סגור
כנס TECHTLV - ענת בינור
(סיני דודפור)

"פיתחנו גלוטן בטוח עבור חולי צליאק שמספרם מכפיל את עצמו כל כמה שנים"

ד''ר ענת בינור, מייסדת משותפת ומנכ''לית חברת Ukko, סיפרה בכנס TECH TLV של כלכליסט, כי הגלוטן הבטוח של החברה מיוצר או מתסיסה או מצמחים שעברו הנדסה גנטית. החברה גם הינדסה את חלבון הבוטן והפכה אותו לתרופה לאלרגיה לבוטנים

"למי יש אלרגיה או רגישות למזון?" שאלה ד''ר ענת בינור, מייסדת משותפת ומנכ''לית חברת Ukko, בכנס TECH TLV של כלכליסט. מספר ידיים לא מבוטל הורם באולם, "זו תופעה שהולכת וגדלה",אמרה בינור. לדבריה, יש גידול של 50% בהיקף האלרגיות של ילדים למזון מדי כמה שנים כיום, לעומת העשורים הקודמים. למשל, היקף חולי צליאק מכפיל את עצמו בכל שנה.
"אמנם יש תרופות למצב הזה אך הן לא תמיד פותרות את הבעיה ולפעמים מחריפה אותה", ציינה בינור.
המטרה של Ukko היא לפתור את בעיית אלרגיות והרגישויות למזון על ידיד פיתוח חלבונים בטוחים לשוקי האוכל והתרופות. החברה פיתחה פלטפורמה טכנולוגית אשר משלבת בין בינה מלאכותית, אימונולוגיה והנדסת חלבונים מתקדמת, כדי לפתח חלבונים ששומרים על התכונות הטובות שלהם, כמו פונקציונליות ותכונות מרפאות, ולהפטר מהתכונות הרעות - החלקים של החלבון אשר גורמים לתגובה.
החברה משתמשת בחלבונים הבטוחים כדי לייצר מספר מוצרים, כולל מזון אשר יהיה יותר בריא ובטוח לאנשים עם רגישויות למזון וגם תרופות חדשות לאנשים עם אלרגיה לבוטנים ואלרגיות חלבונים אחרות.

1 צפייה בגלריה
דר ענת בינור מייסדת משותפת ומנכ"לית Ukko
דר ענת בינור מייסדת משותפת ומנכ"לית Ukko
ד"ר ענת בינור מייסדת משותפת ומנכ"לית Ukko
(אוראל כהן)

כדי לאפשר זאת, החברה פיתחה פלטפורמת בינה מלכותית שמשמשת להנדסה של סוגי חלבון שונים. "אנחנו מסוגלים לשמור על התכונות הטובות של אוכל תוך נטרול התכונות המזיקות", אמרה בינור. החברה מתרכזת כיום במאבק ברגישות לגלוטן - צליאק - חולים במחלה רגישים לחלבוני גלוטן ומערכת החיסון שלהם תוקפת אותו. התוצאה היא במקרה הקל נפיחות או כאבי בטן לא נעימים, אבל במקרים חמורים המצב יכול היות הרבה יותר חמור ואף לגרום למוות.
הפתרון ש-Ukko פיתחה הוא גלוטן בטוח שחולי צליאק יכולים לצרוך. גלוטן נמצא בעיקר בדגנים, הוא זמין בהרבה מאוד מאכלים שאנחנו אוכלים ביומיום - פיצה, פסטה או לחם למשל. זכלומר, הסיכוי של חולה צליאק להיתקל בו ביום-יום גבוה מאוד. ואולם עד כה הפתרון היחיד היה להימנע מצריכה של מאכלים שמכילים אותו. הפתרון של אוקו מאפשר להם לצרוך אותו באופן בטוח.
הגלוטן הבטוח של החברה מיוצר או מתסיסה (Fermentation) או מצמחים שעברו הנדסה גנטית. אך לא מדובר רק בייצור של רכיבי מזון בטוחים. החברה גם מייצרת תרופות שמטפלות בתופעות האלה. היא הינדסה את חלבון הבוטן והפכה אותו לתרופה לאלרגיה לבוטנים.
Ukko היא חברה אמריקאית-ישראלית, גייסה עד כה כ-48 מיליון דולר ונתמכת על ידי חברות רבות בתחום כגון Baer. "בעתיד", אומרת בינור, "המטרה שלנו היא ליצור עולם בריא ויותר בטוח לכולנו".