סגור
כנס ישראל 2.0 - נטע בן מנחם
(צילום: אולפן כלכליסט)

"תנובה השקיעה במיזם 'בית לגדול טוב' מעל 25 מיליון שקל לאורך 15 שנה"

את הדברים אמרה נטע בן מנחם, מנהלת אחריות תאגידית בתנובה בשיחה לקראת כנס ישראל 2.0 של כלכליסט.  היא מספרת כי הפרויקט קיים כבר 15 שנה והוא "מקום שמשלב את הגדילה הפיזית וההתפתחותית. החלטנו להקים את בתי לגדול טוב, שהם בתי פנאי והעשרה לילדים בגיל הרך, בפריפריה החברתית והגיאוגרפית"

"כחברת מזון מובילה עם 6,000 עובדים ב-30 אתרים ברחבי הארץ, שרובם בפריפריה, החלטנו למקד את פעילות האחריות התאגידית שלנו בצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה ולאפשר שיוויון הזדמנויות", כך אמרה נטע בן מנחם, מנהלת אחריות תאגידית, תנובה בשיחה לקראת כנס ישראל 2.0 של כלכליסט.
אילו פעילויות אתם עושים כדי לחזק את הפריפריה?
"המהות של תנובה היא לגדול בבית ישראלי, והמילה לגדול טומנת בחובה גם את ההיבט הפיזי, ותנובה רואה את הילדים ואת המשפחות מתפתחות באמצעות התזונה המיטיבה שמסופקת להן דרך המוצרים שלנו, וגם לגדול באופן התפתחותי, לקדם את הנושא של ביטחון אישי, מסוגלות, מימוש. חיברנו את שני עולמות התוכן האלה, גם את הגדילה הפיזית וגם את הגדילה ההתפתחותית, והחלטנו להקים את בתי לגדול טוב, שהם בתי פנאי והעשרה לילדים בגיל הרך, בפריפריה החברתית והגיאוגרפית".
כמה בתים כאלה יש?
"יש לנו היום תשעה בתים ברחבי הארץ, בפריפריה החברתית וגיאוגרפית, בשכונות פריפריאליות או בערים פריפריאליות".
מה עושים שם בעצם? מה הפעילות?
"בתי לגדול טוב הם בתי פנאי והעשרה לילדים בגיל הרך ולבני המשפחות שלהם, הילדים מגיעים במהלך היום או בשעות אחר הצהריים, אחרי הלימודים, אחרי הגנים, ומקבלים שם כלים להתפתחות מיטיבה. אם אנחנו, אם זה אימהות שנמצאות בחופשת לידה עם קטנטנים שמגיעות לשעת סיפור או לגן עם אימא בשעות הבוקר, או ילדים לאחר הגנים שמגיעים לחוגים, לפעילויות קהילתיות, לסדנאות. בנושאים מגוונים שבסופו של דבר מעשירים אותם ומעצימים אותם".
כמה אנשים השתתפו או משתתפים בפעילויות האלה בבתי לגדול טוב?
בבתי לגדול טוב משתתפים בממוצע בכל חודש, בכל בית, כחמש מאות ילדים והורים. הבתים האלה כבר קיימים כחמש עשרה שנה, ובמהלך התקופה הזו כבר מעל מיליון ילדים והורים השתתפו בפעילויות הבתים.
זה באמת קיים כבר הרבה שנים, אתם רואים איזשהו אימפקט בשטח?
"כן, בהחלט. קודם כול, אני חושבת שגם הילדים וגם ההורים הם מצביעים ברגליים וממשיכים להגיע. אנחנו רואים את הילדים גדלים, אנחנו רואים את הילדים מתפתחים. את האימפקט הזה אנחנו מודדים גם בכמות המשתתפים בבתים, גם בשביעות הרצון של ההורים וגם בסקרים שאנחנו עורכים מדי פעם בפעם. הסקר האחרון שלנו, שנערך לפני קצת יותר משנה, היה מאוד מרגש מבחינתי, מעבר לציונים הגבוהים שהוא קיבל ברמת שביעות הרצון, הדבר שהכי ריגש אותי זה שהורים דיווחו על כך ש הפעילות בבתים בעצם מקדמת וגורמת להתפתחות של הילדים שלהם, גם להתנהגות טובה יותר וגם ליכולות לימודיות טובות יותר".
