סגור
(דור מנואל ועמית שעל)

נדל"ן ותשתיות 2021
"השקענו 2.5 מיליארד שקל כדי לייעל את השרות ולהיות עמוק בתוך התחרות"

מנכ"ל נמל אשדוד, שיקו ז'אנה, בכנס נדל"ן ותשתיות 2021 של כלכליסט: הקמת שני נמלים חדשים תביא לירידה במחירי המוצרים

"תקופת הלחימה האחרונה היתה מאתגרת, היות ואשדוד חוותה מטחים רבים, אך נמל אשדוד כמפעל חיוני פעל ברציפות תפקודית מלאה ומימש את החובה שלו כלפי מדינת ישראל. לצערי אנו מתורגלים מאירועים קודמים, ותוך זמן קצר נכנסים למבנים המוגנים וממשיכים לעבוד. יש פה חוסן נפשי ופשוט חיים עם זה". כך מתאר מנכ"ל נמל אשדוד, שיקו ז'אנה, בכנס נדל"ן ותשתיות 2021 של כלכליסט את העבודה תחת מטחי הרקטות בנמל בתקופת מבצע "שומר החומות".
1 צפייה בגלריה
שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד ועידת התחזיות
שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד ועידת התחזיות
שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד
(צילום: מאיר אזולאי)
זה לא היה האתגר החיצוני הראשון של ז'אנה, מאז נכנס רשמית לתפקידו במרץ 2020, ממש עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל. "יש בזה יתרון כי עקומת הלמידה שלי עם הכניסה לתפקיד במקביל לתחילת הקורונה התקצרה משמעותית, ולמדנו הרבה דברים תוך כדי תנועה", אומר ז'אנה. "עם זאת, אחרי החששות הראשונים הצלחנו להכניס את הנמל לתפקוד מלא ואף יותר ועסקנו בלהפוך את הלימון ללימונדה. משנה מאתגרת עם חוויות תפעוליות שלא היינו בהן הפכנו אותה לשנה של שבירת שיאים ברמה הארצית בקצב הפריקה וכמויות הפריקה בנמל".
לדברי ז'אנה הקורונה הביאה איתה עלייה במסחר באינטרנט ועקב כך גם עלייה בביקושים לסחורות, מה שתרם ליצירת פקק בנמלים בעולם, וגם בנמל אשדוד. "ישראל היא מדינת אי ו-95% מהסחורות מגיעות אליה דרך הים. כתוצאה מכך יש לנו תלות גדולה מאוד ביבוא ויש לנו אחריות מאוד גדולה", הוא אומר. "רמת הביקושים עלתה אחרי הקורונה והנמל הוא מראה לכך. הגיעו יותר רכבים, סחורות וחומרי גלם. מצד שני העובדים לא יצאו לחופשה, מה שאפשר לנו להגביר את הקצב בקו המים".
אולם, לדברי ז'אנה, "עדיין יש בעיה גלובלית של תור תפעולי, עקב שינויים ואי סדרים בשרשרת האספקה הימית העולמית כתוצאה מהקורונה. לכן אנו חווים תורים גדולים, וצריכים לתגבר בעוד עובדים את קו המים באופן משמעותי על מנת לשחרר את הפקק שנוצר מחוץ לנמלי ישראל. ההסכם הקיבוצי מורכב ולא מאפשר לנו לגייס כך סתם עובדים, אך הגיע הזמן שנצא מהריבוע ונביא לפה עובדים בכל דרך אפשרית. בשביל זה אני צריך את ההסתדרות".
ז'אנה אומר גם כי הקמתם הצפויה של שני נמלים חדשים בישראל – בחיפה ובאשדוד תפתח את התחרות בענף. "כתוצאה מפתיחת שני נמלים נוספים תיפתח התחרות, כשהמטרה היא בסופו של דבר אחת - שהצרכן בקצה יהנה ממנה על ידי הורדת מחירי סחורות ומוצרים. חברת נמל אשדוד השקיעה מרווחי הנמל מעל 2.5 מיליארד שקל ברציפים מתקדמים וציוד מתקדם על מנת להגביר את הקצב, לייעל את השרות ולהיות עמוק בתוך התחרות".
לדבריו, הבשורה לצרכנים במחירים צפויה להיות כבר בקרוב. "עוד השנה נסיים חלק מהפרויקטים שלנו כך שנוכל להתחיל להוריד את זמן ההמתנה הארוך של אוניות, למשל בעזרת מסוע חדש שאנו בונים באורך 2-3 קילומטר, ומסוף חדש למכולות שנתחיל להפעיל בשנה הבאה שיעלה את קצב הפריקה באופן משמעותי. אנו עושים ככל יכולתנו לשפר את השרות וכך להתייעל ולהקטין את העלויות".