. גילי אזולאי ל־Julliett

 

המעצבת: לגילי אזולאי (33) יש תואר ראשון בקולנוע ממכללת ספיר, והיא עשתה קורס תדמיתנות במשרד העבודה.

המותג: נוסד ב־2005 ומתאפיין בפריטי לבוש המעוצבים בקווים נקיים, מחומרים איכותיים ועם אלמנטים יחודיים כמו כיסים וכיפתור לא קונבנציונלי (למשל בגב השמלה). אזולאי מעצבת בסגנון טרנדי מאוד, אך מרסנת את הטרנדיות ומתרגמת אותה כך שתתאים גם לנשים שמעוניינות במראה על־אופנתי בגוונים מונוכרומטיים. את הבגדים בהשראות אורבניות היא מנקדת באלמנטים מהמלתחה הגברית ומעולם ההלבשה התחתונה.

גילי אזולאי ודגם של Julliett גילי אזולאי ודגם של Julliett צילום: דן לב

 

הקולקציה: שימוש נרחב בבדי ויסקוזה ומשי, הידועים ברכות ובנפילת בד מחמיאה לגוף הנשי. בקו גם אוברלים קצרים ומשוחררים מהגוף, היוצרים צללית מחמיאה, שמלת אלכסון שעושה נפלאות לגוף, גופיות אווריריות וסקסיות עם שיק אורבני, שמלות מקסי ועוד.

 

מחירים: 385–1,200 שקל, בחנויות המעצבים.

 

דבר הפאנל, אורית רזילי: "קולקציה יצירתית עם כתב יד ברור".

 

6. עדי ואופיר תורג'מן ל־Birenzweig

 

המעצבים: התורג'מנים, עדי (31) ואופיר (32), נשואים והורים לילד. עדי היא בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר בשנת 2003, ואופיר סיים ב־2006 את לימודיו בשנקר, במחלקת תכשיטים ואביזרים.

עדי ואופיר תורג'מן ודגם של Birenzweig עדי ואופיר תורג'מן ודגם של Birenzweig צילום: דן לב

 

המותג: נוסד ב־2005 ומתאפיין בבגדים ארכיטקטוניים לכל שעות היום בגוונים בהירים וכהים, ובפתרונות יצירתיים לשדרוג המראה. הקווים נקיים, אך כוללים גם תוספות כדוגמת פסי לורקס מעניינים ותוספי גומי.

 

הקולקציה: ההשראות קובצו מתרבות הרחוב, אדריכלות אורבנית, אמנות עכשווית, גשרים ומגדלים. היכולת לטייל וירטואלית בכל מקום בעולם כמעט מספקת מאגר אינסופי של חומרי השראה, הבאים לידי ביטוי בקולקציה מוקפדת אך זרוקה, תפורה ובו בזמן פרומה, זולה ויקרה, ישנה וחדשה. הבדים, כמו כותנה וויסקוזה, הם בצבעים מונוכרומטיים, כחול עז, צבעי גוף וכסף.

 

מחירים: 300–2,600 שקל, דיזנגוף 272 תל אביב.

 

דבר הפאנל, אתי רוטר: "אני ממש רואה את ההשראה הארכיטקטונית. קולקציה מרשימה".

 

7. תמר פרימק לאישתר

 

המעצבת: תמר פרימק (32) סיימה את שנקר ב־2004 ורכשה ניסיון במרקס אנד ספנסר ובמותג הגרמני שומאכר.

המותג: נוסד ב־2006 ומתאפיין בדיאלוג בין ישן לחדש, תפירה מוקפדת הכוללת עבודות יד רבות, והתייחסות לאופנה כאל מלאכה עתיקת יומין.

 

תמר פרימק ודגם של אישתר תמר פרימק ודגם של אישתר צילום: דן לב

הקולקציה: בגדים אווריריים ופיוטיים ששואבים השראה מזכוכית ונציאנית מצוירת שיובאה לארץ במאה ה־15. הקולקציה יומיומית ומתאימה לקיץ חם, מאריגים טבעיים כמו משי, כותנה ופשתן. לכל בגד נוסף פריט עתיק, כמו פיסת תחרה או כפתורים.

 

מחירים: 250–620 שקל, דרך המעצבת בטל' 052-2630564.

 

דבר הפאנל, אורית רזילי: "יש פוטנציאל, אני חשה עדינות ויצירתיות".

