$
פנאי

המצלמה לא משקרת

המשבר הכלכלי דחף אנשי עסקים רבים לחזית הבמה, למסיבות עיתונאים מתוקשרות וראיונות טלוויזיוניים. בספר חדש שהוציאה גורו ההופעה מול מצלמה רותי דייכס, היא מספרת למה חשוב שבכירי המשק יצלחו בשלום את הביקור באולפן. כפי שמסביר גם יועץ התקשורת מושיק תאומים: "שיפור יכולות ההופעה לפני מצלמה הוא כלי חובה לכל מנהל"

רון גרנות 20:0827.10.09

הסערה הכלכלית של השנה האחרונה אילצה רבים מבכירי המשק להתייצב מול המצלמות הטלוויזיה להתערטלות פומבית, כדי להרגיע את הלקוחות המודאגים ואת העובדים המתוחים ולנחם את המפוטרים. אלא שמתברר שגם מי שמתגלים במלוא עוצמתם בעת חתימה בארבע עיניים על עסקאות ענק, לא תמיד יודעים מה לעשות כשהאור האדום נדלק. כיום רבים מהם מתחילים להפנים שראיון טלוויזיוני או מסיבת עיתונאים שייזכרו ככישלון עשויים לגרום נזק תדמיתי, שהשפעתו עלולה להיות מורגשת גם אחרי שהמשבר יחלוף.

 

"הדמות שלך והדברים שאתה אומר נשמעים ונראים בצורות שונות", אומר מושיק תאומים, מבעלי גיתם BBDO, שהחל לאחרונה לטפל במשבר האג"ח של אפריקה ישראל. "המסרים העיקריים אינם האינפורמציה, אלא התכונות והערכים שאתה מקרין; או בקיצור, לא מה שיש לך להגיד אלא מי אתה". לדברי תאומים, "שיפור יכולות ההופעה התקשורתית הוא כיום כלי חובה למנהל או לכל נציג אחר של הארגון". אלה נאלצים לעבור סדנאות הכוללות גיבוש מסרים, עבודה על טכניקה של הופעה מול מצלמה, אימון התיאום בין עבודת הידיים לתנועות הראש, ובעיקר - הקרנת אמינות בכל מצב.

 

פחד ממצלמה

 

מי שנחשבת לגורו של תחום ההופעה מול מצלמה בארץ היא רותי דייכס, שעלתה לארץ מארצות הברית לפני 25 שנה. בשנים האחרונות חברה דייכס גם לעולם העסקי, וכיום, לצד שיעורים פרטיים (שעליהם היא גובה 600 שקל לשעה וחצי), שהיא מעבירה לאנשי עסקים ולפוליטיקאים, היא משמשת גם כיועצת לחברות כמו צ'ק פוינט, טבע, בנק לאומי ובית ההשקעות פריזמה.

 

 משה תאומים משה תאומים צילום: יוסי רוט

בספר שהוציאה לאחרונה, "משחק מול מצלמה על פי רותי דייכס", היא חולקת עם הקוראים את תובנותיה. להתמודדות עם מצבי משבר עצתה היא לא לשדר מצוקה, גם אם החברה עומדת לפני קריסה. "לכל אחד יש את הבעיה שלו", היא אומרת, "לאחד יש פחד ממצלמה, ולשני יש קול מונוטוני. אני עובדת עם הלקוחות על בניית מערכת יחסים אישית בין המצולם לבין כל אחד מהצופים בבית".

 

דייכס מציעה טיפים איך לשרוד את 15 דקות התהילה (או ההשפלה) שנכפתה על אנשי העסקים שאינם רגילים בחשיפה, ופתרונות הכוללים בין השאר מייק אפ מונע זיעה, שימנע שידור מצוקה עקב הפסדים (אנשי ניקסון בעימות מול קנדי ב־1960 היו חותמים על הטיפ הזה). תאומים מוסיף שחשוב שהעיניים יתמקדו במצלמה - חוסר מיקוד משדר פחד וחוסר אמינות.

