סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטא פייסבוק אינסטגרם
מפעילי הרשת עשו שימוש בחשבונות מזויפים או גנובים (צילום: AP Photo/Michael Dwyer, File)

מטא הסירה רשת ישראלית של מאות חשבונות מזויפים, שהפעילה קמפיין השפעה בארה"ב ובקנדה

הרשת שהוסרה כללה 510 חשבונות, 11 עמודים וקבוצה אחת בפייסבוק ו-32 חשבונות אינסטגרם - "הגיבה בעמודי פייסבוק של ארגוני מדיה בינלאומיים ומקומיים, ושל אישי ציבור ופוליטיקאים, כולל מחוקקים בארה"ב". כמו כן, מטא גם הסירה רשת איראנית שפעלה נגד משתמשים בישראל

מטא הסירה רשת של מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם שפעלה מישראל והפעילה קמפיין השפעה נגד משתמשים בארה"ב ובקנדה – כך לפי דו"ח האיומים הרבעוני של החברה שמתפרסם הערב (ד'). כן דיווחה מטא שהסירה רשת איראנית שפעלה נגד משתמשים בישראל.
לדברי מטא, הרשת הישראלית שהוסרה כללה 510 חשבונות, 11 עמודים וקבוצה אחת בפייסבוק ו-32 חשבונות אינסטגרם. "מבצע חוצה-אינטרנט זה טירגט שירותים רבים, כולל שלנו, X (לשעבר טוויטר) ויוטיוב, והפעיל מספר אתרים ייעודיים שהתקמדו במלחמת ישראל-חמאס ובפוליטיקה של המזרח התיכון. הסרנו את הרשת בשלב מוקדם של מאמצי בניית הקהל שלה, לפני שהצליחה לייצר פעילות בקרב קהילות אותנטיות", נכתב. פחות מ-500 חשבונות עקבו אחרי חשבונות הרשת בפייסבוק, פחות מ-100 הצטרפו לקבוצה וכ-2,000 עקבו אחרי החשבונות באינסטגרם.
לפי הדו"ח, מפעילי הרשת עשו שימוש בחשבונות מזויפים או גנובים, כאשר חלק ניכר מהם זוהו ונוטרלו על ידי המערכות האוטומטיות של מטא. עם זאת, גם בשעה שהחברה הסירה חשבונות מפעילי הרשת הוסיפו חדשים, שככל הנראה נרכשו מחוות חשבונות (גופים שפותחים ומתחזקים כמויות גדולות של חשבונות על מנת למכור אותם לכל דורש. כן רכש הקמפיין לייקים ועוקבים מוויאטנם בניסיון לייצר מצג שווא של פופולריות.
"הרשת הגיבה בעמודי פייסבוק של ארגוני מדיה בינלאומיים ומקומיים, ושל אישי ציבור ופוליטיקאים, כולל מחוקקים בארה"ב" נכתב בדו"ח. "התגובות כללו קישורים לאתרים של הרשת ולעתים זכו לתגובות ביקורתיות של משתמשים אותנטיים שכינו אותן תעמולה. להערכתנו, חלק מהתגובות נוצרו באמצעות בינה מלאכותית. רבות מהן לא היו קשורות לפוסטים שאליהם הגיבו, טקטיקה שמקובלת בקמפייני השפעה לא מתוחכמים".
חשבונות הרשת התחזו למשתמשים מקומיים במדינות היעד, ובהם סטודנטים יהודים ואזרחים אפרו-אמריקנים "מודאגים". "הם פרסמו בעיקר באנגלית על מלחמת ישראל-חמאס, כולל קריאות לשחרור החטופים; שבחים לפעילות צבאית של ישראל; וביקורת על אנטישמיות בקמפוסים, ארגון אונר"א ומוסלמים, תוך טענה שאיסלאם קיצוני מהווה איום על הערכים הליברליים של קנדה.
להערכת מטא, את הרשת הפעילה חברה תל אביבית בשם STOIC, שמתמחה בשיווק פוליטי ומודיעין עסקי. החברה נחסמה בפלטפורמות של מטא, שגם שלחה לה מכתב שדורש שתחדל מכל פעילות שמפרה את מדיניות החברה.
במקביל לרשת הישראלית, מטא זיהתה והסירה רשת איראנית שפעלה נגד משתמשים בישראל. רשת זו כללה 22 חשבונות, 8 עמודים ו-8 קבוצות פייסבוק ו-23 חשבונות אינסטגרם. היקף ההשפעה שלה היה גדול יותר מהרשת הישראלית: 900 משתמשים עקבו אחרי עמודי הפייסבוק, 1,400 הצטרפו לאחת הקבוצות ו-3,200 עקבו אחרי חשבונות האינסטגרם שלה.
"הרשת כללה כמה מקבצים נפרדים של פעילות וחשבונות מזויפים כדי ליצור זהויות פיקטיביות שהתחזו לישראלים ולישראלים בחו"ל", נכתב בדו"ח. "למבצע היתה נוכחות גם בטלגרום, יוטיוב, X (לשעבר טוויטר) וטיקטוק, כנראה כדי לשוות ליישות הפיקטיביות חזות לגיטימית יותר".
הפרסומים של הרשת היו בעיקר בעברית, ועסקו בחדשות ובאירועים אקטואליים בישראל, כולל ביקורת על חמאס והבעת תמיכה בישראל. צביר חשבונות אחד התחזה לתומכי ימין ולפני מתקפת ה-7 באוקטובר פרסם פוסטי תמיכה בראש הממשלה בינימין נתניהו. זמן קצר לאחר המתקפה, החל הצביר לתמוך במדיניות ימין-קיצוני ובאיתמר בן גביר, תוך מתיחת ביקורת על האופן שבו נתניהו ניהל את התגובה הישראלית. צביר חשבונות אחר כלל גופי חדשות פיקטיביים שדיווחו על הקהילה החרדית ועל הפגנות חרדים. צביר נוסף התחזה לישראליות צעירות וליברליות וקידם מחאה נגד הממשלה, ורביעי לישראלים ליברלים שפרסמו תכנים שעוסקים בקהילה הלהטב"ית.