סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
קונספירציה קונספירציות QAnon ימין קיצוני ארה"ב
תומך ב-QAnon. אישיות לא רצויה בפייסבוק (צילום: גטי אימג'ס)

דוח טכנולוגי
שטחי אש: נמצאו האתרים שאליהם ברחו כל המסיתים, האלימים והשקרנים

פלטפורמות אפלות כמו Bitchute ו-Odysee מהוות "ערי מקלט" מתחת לרדאר עבור אנשים שנזרקו ממקומות כמו יוטיוב ופייסבוק בשל גזענות, אלימות גרפית, פייק ניוז וקונספירציות. הן קטנות ונישתיות יותר, נכון, אבל הן צומחות במהירות ואין כרגע מי שיעצור אותן

על תיאוריות הקשר האלה בטח יצא לכם לשמוע לא מעט: קורונה היא הונאה, רוסיה פלשה לאוקראינה כדי להלחם בנאצים, אירועי ירי המוני בארה"ב מבוצעים על ידי שליחים מטעם הממשל, או שהם מזויפים לחלוטין: הקרבנות ממוצאים ובני משפחותיהם האבלים שחקנים. יש פחות סיכוי ששמעתם על אתרי הווידיאו שהפכו בשנתיים האחרונות לחממות של אותן קונספירציות, לצד גזענות, הסתה וקידום של אלימות גרפית. שמות כמו Bitchute ו-Odysee אולי לא מוכרים כל כך בציבור הרחב, אבל לפי נתונים של סימיליארווב שמביאה רויטרס הם משכו ב-2021 יותר מ-800 מיליון מבקרים - ועוד היד נטויה.
הדיון סביב תוכן בעייתי במדיה חברתית מתרכז בעיקר בשאלת אחריותן של הפלטפורמות הגדולות – פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טוויטר וטיקטוק – לנעשה אצלן, והכלים או היעדר הכלים שהן מפעילות כדי לאתר ולבלום פייק ניוז, תיאוריות קשר, גזענות והסתה. ואף שאכן, הפלטפורמות יכולות לעשות יותר מכפי שהן עושות כיום, הפעילות שלהן בהקשר הזה עדיין משמעותית ומצליחה לחסום התבטאויות בעייתיות רבות. כתוצאה מכך, משתמשים רבים פונים לאפיקים חלופיים כדי לשתף את השקרים ואת ההסתה שלהם - חלקם מוכרים, כמו טלגרם, Gab ו-Truth של טראמפ. הפלטפורמות שחושפת רויטרס היו עד כה מחוץ לשיח, אך כפי שעולה גם הן משחקות תפקיד משמעותי באקוסיסטם הזה.
לפי רויטרס, ביום שאחרי פיגוע הירי בבאפולו, ניו יורק, שבו נרצחו במאי 13 אפרו-אמריקאים, שלושה מ-15 הסרטונים הפופולריים ביותר ב-BitChute טענו שמאחורי הפיגוע עומדים סוכנים פדרליים. ב-Odysee, שלושה מ-10 הסרטונים הנצפים טענו שהפיגוע לא התרחש ושהניצולים והעדים הם שחקנים. אלה שלא פקפקו באמיתות האירוע שיבחו את המחבל או הגנו על האידיאולוגיה שבשמה יצא למסע הרצח שלו, לפיה לבנים מוחלפים על ידי לא לבנים כתוצאה מהגירה ומגידול טבעי. ב-BitChute, הסרטון העובדתי היחיד מבין 10 הנצפים הפך למוקד לתקיפות מצד מגיבים, שכינו את המחבל "פטריוט" ואת הנרצחים “dumb neegers”.
3 צפייה בגלריה
אתר ביטצ'וט
אתר ביטצ'וט
אתר ביטצ'וט. הכל הבל הבלים
(צילום מסך)
סרטונים פופולריים אחרים באתרים הפיצו טענות כי חיסוני הקורונה גורמים לסרטן "שבאמת יאכל אותך". ב-BitChute הצליחו ברויטרס למצוא בלי מאמץ את הסרט הפסאדו-תיעודי Plandemic, שהיה רצוף כמות כה גדולה של שקרים בוטים ("לבישת מסכה מפעילה את הווירוס"), שהוא נחסם לחלוטין ביוטיוב ובפייסבוק.
בחיפושים שקשורים למלחמה באוקראינה, למשל "טבח בוצ'ה", תשע מ-10 תוצאות החיפוש הראשונות טענו שמדובר בהונאה, שארה"ב מעורבת ישירות במלחמה או שהטבח בוצע על ידי חיילים אוקראינים, סוכנים בריטים או "נאצים". חיפוש דומה ביוטיוב הניב כמעט אך ורק דיווחים עובדתיים של ארגוני חדשות. האתרים משמשים גם בית למאות סרטונים של תיאוריית הקשר ההזויה QAnon וכן סרטונים גזעניים או עם קריאות לאלימות (אף שרשמית הם מכחישים שהם מתירים סרטונים שכאלו).
התוכן בשני האתרים קיצוני אף ביחס לפלטפורמות כמו Rumble, שנחשבת למקום פעילות חביב של אוהדי טראמפ ומהווה בית לסרטונים רבים שלפיהם בחירות 2020 נגנבו ומשבר האקלים לא קיים. כך למשל, בשעה שב-BitChute וב-Odysee שאילתת החיפוש neeger מניבה מאות סרטונים גזעניים, בראמבל היא לא מספקת תוצאות כלל.
