סגור
ועידת Tech TLV - מיכה קאופמן
(סיני דוד)

TechTlv 2022
מייסד Fiverr: "ב-2030 פרילאנסרים יהיו 50% משוק העבודה בהייטק"

את הדברים אמר מיכה קאופמן, מייסד-שותף ומנכ"ל Fiverr, בשיחה עם אליחי וידל בכנס TechTlv של כלכליסט. לדבריו: "חברות עם ערך אמיתי ישרדו את המשבר הנוכחי"

"אתה מרוצה מהרבעונים האחרונים של החברה?", נשאל מיכה קאופמן, מייסד-שותף ומנכ"ל Fiverr, בשיחה עם אליחי וידל בכנס TechTlv 2022 של כלכליסט. קאופמן השיב, "בסך הכל כן. בגלל האופי שלה, פייבר מאוד רגישה לשינויי מאקרו. היינו בין החברות הראשונות שדיווחו על האטה בצמיחה, בחודש מרץ - לפני שרוב החברות הרגישו את זה. משום שרוב הלקוחות שלנו הם עסקים קטנים, הם מגיבים מאוד מהר לשינויי מאקרו, בדומה לתחום הקמעונות. גם אמזון לא עומדת בתחזיות שלה. בתוך המאקרו המאתגר הזה, הביצועים של החברה היו פנומנליים". פייבר היא זירת מסחר גלובלית מקוונת, שמתווכת מתן שירותים החל מ-5 דולרים.
היה לכם כבר גל פיטורים, נכון?
"כן, באביב", אמר קאופמן. "היינו בין החברות הראשונות בארץ שביצעו גל של צמצום. הפיטורים הגיעו אחרי שביצענו הרבה פעולות התייעלות במטרה לחסוך את הפיטורים. היינו צריכים לצמצם וליצור יעילות תפעולית יותר גבוהה. זה צעד שהיה נכון לנקוט בשוק שבו יותר קשה לצמוח. אני מאוד מקווה שלא נצטרך לעשות עוד צמצום. אם נצטרך, אינני יכול להבטיח שזה לא יקרה שוב".
"כחברה, אנחנו צרכן מאוד גדול של פרילנסרים. זה נותן לנו הרבה גמישות לנהל את ההוצאות הקבועות שלנו. רוב החברות מפטרות את הפרילנסרים שלהן ורק אחר כך מפטרות את כוח אדם קבוע. אבל אני חושב שבסוף המחזור של המשבר הזה, חברות יגייסו פרילנסרים חדשים לפני שהן יגייסו עובדים קבועים. אז אנחנו נזנק קדימה בסיום המחזור הזה. בכל מקרה, אני לא מתרגש מהמשבר. המאפיינים דומים שלו דומים למשברים קודמים, אולם העוצמה משתנה בהתאם לנסיבות. אני חושב שהמשבר הזה יותר עמוק מקודמיו. משום שהייתה כאן התנהלות של הדפסת כסף במשך 10 שנים. שליש מהתל"ג של ארצות הברית הולך להחזר נגד הגירעון. אלה בעיות מבניות שייקח יותר מחודש או חודשיים להתגבר עליהן.
"המחזורים האלה עושים טוב", סבור קאופמן. "הם ינקו גם חברות שלא צריכות להיות פה. בשיא העשור האחרון, היו חברות עם רעיונות מטומטמים שקיבלו כסף בלי הגבלה. הייתה פה טרללת בהקשר של שווי חברות. המשבר הזה יעשה ניקוי. חברות עם ערך אמיתי ישרדו והשוק שלהן יתנקה מרעש מיותר. בסוף כל מחזור, אחרי 2001 ו-2008 יש גל של עסקים קטנים וגם עסקים גדולים. תסתכלו עלינו, עלינו לאוויר ב-2010, יחד עם אובר, ליפט (Lyft), ואיירביאנבי (AirBnB). יש דברים שאפשר לשלוט עליהם ושאי אפשר לשלוט עליהם. אני מנסה להיות מאוד מחושב, בנוגע לדברים שבשליטתי. מאקרו זה לא משהו שאפשר להילחם בו. זה משהו שאפשר להגיב אליו. אם אמזון לא יכולה לנצח את המאקרו, אף אחד לא יכול לנצח מאקרו".