האם העובדים מעורבים בתהליך הזה?
"כן, העובדים של תנובה הם גם שותפים, הם גם מגיעים עם הילדים שלהם לפעילויות בבתי לגדול טוב, והם גם מתנדבים. כשהקמנו את בתי לגדול טוב היה לנו מאוד חשוב לעשות את זה סביב האתרים שלנו, אתרי הייצור והלוגיסטיקה, סביבם גם העובדים יכולים לתת מענה. כמתנדבים וגם כמשתתפים".
היכן נמצאים פיזית הבתים האלה?
"יש לנו תשעה בתים, יש לנו בית בנוף הגליל, בעפולה, יש לנו שני בתים בחברה הערבית, בבקה אל גרביה ובתמרה, יש לנו בית בקריית ביאליק ובחיפה, בפתח תקווה. ברחובות ובאופקים".
באילו עוד תחומים, חוץ מבתי לגדול טוב, אתם פועלים באחריות תאגידית?
"תנובה, כשהגדירה את המדיניות שלה, הגדירה שני פילרים עיקריים. אחד זה צמצום פערים וחתירה למוביליות חברתית והשני זה קידום ביטחון תזונתי. אז מעבר לכך שאנחנו פועלים כדי לצמצם את אי השוויון בין המרכז לפריפריה דרך בתי לגדול טוב, אנחנו לאחרונה יצאנו עם מיזם נוסף שנקרא ארוחה מבית חם, בשיתוף לקט ישראל. במיזם הזה אנחנו נוגעים בעיקר בקידום הביטחון התזונתי, בזה שבשיתוף עם לקט ישראל אנחנו מאפשרים לבני הנוער בתיכונים ארוחה חמה בשעות הצהריים, על מנת שהם יוכלו לעסוק נטו בלמידה ולא יצטרכו לדאוג לארוחה הבאה".
נטע, בתי לגדול טוב זה באמת פרויקט מאוד רחב עם היקף גדול. מה ההשקעה מצד תנובה?
"תנובה פועלת במיזם של בתי לגדול טוב בשיתוף עם החברה למתנסים כבר כ-15 שנה, והיא השקיעה במיזם מעל עשרים וחמש מיליון שקל. אני אומרת, אני מרגישה שזה אומר הכול, ואנחנו ממשיכים, אנחנו לא עוצרים. להיפך, בשנים האחרונות, הרגשנו שאנחנו צריכים לעשות קפיצת מדרגה, וזיהינו מחקר שנקרא מפת הידע, מטעם הג'וינט וקרן רשי, שעוסק בתחומים הקריטיים להשפעה בקרב ילדים. זיהינו את הגילאים מלידה עד שמונה, שהם הגילאים שמשתתפים בבתי לגדול טוב, ואנחנו התאמנו את התוכניות של בתי לגדול טוב בהתאם לארבעת המיקודים שאנחנו זיהינו במפת הידע, שזה אוריינות שפתית, חשיבה מתמטית, כישורי חיים וויסות רגשי, ואורח חיים ותזונה מיטיבה. התאמנו את הפעילויות בבתי לגדול טוב סביב ארבעה תחומי ההשפעה האלו שכאמור, הם ארבעה תחומים שהם קריטיים להשפעה בקרב עבור התפתחות ילדים.
מהן התוכניות לעתיד לגבי אחריות תאגידית בתנובה?
"ההתמקדות שלנו היא בשני צירים מרכזיים, צמצום פערים ומתן שוויון הזדמנויות וקידום ביטחון תזונתי. אנחנו בשני הצירים האלה מתכוונים להמשיך את העשייה שלנו, לאפשר לכמה שיותר ילדים ובני נוער ומשפחות, כמובן, לגדול טוב.