סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
ההצלחה של אפל מוכיחה: מחויבות לפרטיות שווה יותר מאיסוף מידע

העובדה שהמלצות הצפייה של אפל טיוי+, לדוגמה, לא "מדויקות" כמו אלה של נטפליקס לא מפריעה לאפל להמשיך להיות חברת הטכנולוגיה הרווחית בהיסטוריה, ולהגדיל בעקביות את כמות המשתמשים. כלומר אפשר להסתדר יופי גם בלי להיכנס לנו לווריד

המחויבות של אפל להגנה על פרטיות המשתמשים במוצרים שלה היא אחת מנקודות השיווק הבולטות של החברה, חלק מרכזי בהשקות המוצרים ובקמפיינים פרסומיים שלה. המתחרים רק רוצים את המידע שלכם, לא אכפת להם מכם. אנחנו נסתפק בכסף שלכם. בגדול, זה עובד לה. ענקית הטכנולוגיה מיצבה את עצמה בהצלחה כמגינת הפרטיות של המשתמשים, המשלבת יכולות פרטיות שמבדלות את המוצרים שלה לטובה ממתחרות כמו גוגל. המחויבות שלה לפרטיות כל כך מובהקת, שהיא לא חוששת לנקוט מהלכים שיפגעו בהכנסה של שחקניות מבוססות אגירת מידע כמו פייסבוק. וגם אם לעתים היא משתמשת בפרטיות כספין ציני, בגדול היא ממש בסדר בנושא.
אולם, כפי שחושף אתר The Information, המחויבות הזאת לפרטיות יוצרת לא מעט קשיים עבור אפל, בעיקר בכל הנוגע ליכולתה להתחרות במוצרים של חברות אחרות עם גישה יותר מקלה לאיסוף, לשמירה, לעיבוד ולשימוש במידע משתמשים. לפי הדיווח, אפל אוספת מעט מאוד מידע ממוצרים כמו אפל מפות, סירי, אפסטור ואפל מיוזיק, והמידע שהיא כן אוספת לא נגיש בקלות לעובדים שמפתחים מוצרים אלה או אחרים. בעקבות זאת היא מתקשה לחקות תכונות פופולריות של מתחריה.
ב-TV+, שירות הסטרימינג המשתפר והמפתיע של החברה, אפל לא אוספת מידע דמוגרפי על משתמשים או את היסטוריית הצפיות שלהם. צוות השירות, לפיכך, לא יכול לנתח איך לקוחות עוברים בין תוכן אחד למשנהו, וזה כמעט בלתי אפשרי להמליץ על תכנים חדשים על סמך הרגלי הצפייה – תכונה שבנטפליקס נחשבת לאחת מיסודות ההצלחה של השירות.
3 צפייה בגלריה
לוגו נטפליקס טלוויזיה סטרימינג
לוגו נטפליקס טלוויזיה סטרימינג
נטפליקס. אנחנו יודעים גם במה צפית בקיץ האחרון
(צילום: בלומברג)
במקרים אחרים ניסיונות ליישם יכולות מתקדמות נכשלים. "ב-2019 עובדים בדקו אם לקוחות יכולים להשתמש בסירי כדי לרכוש אפליקציות ושירותים אחרים באמצעות פקודה קולית, בדומה ליכולת של אלקסה של אמזון", דיווח The Information. "המאמץ נתקע, בין השאר בגלל כללי הפרטיות הנוקשים שמנעו מסירי לקשר בין חשבון המשתמש באפל לפקודה קולית. הצוות לא הצליח למצוא דרך חלופית לאמת בצורה מספקת את זהות המשתמשים כדי לחייב אותם" - והפרויקט נזנח.
