סגור
קניין רוחני

מהם הסימנים לכך שתיק ה-IP שלכם הגיוני?

ניהול תיק IP של החברה הוא משימה מתמשכת ומתמדת, אשר נועדה לספק לקוחות שונים ומטרות מגוונות, בשלבים השונים של התפתחות החברה. על מנת לעזור לכם להבין האם יש הגיון בתיק ה-IP הנוכחי של החברה, אספנו מספר נקודות שעשויות להעיד על התאמה של התיק לצרכי החברה בשלב זה ובמבט קדימה

כמה לקוחות יש לתיק ה-IP של החברה? המחשבה הראשונית נוטה להגדיר את בעלי החברה בתור ה'לקוח' שאמור ליהנות מפירות ההגנה על פטנטים.
"בפועל, לתיק פטנטים של החברה יש שלושה לקוחות", אומר מאיר פנסטר, העומד בראש פעילות המכשור הרפואי של משרד 'ארליך ופנסטר' מקבוצת ארליך, העוסק בנושאים מגוונים כמו מכשור רפואי, מערכות אלקטרוניות, מחשוב, אינטרנט ועוד. "הראשון הוא הגורם שמנהל את התיק - וככל שעובר הזמן התיק גדל וקשה יותר לנהל אותו". הלקוחה השניה היא הנהלת החברה, "שצריכה להבין מה יש לה ביד באמצעות הסבר יחסית פשוט", אומר פנסטר. סוג הלקוח השלישי, לדבריו, נמצא מחוץ לחברה: משקיעים, מתחרים, בית המשפט ושותפים פוטנציאליים.
2 צפייה בגלריה
מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך
מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך
מאיר פנסטר, ראש תחום מכשור רפואי בקבוצת ארליך
(אופיר גפקוביץ)
על מנת לשרת את כל הלקוחות, על התיק לכלול מרכיבים ומאפיינים המתאימים לצרכים של כל אחד מהם. "אם צריך שאנשי ההנהלה יבינו אלמנטים ספציפיים בתיק ואת התיק בשלמותו, יש לדאוג לכך. אם יש אלמנט שאמור להפחיד מתחרים פוטנציאליים, צריך לוודא שהוא אכן יפחיד אותם. ואם הצורך הוא לרגש משקיעים, אז יש לבנות את התיק בהתאם", אומר פנסטר.
אספנו עבורכם מספר סימנים שימושיים המעידים על כך שתיק ה-IP של החברה הגיוני בנקודת הזמן הנוכחית:
ערך שקל תפוס אותו מבחינת כיסוי וטווח
"כאשר מישהו מתכוון להשקיע בחברה, הוא לא רוצה מחסומים שעוצרים אותו", אומר פנסטר. למשל, אם הוא לא יבין את תיק הפטנטים, מדובר במשהו שעוצר אותו. אם הוא מבין את הכל, הוא יעבור לשלב הבא של בדיקת נאותות וכך הלאה. "הדבר נכון גם לגבי מתחרה – רק אם הוא מבין את התיק, או שהתיק לא ברור אבל מפחיד, הוא יפחד ממנו".
בנוסף להבנה הבסיסית של התיק, על הלקוחות שלו להבין את השווי שלו. "עליהם להבין מה הערך של התיק- מיליון? עשרה מיליון? האם הוא מחזיק את כל החברה או שהוא סתם קישוט?" אומר פנסטר.
לדבריו, אם הצדדים לא מבינים את הערך, ההחלטות בנוגע לתיק עשויות לפגוע בחברה. "במקרה בו לחברה יש תיק פטנטים גרוע, למשל, אם לא מבינים את הערך שלו, החברה תשקיע בפטנטים יותר כסף ממה שצריך", אומר פנסטר. "במקרה אחר, אם תיק הפטנטים מצוין אבל לא מבינים את הערך שלו - לא ישקיעו בו מספיק, וגם זה רע לחברה".
לכן, חשוב שהאנשים הרלוונטיים ידעו להגיד, לגבי כל פטנט בתיק (או סוג קניין רוחני אחר בתיק) מדוע הפטנט חשוב לחברה ואיך הוא מוסיף לה ערך. "מדובר בשני היבטים משלימים וחשובים", אומר פנסטר.
שילוב בין התמקדות בנושאים ספציפיים ונושאים כללים
תיק פטנטים מתייחס לעתיד של החברה - חלק ממנו ידוע, אך חלק ממנו מבוסס על ניחוש בלבד. "אפשר לדעת שתהיה בעיה עם מתחרה, אפשר לדעת שיש פיצ'ר טכנולוגי חשוב", אומר פנסטר. "אבל יש היבטים לא ידועים - למשל, אין עדיין מתחרים בשוק הביתי של המכשיר שהחברה מפתחת, אבל אפשר להניח שיהיו. צריך שהתיק יתייחס גם לבעיות הפחות ספציפיות, משום שמדובר בעתיד שאינו ידוע".
