סגור
כנס ניהול פיננסי בעידן החדש רקפת רוסק עמינח
(צילום: סיני דוד)

רקפת רוסק עמינח: "בנק שלא יתאים את עצמו לעולם החדש לא ישרוד"

השותפה המנהלת ב-Team8 ולשעבר מנכ"לית בנק לאומי אמרה בכנס חדשנות פיננסית של כלכליסט ו-BDO שהבנקים לא יכולים להסתמך על הריבית הגבוהה, וצריכים לעשות טרנספורמציה דיגיטלית לפעילות שלהם ולחבור לחברות פינטק

"עברנו מעולם שבו השוויים בהייטק ובפינטק היו מאד גבוהים, הייתה תחושת אופוריה, ותחושה של FOMO - fear of missing out, ואנחנו כבר לא שם.
"היום אנחנו בהפוך, במקום FOMO, יש FUD - כלומר פחד, אי ודאות וספק (Fear, uncertainty and doubt)". כך אמרה רקפת רוסק עמינח, שותפה מנהלת ב-Team8, שמשקיעה בחברות טכנולוגיה, בשיחה עם סופי שולמן מכלכליסט במסגרת כנס חדשנות פיננסית של כלכליסט ו-BDO.
"משקיעים היום בודקים באינסוף כיוונים לפני שהם משקיעים. עברנו מקיצוניות לקיצוניות, גם כי הקורונה הסתיימה והריבית עלתה. אני מאמינה שהדברים יתאזנו באמצע בין שתי התקופות הקיצוניות. ועדיין היום כבר מובן שהפינטק הוא חיוני, גם בתקופת הפוסט הקורונה ולראיה - ב-2019 השקעות ההון סיכון בפינטק היו 13% מסך ההשקעות, היום זה 20%, זה שינוי שקרה מהבנה שפינטק זה דבר חיוני", אמרה רוסק עמינח.
ואתם משקיעים היום יותר או פחות מלפני שנה?
"אנחנו כל הזמן משקיעים יותר. לא הורדנו את הרגל מהגז. זו התקופה הכי טובה להתחיל חברה. ברעש שהיה לפני שנתיים, כל רעיון שהיה לך, מיד צצו 10 מתחרים שיכלו לקבל כסף. היום אם יש לך מוצר וצוות מגובשים, אתה יכול להיות מלך".
אבל פחות סטארטאפים קמים, וטאלנטים מעדיפים להישאר במשרות בחברות גדולות
"את הבעיה רואים זה בחברות בשלבים היותר מאוחרים, כי קודם הם גייסו לפי שווי מאד גבוה, שקשה מאד לחבר לפרמטרים כלכליים, ואז נוצר קושי בגיוסים הבאים שלהם. אבל אצל חברות בשלבים מוקדמים, ו-70% מהכסף שהולך לפינטק הוא לחברות בשלבים מוקדמים, אנחנו רואים שהם עדיין קמות, ואנחנו ממשיכים להשקיע בחברות האלה".
ומה לגבי עליית הריבית, זה לא מקשה על הגיוס ובהשפעה על הצמיחה?
"בעולם הפיננסים, ריבית גבוהה זה דבר טוב. מריבית גבוהה אפשר לעשות כסף בפיננסים, אבל זה לא מספיק. בשביל לעשות כסף צריך להיות יעיל וחדשני, ולכן לפינטקים יש מקום בכל מצב ובכל זמן".
לבנקים הריבית מאד טובה, ראינו בדוחות הבנקים. בתור מי שהיום בפינטק אבל בעבר הייתה מנכ"לית בנק לאומי, איפה הפינטקים יכולים להיכנס יותר כדי להתחרות ולאתגר את הבנקים ולשפר את מצב הלקוחות?
"ריבית תמיד עולה ויורדת, אי אפשר להסתמך רק על זה. כשאני נכנסתי לתפקיד מנכ"לית לאומי אמרו לי שהריבית תעלה, ומאז היא רק ירדה. אני רוצה להגיד חד משמעית, שבנקים שלא יתאימו עצמם לעולם החדש, ויעשו טרנספורמציה דיגיטלית גם לפעילות הקיימת שלהם וגם קדימה, ויביאו עוד מוצרים עם חברות הפינטק - לא ישרדו.
"אז נכון, הריבית גבוהה והם מרוויחים המון. אבל ראשית, הריבית תרד בשלב כלשהו, ושנית, מספיק שמתחרה שלך יהיה יעיל ממך, ואתה בחוץ. ומעבר לזה, לא צריך את הבנקים האחרים, יש את אפל שהצליחה לגייס בארבעה ימים מלקוחות מיליארד דולר, כי האמון באפל גבוה. העולם משתנה, ובנקים שלא יתאימו עצמם לא יוכלו להיות שם, האפל של העולם ייקחו להם את הפיננסים".
מה לגבי הצד שמזין אתכם, המשקיעים (LP)? אנחנו שומעים שלקרנות הון סיכון קשה לגייס כסף, כי המוסדיים לא ממהרים לתת כסף. מה המשקיעים אומרים לכם, מה הציפיות שלהם?
"אם אתה טוב, אתה בולט יותר בתקופה שאין רעש, ולכן מבחינת Team8, התקופה היום הרבה יותר נוחה לעבודה. מבחינתנו מה שהיה הרבה יותר קשה וחשוב זה להשיג טאלנט, ואת הטאלנט היום יותר קל להביא בגלל שאין רעש".