• תפריט
פנאי

"לא יותר, אבל טוב יותר"

"אני רוצה לשנות את התמהיל - פחות יינות פשוטים יחסית, ויותר בכיוון הסדרות האיכותיות", אומרת ענת לוי-רושנסקי, מנכ"לית יקב רמת הגולן, ל"כלכליסט" לקראת כנס "ירדן וינטאז'" שנפתח היום

שלמה פפירבלט 10:5128.04.10

היום ומחר יארח יקב רמת הגולן את האירוע הדו־שנתי הגדול מסוגו שעורך יקב בארץ, "ירדן וינטאז'" שמו, שנועד לדברי מנכ"לית היקב, ענת לוי־רושנסקי, "לחזק את מקומו של היקב בעיקר מול מסעדות, ברים וחנויות ליין, ולבדל אותו כמי שמשקיע בפרימיום". לכנס יגיעו גם 40 אורחים מארה"ב ומאירופה, לפסטיבל יין, אוכל גורמה, סדנאות ומפגשים.

 

מאז נכנסה לתפקידה לפני כשנה וחצי מתמודדת לוי־רושנסקי עם שאלת השאלות בתחום: כיצד פותרים את משוואת הכמות מול האיכות. יקב קטן, שעושה 50 אלף בקבוקים בשנה, יכול "ללטף" כל בקבוק בנפרד, אך מה עושה יקב גדול שצמח ל־5 מיליון בקבוקים בשנה, עם היקף פעילות שנתי של 165 מיליון שקל, ומבקש עדיין לשמר את תווית המצוינות?

 

ענת לוי-רושנסקי. "הדור הצעיר כבר צומח לתוך יין" ענת לוי-רושנסקי. "הדור הצעיר כבר צומח לתוך יין"

 

לדבריה הישראלים לא שותים יותר אבל הם שותים איכותי יותר. "בעשר השנים האחרונות אין גידול בשורה התחתונה, אבל גדל מאוד מקומם של זני האיכות על חשבון הזנים האחרים". היא סבורה כי הגברת המודעות תייצר גם צמיחה כמותית - "הדור הצעיר כבר צומח לתוך יין, מתבגר עם חשיפה גדולה יותר לנושא בהשוואה לדור שלי, והוא שיקפיץ את הצריכה והמכירות בעתיד. העניין גם משתלב במאבק של המדינה באלכוהול הכבד, זה שנועד רק 'לדפוק את הראש'. היין הוא שתייה מתונה ותרבותית. משהו אחר לחלוטין".

 

את האסטרטגיה של היקב בשנים הקרובות היא מבססת על חיזוק תחום הפרימיום. "אני לא מחפשת להתפתח בכיוונים אחרים, אלא רק לחדד את המיקום שלנו בתחום האיכות, גם על חשבון הכמות. גם אם לא נגדל על ציר הזמן, אני רוצה לשנות את התמהיל - פחות יינות פשוטים יחסית, ויותר בכיוון הסדרות האיכותיות. זה אומר, למשל, יותר חביות עץ, מה שמוביל בהכרח לבניית אולם חביות גדול יותר, כי באולם הנוכחי אנחנו על אפס מקום. בשנה הבאה נגיע כבר ל־2,000 חביות, והשוק יראה את התוצאות בתוך שנתיים־שלוש".

 

מנח"לאית למנכ"לית

 

לוי־רושנסקי היא המנכ"לית היחידה של יקב גדול בישראל. היא ילידת תל אביב שהגיעה לרמת הגולן כנח"לאית באמצע שנות השמונים, בימים שהיקב החל את צעדיו הראשונים. כשהקימו במשק את אולפני אלרום להפקת כתוביות לטלוויזיה וקולנוע היא השתלבה בהם. ב־1994 התמנתה למנכ"לית האולפנים, שהעסיקו אז 33 עובדים. "אחרי כחמש שנים בתפקיד הציע לי שלום בלייר, מי שהיה חבר בדירקטוריון האולפנים ומנכ"ל היקב, להיות מנהלת אגף השיווק והמכירות של יקבי רמת הגולן", היא מספרת. "ב־2006 התפטרתי, כי רציתי לזוז הלאה, ובעקבות העזיבה של מנהל החברה־בת שלנו בארצות הברית, Yarden Inc, הציעו לי להחליף אותו. יצוא יין ישראלי הוא לא עניין פשוט, אבל אני האמנתי שאפשר. קודמיי התמקדו בתקופות החגים היהודיים, ולא התאמצו יותר. אני רציתי למכור כל השנה. אם ב־2006 מכר היקב 21 אלף תיבות יין בכל ארה"ב, הרי שב־2007 כבר נמכרו 51 אלף תיבות. בפעם הראשונה בהיסטוריה של החברה התחלנו להרוויח מיצוא". אחרי שסיימה את התפקיד בחו"ל, התמודדה לוי־רושנסקי על משרת מנכ"ל היקב וב־2009 מונתה לתפקיד.

 

האם יש תוכניות מגירה לאפשרות של משא ומתן לשלום עם סוריה ולפינוי רמת הגולן?

"אין תוכניות מגירה ומעולם לא היו לנו. אני מקווה שבקדנציה שלי לא אצטרך להתמודד עם זה".

 

יקבי רמת הגולן במספרים

1983: היקב נוסד. 5 מיליון: בקבוקים בשנה. 165 מיליון שקל: מחזור שנתי. 138: עובדים. 6,300: דונם מניב. 20 זנים: היקב מגדל. 3 מותגים: גולן המותג הצעיר, גמלא זני איכות, ירדן מותג הדגל. 2 חברות־בנות: יקב הרי גליל, ירדן אינק (שיווק בשוק האמריקאי). 20% מהתוצרת ליצוא: ליותר מ־25 מדינות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x