 

אבל בכירי המשק הישראלים לא ממהרים להיעזר במומחים חיצוניים, או לפחות מעדיפים שלא להיחשף כמי שעושים זאת. מנכ"ל אל על היוצא חיים רומנו, הנחשב לאחד מהמנכ"לים המודעים להופעתם ולתדמיתם, אומר כי מעולם לא הוכשר לשחק מול מצלמה, ובסביבתו טוענים כי הופעתו המהוקצעת היא תוצאה של מיומנות שרכש במשך השנים. גם איש העסקים אלי פפושדו, בעל חברת הנדל"ן אלמוג ים סוף, טוען שהופעה טלוויזיונית מוצלחת היא תוצאה של מיומנות נרכשת. "או שיש לך את זה או שאין לך", פוסק פפו. "אני ממליץ למנכ"לים להיות כנים בראיונות ולדבר למצלמה מהלב. כשאתה מודע למצלמה, אתה הופך למזויף", הוא אומר.

 

למכור בהתלהבות

 

בחודש יוני השנה פצחה שרי אריסון בפסטיבל תקשורתי לקידום ספרה "לידה". שיאו של הפסטיבל היה בסרט שהכין כתב ערוץ 10 שרון גל, שהתלווה לאריסון במשך כחצי שנה. ההופעה של אריסון בסרט היתה מקצועית וכובשת, מה שאי אפשר היה להגיד עליה בעבר. "אני מזהה אצלה שינויים. היא יודעת מה טוב לה, וללא ספק היא משתכללת במשך השנים", מפרגנת דייכס לאריסון הטלוויזיונית.

 

עד כמה הכלים להופעות בתקשורת מסייעים למנכ"ל בהתנהלות העסקית?

"אני חושבת שבלי זה אין לך סיכוי. הרי ככל שתשלוט באינטונציה שלך ותמכור את מרכולתך בהתלהבות יתרה, ככה תכבוש את הקהל שיזדהה איתך".

 

דייכס מחדדת את הדברים בסיפור על מנכ"ל בכיר ותלמיד לשעבר. "כשראיתי שהוא מביע התנגדות בזמן הלימודים, ישבנו וצפינו בהופעות הטלוויזיוניות שלו, ושיקפתי לו איך הוא מדבר ואיך הוא נראה. במשך הזמן הוא הבין שלא מספיק לדקלם, חשוב גם להסתכל בעיניים לכל הצדדים, כדי שכל אחד מהצופים ירגיש שמדברים אליו. היום הוא אוכל קהל של אלף איש בלי בעיה".

 

גם תאומים זוכר אנשי עסקים שערמו לפניו לא מעט קשיים, אך יישרו קו עם התפיסה התקשורתית החדשה. "המנהלים התחילו להפנים שההופעה הציבורית היא אחד הכלים המרכזיים להעברת המסר, והופעה לקויה היא נזק נוראי לארגון. כיום, יותר ויותר מנהלים עוברים את ההשתלמות וקוצרים את פירותיה".

 

רותי דייכס. חשוב להסתכל בעיניים לכל הצדדים רותי דייכס. חשוב להסתכל בעיניים לכל הצדדים צילום: יאיר שגיא

 

כך תשיגו הופעה תקשורתית מוצלחת:

 

יציבה ושפת גוף. היזהרו למשל מתנועה לאחור - בשאלות מסוימות היא עלולה להתפרש כאקט פחדני. כאשר הראיון נערך בעמידה, שמרו על תנוחת גוף פתוחה והיעזרו בידיים.

 

זוויות צילום. לזוויות הצילום יש יכולת להשפיע על דעת הצופים. לדוגמה, צריך לשים לב לגובה הצילום: ככל שחלל הצילום גדול יותר כך המצולמים נראים נמוכים יותר.

 

איפור והלבשה. היעזרו במאפרים ובמלבישים מקצועיים, שיקנו מראה טבעי ונכון. הזעת יתר עלולה לערער את הקריירה של איש העסקים המנוסה ביותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x