מה למדת במעבר בין חברה פרטית לשוק הציבורי? מה מיכה של אחרי ההנפקה שונה ממיכה שלפניה?
"לי הייתה את הפריבילגיה לדעת למה אני נכנס. התייעצנו עם חברות שהנפיקו לפנינו. הכנו את החברה להנפקה במשך שנתיים. התחלנו להתנהל כמו חברה ציבורית שנה וחצי לפני ההנפקה. אם לא עמדת ביעדים בחברה פרטית, לא נורא. יושבים על בירה עם המשקיעים ומחשבים מסלול מחדש. אבל זה לא ככה בחברה ציבורית".
"מה שהבדיל אותנו מחברות שיצאו ב-2021 הוא שלא הנפקנו את החברה לפני שהעסק נהיה ניתן לחיזוי. כשאתה הופך לחברה ציבורית, אתה רוצה לבנות אמון; להבטיח משהו ולקיים. זה מה שבנינו במשך שנה וחצי לפני שהנפקנו. זה עזר לנו ליצור סיפור מאוד עקבי".
בקורונה טסתם לירח ואז חזרתם לקרקע.
"האמריקאים קראו לחברות כמונו 'covid beneficiary' (נהנה מהקורונה). יש חברות שנהנו מהקורונה. המגפה נתנה לנו דחיפה, אבל לא במתנה. זה משום שהחברה ביצעה שורת צעדים אסטרטגיים לפני המגפה שעזרו לנו לצמוח משמעותית. הפכנו את החברה לציבורית לפני שלוש וחצי שנים, כשהייתה הפסדית. עכשיו היא גדולה פי שלושה ורווחית. היא הייתה מוכנה לצמיחה הזו. ישבנו על צמיחה של 100% ברבעון במהלך הקורונה, אז זה לא שהחברה האטה, היא פשוט מתחילה לעשות נורמליזציה לגל הצמיחה. כל מה שהרווחנו בקורונה, לא הפסדנו. אני מבין שלא כולם יודעים לקרוא דו"חות פיננסיים. מחיר המנייה לא מעניין אותי, אני לא שולט עליו כרגע. אני לא מעוניין בכל המשקיעים שרוצים לקנות ולמכור בעוד חודש. משקיעים שרוצים לעשות השקעה לשנים הקרובות, עבורם אני רוצה ליצור ערך".
בגלל תהליכים חברתיים, שוק הפרילנסרים משתנה לנו מול העיניים. מה אתם יודעים שאנחנו לא יודעים? על מה אתם מסתכלים קדימה?
"כשהתחלתי את פייבר ב-2009, פרילנסרים היו 20% משוק העבודה. ב-2030 הם יהיו 50% משוק העבודה, בהיקף כזה או אחר. אנחנו לא מפנימים את זה. זה אומר שחברות יצטרכו להטמיע את הטאלנט הזה לתהליכי העבודה שלהן. פייבר תבנה בשנים הקרובות את מערכת ההפעלה שתאפשר זאת. ארגונים הבינו שהתנהלות חכמה בהוצאות המשתנות היא לניהול החברה. ניהול פרילנסרים הוא קריטי לכך. אין לי מושג מה יהיה שווי השוק של פייבר ב-2030. אבל הפוטנציאל שלנו הוא עשרות וגם מאות מיליארדי דולרים. זה עניין של זמן. אם יש לכם זמן, אולי תראו את זה קורה. למי שאין סבלנות, אולי ימשיך לצקצק".