סגור
ועידת ניו יורק ניר בר דעה
(צילום: אלעד גרשגורן, תומריקו)

Mind the Tech NY
ניר בר דעה: "אסור לפספס את הגל הגדול שמגיע לישראל"

כך אמר מנכ"ל ברידג'ווטר על האטרקטיביות של ישראל למשקיעים בוועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי . בר דעה הדגיש: "להיות ישראלי זה חלק מהזהות שלי"

"הסיפור הישראלי מאוד נוכח בחיי. ישראל עשתה אותי מי שאני", אמר ניר בר דעה, מנכ"ל קרן הגידור הגדולה בעולם ברידג'ווטר, בכנס Mind The Tech ניו יורק 2024 של "כלכליסט" ובנק לאומי. בר דעה שוחח על הבמה עם סופי שולמן מ"כלכליסט". "ברידג'ווטר היא ארגון ששם את האמת במרכז. אם אתה מכיר את הסיפור הישראלי, אז יש הרבה מהמשותף לו ולקרן".
אז הישירות הישראלית עובדת? זה מתאים למקום כמו ברידג'ווטר שמאוד ידוע בשיטת העבודה הייחודית שלו?
"צריך להתרכז בכמה דברים כדי להבין את הקרן. וזה יכול להישמע מוכר לאוזניים ישראליות. הקרן היא מקום שיש לו החוצפה לנסות להבין איך העולם עובד. אנחנו מנסים להבין איך העולם והכלכלה עובדים כדי לסחור בעולם ולהרוויח כסף. בשביל זה אנחנו לוקחים את האנשים הכי חכמים שיש בכל דור, ואנחנו מאפשרים להם לפעול בדרך שדוחפת אותם להיות יותר טובים. זה דומה במידה רבה לסיפור של ישראל ולערכים שעומדים בבסיס של ישראל". בר דעה התייחס, בין היתר, לשיטת העבודה הייחודית של הקרן שנקראת "אמת רדיקלית", שאותה הנחיל המייסד ריי דליו. במסגרת השיטה הזו, בין היתר, אסור לדבר על מי שאינו נוכח בחדר וכל רעיון השקעה עומד לביקורת על ידי עובדים מכל הדרגים בקרן.
אז לעובדים שלך זו לא היתה הפתעה שעזבת הכל, חזרת לישראל והתגייסת למילואים כשפרצה המלחמה?
"לא. להיות ישראלי זה חלק מהזהות שלי. בקרן יש אנשים שונים עם דעות שונות, אבל רוב העובדים שלי לא היו מצפים ממני לפחות מזה".
איך ברידג'ווטר רואה את המצב הנוכחי בעולם, שהוא מאוד מורכב מבחינה כלכלית וגיאופוליטית?
"אי אפשר לא לדבר על זה שהעולם מתרחק מהאמת. בארה"ב, למשל, יש לא מעט אנשים שחושבים שהשואה לא קרתה. בחברה מתוקנת יש אנשים עם דעות שונות, וזה בסדר, אבל זה גם יכול ליצור מצב מתעתע שבו אנשים לא דנים בכלל באותה מציאות. במקרים כאלה אתה צריך לשאול את עצמך אם לא נוצר מצב שבו אנשים מתרחקים מהאמת. אתה שואל את עצמך אם אנשים עדיין חולקים את אותה מציאות. אז כשמסתכלים על העולם ועל האתגרים שלו, צריך לחזור לאידיאל הבסיסי של יצירת קרקע משותפת כדי לשאול את עצמנו איך עושים התקדמות יחד, ולפי זה לקבל החלטות".
מה צריך לעשות בישראל כדי שהמדינה תהיה אטרקטיבית יותר?
"ישראל היא סוג של מיקרוקוסמוס. אז זו שאלה ענקית. השנים האחרונות היו סוערות, אז יש סיבות להיות מודאגים. אבל הגל הגדול שמגיע לישראל עכשיו, הוא כזה שצריך לרכוב עליו בצורה נכונה. לישראל יש אקוסיסטם טכנולוגי משובח, ואסור לפספס את הגל הגדול עכשיו". בר דעה התייחס, בין היתר, לשינויים הגדולים שמתרחשים עכשיו בכלכלה בכלל ובעולם הטכנולוגיה בפרט בשל מהפכת ה־AI.
ברידג'ווטר משקיעה בישראל או מתכננת להשקיע בישראל בקרוב?
"לצערי, עדיין לא מצאנו דרך ממוקדת להשקיע בישראל. אנחנו משקיעים במדדים רחבים, ולכן יש לנו גם חשיפה עקיפה לישראל, אבל נכון להיום אנחנו לא משקיעים בצורה ישירה בישראל".