אפל ניסתה לפתח פתרונות שונים שיסייעו לה להציע תכונות מתקדמות תוך שמירה על פרטיות משתמשים, אך אלה לרוב היו יקרים ולא יעילים מספיק. אחד הפתרונות הבולטים הוא פרטיות דיפרנציאלית, שהחברה חשפה ב-2016. פתרון זה מאפשר לאפל ללמוד על העדפות משתמשים כקהילה בלי לזהות את הפרטים בקהילה. מידע שמועבר לחברה ממכשיר המשתמש עובר שינוי טרם העזיבה, באופן שלא מאפשר לאפל לשחזר את המידע האמיתי. אולם עובדים לשעבר אמרו לאתר שפרטיות דיפרנציאלית ומאמצים אחרים סיפקו תוצאות מעורבות, ולעובדים חדשים יכול להיות קשה להסתגל לתרבות הפרטיות הנוקשה בחברה.
האווירה שמשדרת הכתבה היא שמדובר במשהו שלילי. המסר הכללי הוא שההתעקשות של אפל על פרטיות משאירה את החברה מאחור, פוגעת ביכולת שלה להתחרות ולחדש. מעבר לכך שמדובר בתפיסה מיושנת – זו היתה טענה פופולרית נגד אפל טרום פרשת קיימברידג' אנליטיקה – היא מתעלמת כמעט לחלוטין מההטבות הישירות שאפל מייצרת ממדיניות הפרטיות שלה. למשל, כפי שמצוין בשולי הדיווח, חסימת הגישה של עובדים למידע פרטי מגבילה משמעותית מקרים של גישה לא ראויה, למשל למטרות אישיות, כפי שהיה בכמה מקרים מדווחים בגוגל ובאובר, ובוודאי בחברות נוספות. היא גם מקטינה את הסיכונים לדליפת מידע רגיש במקרה של מתקפת האקינג. אי אפשר לגנוב מידע שלא קיים.
3 צפייה בגלריה
אפל TV Channels סטרימינג
אפל TV Channels סטרימינג
מנכ"ל אפל טים קוק על רקע אפל טיוי +. אין מינוסים
(צילום: אפל)
אבל הכתבה גם מציפה סוגיה חשובה יותר: האם אנחנו באמת צריכים את כל השירותים הנגזרים מכרסום הפרטיות שלנו? ההנחה הסמויה בכתבה היא שכן, שיותר שירותים ותכונות זה יותר טוב, ומי שלא מציע אותם נפגע ונשאר מאחור. אולם אפל, חרף היעדר יכולות חשובות כמו ביצוע רכישות בפקודה קולית או המלצות צפייה מותאמות אישית, היא אחת החברות המצליחות בעולם. חברה שצרכנים בוחרים בה ובשירותים שלה בעקביות, וגם מוכנים לשלם על כך סכומים נכבדים. מתברר שהם מצליחים ליהנות מ-TV+ בלי המלצות צפייה, ומוצאים דרכים לרכוש אפליקציות ושירותים גם בלי פקודות קוליות.
הנרטיב הקבוע של חברות שאוספות מידע פרטי הוא שהן עושות את זה בשבילנו, כדי להציע לנו שירותים טובים יותר, כאלה שחוזים אותנו והופכים את חיינו ליעילים ולפשוטים יותר. זו לא הסיבה האמיתית, כמובן. הן צריכות את המידע הזה כדי להציג לנו פרסומות ממוקדות. והן רוצות שנאמין שמעט הממתקים שהן זורקות עלינו הם הדבר האמיתי בשעה שהן יושבות בחדר פרטי ואוכלות סטייק אנטריקוט.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה קיוסק ממתקים דוכן
אילוסטרציה קיוסק ממתקים דוכן
ממתקים. לא טוב לשיניים ולפרטיות שלנו
(צילום: יובל חן)
האמת היא שאנחנו לא צריכים את הממתקים האלה. המחויבות של אפל לפרטיות לא בהכרח פוגעת במוצרים שלה, בוודאי שלא באופן מהותי. בשוק שבו צרכנים יכולים לקנות מוצרים זולים בהרבה, העובדה שהם בוחרים במכשירים ובשירותים של אפל במספרים גדולים מספיק כדי להפוך אותה לחברה עם שווי השוק הגדול בעולם מראה שהיכולות מבוססות המידע האישי לא בהכרח קריטיות כמו תכונות אחרות.