אחד מהאתגרים של ה-IP הוא שהתיק צריך לפנות לעתיד, אשר מטבעו כולל מגוון אפשרויות ותרחישים מורכבים. "הבעיה האמיתית היא מצב בו יש בעיות ברורות לגבי ההווה", אומר פנסטר. "במקרה כזה, הצורך המיידי מגיעים על חשבון המרכיבים הבלתי ידועים של העתיד".
לדוגמה, אם חברה ממציאה המצאה, כולם יודעים שאפשר לכתוב פטנט על ההמצאה, "וזה בא על חשבון השאלה של הצורך של החברה בעוד 5 שנים, אילו מתחרים צפויים להופיע ואיך מרחיקים אותם", מסביר פנסטר. אחד התפקידים של עורך פטנטים הוא להרחיב את המחשבה של החברה מההווה והברור, ולמקד את כל הצדדים הרלוונטיים גם בעתיד. "הבעיה היא שקל יותר להיות מרוכז בקרקע שאנחנו דורכים עליה כרגע, במקום להרים את הראש ולהביט אל האופק", אומר פנסטר.
2 צפייה בגלריה
מהם הסימנים לכך שתיק ה-IP שלכם הגיוני?
מהם הסימנים לכך שתיק ה-IP שלכם הגיוני?
מהם הסימנים לכך שתיק ה-IP שלכם הגיוני?
(shutterstock)
מתן מינוף לחברה
מונח המינוף ידוע בעולם הפיננסים, אך בעולם הפטנטים המינוף מתבצע באופן שונה. "בסוף הכל מסתכם בשיר 'הכל בגלל מסמר קטן'", אומר פנסטר. "חברות סטארטאפ עובדות על המסמרים שבונים את כלי המלחמה, וזה קשה. החוכמה היא למנף את הפטנט של המסמר לניצחון במלחמה כולה".
עם זאת, במקרים רבים תיק ה-IP לא מאפשר זאת. "לעיתים יש לחברה משהו חשוב ופטנט שמגן עליו, אבל אין מנגנון שמאפשר למנף את הפטנט מעבר למה שהמצאת. הדוגמה הקלאסית היא ברכיבים שהם OEM (יצרן ציוד מקורי), אשר נקנים על ידי חברה אחת ונמכרים תחת שם של חברה אחרת. יש הרבה רכיבים בתוך מחשב, אבל הוא נקנה לפי הערך של מעבד מתוצרת אינטל, למשל". אם סטארטאפ לא ממנף את המוצר שלו, הלקוחות ימשכו לשלם לו על המוצר בתור 'קומודוטי', סחורה המסופקת בכל השווקים בלי הבדל באיכות (ובמחיר) בין הספקים השונים.
"ככל שעולים בשרשרת הערך, כך יש יותר רווח שאפשר לממש - השאלה היא מי מקבל אליו את הרווח הפוטנציאלי", מסביר פנסטר. בשאיפה, תיק הפטנטים ינתב את הרווח לחברה.
איך יוצרים מינוף בפטנט? "בעזרת IP שמכריח חברות אחרות לעבוד איתך ולא עם המתחרים, למשל", אומר פנסטר. "במצב כזה הם צריכים לשלם לך מחירי מונופול ולא מחיר זהה ונמוך לשאר המתחרים". אם אין שום מינוף בתיק ה-IP, אומר פנסטר, מדובר על סימן אזהרה, "משום ש-IP נועד ליצירת מינוף. הפטנט הוא על רכיב טכנולוגי מסוים, אך הוא אמור להשפיע על הרבה יותר מכך ולגרום ללקוחות החברה לשלם לפי הערך שתיק ה-IP מייצר".
התאמה והצדקה של הערכת השווי של החברה
עבור חברות רבות, לבטח בקרב חברות סטארטאפ, חלק ניכר מהשווי נובע מקניין רוחני ונכסים לא-מוחשיים אחרים. "אם החלק הכי חשוב בחברה הוא היכולת לבנות מנוע שלא פולט חומרים מזהמים, אז אם אין לחברה IP שמכוון לזה, יש לה בעיה", אומר פנסטר, "ולא משנה אם ההמצאה היא על רכיבים מסוימים שגורמים לכך. הדבר החשוב הוא ההצדקה להערכת השווי. כולם הרי רוצים לקנות רכבים לא מזהמים ולא כל-כך מתעניינים בפרטים הטכנולוגיים הדקדקנים. כדי להגשים את המטרה ולהצדיק את השווי - צריך IP שעומד מאחורי זה".
עבור סטראטאפים שמחפשים משקיעים, "תיק ה-IP צריך להתאים לסיפור של החברה. בתהליך גיוס משקיעים החברה מוכרת בעיקר נראטיב, אך היא חייבת לוודא שה-IP תואם לו".