סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טיקטוק TikTok
טיקטוק TikTok (צילום: גטי)

ספוטיפיי, מאחוריך: טיקטוק מתכננת אפליקציית מוזיקה בסטרימינג

בייטדאנס, החברה האם של רשת הסרטונים הקצרים הפופולרית, הגישה למשרד הפטנטים והסימנים המסחריים בארה"ב בקשה לרישום סימון מסחרי על השם "טיקטוק מיוזיק". על פי הבקשה, מדובר בשירות שיאפשר למשתמשים לקנות, להאזין, להוריד ולשתף מוזיקה

אחרי שהעבירה את המבטים של גולשי אינסטגרם ופייסבוק לטיקטוק, בייטדאנס הסינית, בעלת האפליקציה טיקטוק צפויה לנסות להעביר אליה גם את מאזיני ספוטיפיי, טיידל ואפל מיוזיק. על פי פרסום של הביזנס אינסיידר אמש (ב') החברה רשמה את המותג "טיקטוק מיוזיק" בארה"ב במאי שעבר ועל פי המדווח צפויה להשיק אפליקציה תואמת בקרוב.
אם פייסבוק ואינסטגרם יכולות להעיד, טיקטוק היא יריב מסוכן מאין כמותו עבור החברות הקיימות בתחום. החברה כבר הפכה לאמצעי הגילוי העיקרי למוזיקה עבור בני דור ה-Z והמשכו, ואם היא תשלב גם שירות שמסוגל לנגן, לשתף, להוריד ולהגיב למוזיקה, יכול מאוד להיות שלספוטיפיי ואפל מיוזיק נכונו ימים קשים מאוד. בנוסף האפליקציה החדשה תשמש גם לניגון לייב של סרטונים ומוזיקה - כך שתוכלו לשמוע בטלפון הופעות חיות ברגע שהן מתרחשות.
גם לספוטיפיי, גם לאפל מיוזיק וגם ליוטיוב יש תכונות כאלה ,אבל לא משולבות במקום אחד וכנראה לא עם המיתוג שיש לטיקטוק בקרב הדורות הצעירים. אגב, לבייטדאנס כבר יש אפליקציית סטרימינג מאוד מצליחה בהודו, ברזיל ואינדונזיה בשם Resso והיא מתמודדת יפה מאוד עם ספוטיפיי בשווקים האלה. על פי הנתונים שפורסמו ב-The Verge היו לה כ-40 מיליון מאזינים בחודש בשווקים האלה עם גידול באחוזי השימוש שהגיע ל-304% בין ינואר 2021 לינואר 2022 בהודו בלבד. זאת בניגוד לגידול של 38% בלבד עבור ספוטיפיי באותו שוק ובאותה מסגרת זמן.
כדי להבין את המשמעות והאימפקט של טיקטוק על שוק המוזיקה הפופולרית, מספיק לציין שכ-175 שירים שהופיעו במצעדי הבילבורד בשנה שעברה היו גם שירים מאוד טרנדיים בפיד של טיקטוק. כלומר יש מתאם ישיר בין הצלחה בטיקטוק לבין הצלחה במכירות. אפילו שירים ישנים יכולים ליהנות מחיים חדשים והצלחה מסחרית אם יהפכו לוויראליים - כך למשל מקרה השיר Wuthering Heights של קייט בוש שהפך לפופולרי מאוד בזכות פסקול הסדרה דברים מוזרים ושחזר לעדנת הקהל בזכות השיתופים בטיקטוק.
עוד נתונים מעניינים שפורסמו ב-The Verge: כרבע מכלל השירים המצליחים ביותר בספוטיפיי מגיע מטיקטוק. המשתמשים מגלים אותם באפליקציה ומאזינים להם בספוטיפיי. כ-125 שירים של אמנים חדשים הפכו לוויראליים בזכות טיקטוק. 83 מתוך 200 האמנים המצליחים ביותר בספוטיפיי החלו את דרכם בה. כשליש מכל 367 האמנים הצומחים השיגו חוזי הקלטות בזכות ההצלחה שלהם באפליקציה. אפילו בגודלמן סאקס העריכו שהכנסות תעשיית המוזיקה צפויות להכפיל את עצמן ל-131 מיליארד דולר עד 2030 בזכות פעילות האמנים בטיקטוק.
אין עדיין תאריך מדויק שניתן להצביע עליו על כניסת טיקטוק לשוק האמריקאי, אבל אם היא תשתמש באפליקציה שכבר יש לה זה ככל הנראה רק עניין של התאמה טכנית לשוק האמריקאי והמערבי. היא כמובן תצטרך לחתום על חוזי זכויות מול חברות התקליטים והאמנים אבל קשה להאמין שמישהו יגיד שהוא לא רוצה להיות זמין לדור הבא של צרכני המוזיקה. מה שאולי ישפר במעט את התמורה שאמנים יקבלו על האזנות - אחת הבעיות של ספוטיפיי ואפל מיוזיק. ובכלל, ככל שיש יותר אפשרויות השמעה כך האמנים והקהל יצא נשכר מכך שכן הדבר אולי יניע קצת את חברות הסטרימינג הקיימות להזיז את עצמן ולהתחיל לשפר את המוצרים שלהן - שברובם לא ממש השתנו באופן מהותי מזה כמעט עשור.