"לאתרים כאלה יש השפעה מהותית על הפצת דיסאינפורמציה", אמר לסוכנות הידיעות ג'ו אונדראק מ-Logically, חברה בריטית שמסייעת לממשלות להתמודד עם נזקי מידע שקרי או שגוי. "האתרים הפכו לנקודת המפגש של קונספירטורים לצורך פרסום סרטונים".
בנג'מין הורן, חוקר באוניברסיטת טנסי בנוקסוויל (ולא הדמות עם השם הזהה מסדרת הטלוויזיה המיתולוגית של דייוויד לינץ' טווין פיקס), בחן יותר מ-44 אלף סרטוני BitChute ומצא ש-12% מהערוצים אחראים ליותר מ-85% מהפעילות באתר. "כמעט כל הערוצים הללו מכילים קונספירציות של ימין קיצוני או ביטויי שנאה קיצוניים", הוא גילה. בדיקה מדגמית של רויטרס העלתה שהסרטונים הפופולריים ביותר מכילים לעתים תכופות תוכן פוגעני או מעוותים בצורה משמעותית אירועים חדשותיים.
הפופולריות של האתרים נמצאת בעלייה. לפי נתונים של סמיליארווב, ב-2021 רשם BitChute גידול של 63% בתעבורה לעומת 2020, עם 514 מיליון ביקורים (יותר מפי 2 מאשר אתר חדשות המיינסטרים msnbc.com, לדוגמה). Odysee רשם באותו תקופה 292 מיליון ביקורים.
3 צפייה בגלריה
אתר אודיסי
אתר אודיסי
אתר אודיסי. התחממות גלובלית - לא בבית ספרנו
(צילום מסך)
נוכח האופי הקיצוני שלהם, המודל העסקי של האתרים שונה מהמקובל. BitChute מסתמך בעיקר על תרומות ומינויים בתשלום למימון עלויות התפעול בסך 50 אלף דולר בחודש. לדברי המייסד והמנכ"ל, ריי ואהיי, הוא סירב להכניס משקיעים חיצוניים מכיוון שלא רצה להגביל את חופש הביטוי באתר. Odysee צמח מתוך חברה בשם LBRY, שנוסדה ב-2015 על ידי ג'רי קאופמן ומומנה באמצעות הנפקת מטבע קריפטו.
הפעילות של האתרים הללו מדגישה את האתגרים הניצבים בפני מאבק של מדינות בפייק ניוז, בהסתה ובתיאוריות קשר מסוכנות. בשעה שחלק ניכר מתשומת הלב מתרכזת - ובצדק - בפלטפורמות הגדולות, ברור שאי אפשר להתמקד בהן בלבד. הן אמנם האב הפצה מרכזי נוכח הפופולריות הרחבה שלהן, אבל הן לא השחקן היחיד במגרש. וככל שהן מהדקות את הכללים ומייעלות את האכיפה, כך יותר גולשים מוצאים מפלט בפלטפורמות חלופיות. לפחות חלקן יבקשו לקבל לגיטימציה או שימצאו את עצמן תחת לחץ רגולטורי, ויהדקו את הכללים ואת האכיפה, אבל זה רק ידחוף את הגולשים הקיצוניים לפלטפורמות שוליות עוד יותר.
זה לא אומר שהאכיפה בפלטפורמות הגדולות מיותרת, כי הגולשים גם ככה ילכו לדבר במקום אחר: כשהיוצרים הקיצונים עוברים פלטפורמה הם לא לוקחים אתם את כל הקהל הנאמן שלהם והם למעשה מאבדים את היכולת להגיע להמוני גולשים אקראיים שנחשפים לתכנים שלהם רק בזכות ההמלצות האלגוריתמיות של הפלטפורמה. הם מאבדים חלק מהקול ומההשפעה שלהם.
אבל הפעילות בפלטפורמות שוליים עדיין נושאת סיכונים. כמו שעולה מהנתונים, היא יכולה להיות רחבה ולמשוך קהל ניכר, גם אם בכמות פחותה מבעבר. קהל זה יהיה לרוב קיצוני יותר, מעורער יותר, נכון יותר לאמץ את המסרים הקיצוניים ואף לפעול לפיהם. הם גם יכולים לשמש חממה לפיתוח, לשיוף ולשכלול מסרים לפני שאלו יוצאים למתקפה בפלטפורמות מיינסטרימיות יותר.
3 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
Truth Social. מסיתה, אבל פחות
(צילום: רויטרס)
בניגוד לפלטפורמות כמו פייסבוק ויוטיוב, לאתרים האלה אין בושה. אין להם משקיעים שדורשים אחריות. הם לא חברה ציבורית שחייבת להציג דוחות ולשמר מפרסמים, אין להם הד בתקשורת המיינסטרים שתבקר בתכיפות את המתרחש בהם - וגם אם כן לא היה להם אכפת. המנכ"לים והמייסדים מצהירים על תפישות ליברטניות מובהקות ולהם בוודאי אין שום רצון להגביל את השיח הרעיל באתריהם. מבחינתם כל המטרה של קיומם היא על מנת לאפשר אותו.
כל זה מטיל את האחריות על כתפי המחוקקים והרגולטורים. מדובר בבעיה סבוכה, לא כזו שיש לה פתרון פשוט, אבל כזו שמחייבת התייחסות. צריך לעסוק בפלטפורמות הגדולות, אבל התמקדות בהן בלבד משאירה את הזירה לאתרים האפלים, ומאפשרת לשנאה ולהסתה לבעבע בהן ולגלוש מהן החוצה. כל פתרון, כל תוכנית, להתמודדות עם הסתה, שנאה ושקרים ברשת חייבים להתייחס גם למה שקורה בשוליים. אחרת, כל הצלחה שתהיה תישאר חלקית בלבד.