 

8. Anya Fleet

 

המעצבת: אניה פליט (28) היא בוגרת שנקר שנת 2006, ואת הסטאז' עשתה בחברה־בת של מרקס אנד ספנסר ואצל המעצבת שרון ברונשר.

 

המותג: פליט יסדה את המותג ב־2007, וניחוח הקוטור מורגש בכל פריט שלה - מחולצת טי ועד שמלות הערב. איכות הבדים והתפירה הן ברמה הגבוהה ביותר, והעיצובים משלבים עבר והווה, תוך יצירת צללית נשית טרנדית, אך כזו שהיא גם על־אופנתית. הסגנון משלב רומנטיקה של פעם וחיים בכרך הגדול.

 

(משמאל) אניה פליט עם דגם בעיצובה (משמאל) אניה פליט עם דגם בעיצובה צילום: דן לב

הקולקציה: ארבע קולקציות קטנות, שיוצרות טוטאל לוק. Romantic May - סדרה קלילה בקו מינימליסטי בוורוד סלמון, כחול נייבי, אפור ולבן; Sharp - אלמנטים מחויטים מהארון הגברי בעיצוב נשי, בלבן, שמנת, אפור, שחור ועוד; Flaming August - שמלות ערב לעונה החמה, שמשולבים בהן תחרות ואלמנטים מעולם הקוטור, בגוני אפרסק, קורל, ירוק פיסטוק ועוד; T-Shirt One by One — חולצות טי בהשראה אליזבתנית.

 

מחירים: 420–5,000 שקל, בכיכר מסריק 21 תל אביב, anyafleet.com.

 

דבר הפאנל, אתי רוטר: "שילוב החומרים מצוין".

 

9. ג'רי שי שריג ל־Jerry

 

המעצבת: ג'רי שי שריג (38) היא בוגרת לימודי ארכיטקטורה בויצ"ו חיפה, שעבדה בעבר בעיצוב תפאורה, תלבושות ורהיטים בישראל ובאמסטרדם.

 

המותג: נוסד ב־2005 ומתאפיין בקווים ארכיטקטוניים בשילוב השפעות מתרבות צרפת, לרבות מוזיקה, שפה ואמנות. כל אלו יוצרים בגדים קלאסיים מסוגננים המעוררים עניין רב.

ג'רי שי שריג ודגם של Jerry ג'רי שי שריג ודגם של Jerry צילום: דן לב

 

הקולקציה: קווים נשיים, בדים רכים כמו ויסקוזה וכותנה ונשפכים משולבי אלמנטים כתחרות, קפלוני בד וסרטים. קווים גיאומטריים עדינים ושימוש במחשופים רחבים. הבגדים מלווים את הגוף ברכות, וגזרות המכנסיים והחצאיות גבוהות בניחוח מחויט. בין צבעי הקולקציה: לבן, שמנת, תכלת, גוני האפור, מוקה ושחור.

 

מחירים: 400–1,700 שקל, אבן גבירול 48 תל אביב ובחנויות מעצבים ברחבי הארץ, www.jerryshai.com

 

דבר הפאנל, אורית רזילי: "אני אוהבת את הצילומים, לעתים יותר מהפריטים".

 

10. מור באואר ל־Pioo Pioo

 

המעצבת: מור באואר (29) היא בוגרת שנקר ב־2007.

 

המותג: נוסד ב־2008 ומתאפיין בהומור, דמיון וצבעוניות עזה, המוגשים בגזרות מדויקות ובתפירה וגימור מוקפדים. מכל דגם מיוצר מספר פריטים מוגבל.

 

מור באואר ודגם של Pioo Pioo מור באואר ודגם של Pioo Pioo צילום: דן לב

הקולקציה: DayDream ("חלומות בהקיץ") היא קולקציה שההשראה לה נולדה מהתעמקות במסעה של דורותי בספר "הקוסם מארץ עוץ", כמגלם את המשיכה להרפתקאות במחוזות קסומים לצד החיפוש אחר הדרך הביתה. לקולקציה מראה צבעוני ומתקתק, ועם זאת יש גם שימוש בצבעים פסטליים ומעושנים. הבדים הם ברובם טבעיים ומשובחים: כותנה, כותנה סאטן, בייבי דריל, צ'ינס וויסקוזה.

 

מחירים: 350–2,600 שקל. בסטודיו בתיאום מראש, 054-4773542, ובחנויות מעצבים.

 

דבר הפאנל, אורית רזילי: "אני רואה התחלה של סיפור טוב בפסטל".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x