סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית אמיר ירון

הוועידה הכלכלית
הנגיד: "העלאת ריבית היא התרופה לאינפלציה - זה יכאב היום, אבל ימנע כאב גדול בעתיד"

אמיר ירון הבהיר בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי כי הבנק המרכזי נחוש להילחם באינפלציה; הוא הדגיש כי המצב בישראל פחות גרוע מבמדינות אחרות; לדבריו, "התהליך במדיניות כעת הוא כמו מעבר מכביש עירוני לכביש מהיר, צריך לעשות את זה לא לאט מדי, ולא מהר מדי"

"האינפלציה לא נעימה לאף אחד אבל פוגעת במיוחד בשכבות החלשות. מעבר לרמה מסוימת האינפלציה יוצרת אי ודאות וגורמת שבמקום פעילות יצרנית. השוק עסוק כל הזמן בלנסות למנוע את השחיקה של כח הקניה. העלאת ריבית היא התרופה הנכונה למצב - זה יכאב היום, בכדי למנוע כאב יותר גדול בעתיד".
כך אמר נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון בשיחה עם אדריאן פילוט בוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט ובנק לאומי שנערכה היום (ב'). ירון הדגיש כי המלחמה באינפלציה באמצעות הידוק המדיניות המוניטארית היא חיונית לכלכלה - על אף המחיר שהיא גובה, כולל עליית ההוצאות על המשכנתא.
בישיבתו האחרונה מתחילת מאי העלה הבנק את הריבית ב-0.5% ל-1.25%, רמתה הגבווה מאז אוקטובר 2013 - ההעלאה השלישית ברציפות מאז החל הבנק בסייקל ההעלאות, בחודש אפריל השנה. זהו שיעור ההעלאה החד ביותר שביצע בנק ישראל מאז 2011.
לגבי הטענות של כלכלנים (בהם זוכי פרס נובל), לפיהן העלאות הריבית המהירות עלולות לגרור את הבנקים המרכזיים למלכודת של 'אוברשוטינג' שתגרור מיתון מתמשך, אמר ירון, כי "הנושא המרכזי הוא ניהול סיכונים. גם הפד לא רוצה 'נחיתה קשה', אבל צריך לזכור שבארה"ב יש אינפלציה של 8.6% וחלק גדול ממנה נובע מביקושים ולא ממחירי האנרגיה. אנחנו עושים את זה בתהליך פחות מהיר, האינפלציה אצלנו כמעט הכי נמוכה ב-OECD, אבל אנחנו נחושים להילחם באינפלציה ולוודא שלא תגיע למחוזות שאנו רואים באירופה. התהליך כעת במדיניות הוא כמו מעבר מכביש עירוני לכביש מהיר, צריך לעשות את זה לא לאט מדי, ולא מהר מדי".
הנגיד התייחס גם לידיעת הניתוח שהתפרסמה הבוקר בכלכליסט, לפיהם הבנקים לא העלו את הריבית על הפקדונות, על אף העלאות הריבית של בנק ישראל. "צריך לזכור שאנחנו בתקופה מאתגרת וראוי שהבנקים לא ינצלו את זה, והם צריכים לפעול גם בצורה ערכית".
בה בעת, ירון הדגיש כי הפתרון המהותי הוא להגדיל את התחרות במערכת הבנקאית. "הבנקים הם גופים עסקיים, והם קובעים את המרווח הבנקאי, התפקיד שלנו זה לוודא שיש סביבה תחרותית הוגנת ואני כל הזמן פועל בהקשר הזה. אזכיר ארבע רפורמות שעשינו, הקלנו על המעבר בין בנקים, רפורמת API, רפורמת המשכנתאות, והקמה של בנק דיגיטלי. אנחנו ממשיכים לעבוד בכיוון הזה כל הזמן ואני מאמין שבסוף זה יביא לסביבה תחרותית יותר".
לאחרונה קרא הנגיד לממשלה לנקוט במשנה זהירות בגיבוש הסכמי השכר' מול המורים ושאר הקבוצות. בתשובה לשאלת כתב כלכליסט אדריאן פילוט, הבהיר ירון: "ראוי לטפל בהסכמים ברמה העקרונית וצריך לפתור את זה. ברור לנו שהמורים מנהלים את היקר לנו מכול, את הילדים, וזה גם העתיד של המדינה. אנחנו רוצים מורים טובים ומערכת חינוך טובה. אבל צריך להימנע מחוזים קשיחים, עם הצמדות אוטומטיות ארוכות טווח. בנוסף, צריך שההסכם יהיה עסקת חבילה, צריך תוספת נאותה למורים, אבל צריך גם לתמרץ צעירים לבוא למערכת, לתמרץ מצויונות, לתגמל מורים בפריפריה, וסנכרון של ימי החופש לשוק העבודה".
הנגיד התייחס גם לטענות שנשמעו כלפיו באופן אישי (בין היתר מצד הכלכן רפי מלניק), לפיהן הוא צריך לגלות יותר מנהיגות ואמר: " עם כל הכבוד לרפי, אנחנו מנהלים את הבנק והמערכת הכלכלית בצורה טובה ובצורה מנהיגותית. אני רוצה להזכיר מי זיהה ראשון בזמן הקורונה שהבין שצריך לשנות דיסקט. שעה אחרי השבעת הממשלה הוצאנו ספר עם רפורמות נדרשות לממשלה, וחלק גדול מהרפורמות שיצאו בסופו של דבר היו כתובות שם. אני מדבר לא מעט, אני חושב שבמינון נכון, המנהיגות היא בעיקר בפעילות".