סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
"2022 תהיה שנת ההתפכחות בתחום הסייבר הישראלי"

האם גם השנה נראה רכישות ענק במאות מילוני דולרים בסייבר הישראלי או שנסתפק ברכישות קטנות? ארבע חברות נרכשו בשבועות האחרונים בסכומים לא גבוהים, אבל משקיעי הייטק ששוחחו עם כלכליסט מאמינים שהמגמה עשויה להשתנות

בשבועות האחרונים נרכשו ארבע חברות סייבר ישראליות, והמשותף לכולן הוא רכישה בסכומי כסף לא גבוהים: TrapX נרכשה על ידי Commvault בעשרות מיליוני דולרים בודדים, CyberMDX נקנתה על ידי פורסקאוט ב־80 מיליון דולר, RapidSec על ידי ורקה סקיוריטי ב־5 מיליון דולר ו־Spectral Cyber על ידי צ'קפוינט ב־60 מיליון דולר.
המגמה שעולה מהסכומים האלה מראה ששנת 2022 לא תהיה דומה כלל ל־2021, שבה ראינו מספר רכישות משמעותיות בתחום הסייבר, כמו הרכישה של סימליפיי על ידי גוגל בכ־500 מיליון דולר, המכירה של גארדיקור לאקמאי בכ־600 מיליון דולר ועוד. "2022 תהיה שנה של התפכחות, שבה תהיה הפרדה בין המובילים לבין חברות שמתקשות לעמוד בקצב הצמיחה", אומר יאיר שניר, שותף מנהל ב־Dell Technologies Capital.
2 צפייה בגלריה
יאיר שניר ו אריק קליינשטיין
יאיר שניר ו אריק קליינשטיין
מימין: יאיר שניר, שותף מנהל ב־Dell Technologies Capital, ואריק קליינשטיין, שותף מייסד בקרן הון הסיכון גלילות קפיטל
(צילומים: אולפן כלכליסט, עמית שעל)
לחלק מהחברות שנמכרו השנה הרכישה היתה סיום מוצלח של דרך קצרה אך לחלקן היה זה סוף עגום לדרך ארוכה מאוד. ב־2021 הביטוי בתעשיית הסייבר היה "כל מטאטא יורה", כלומר כל חברת סייבר כמעט יכולה לגייס. אבל בראיון שנתן לאחרונה יבגני דיברוב, מנכ"ל ומייסד חברת הסייבר הישראלית ארמיס סקיוריטי שמוערכת בשווי של 3.4 מיליארד דולר, הוא אמר שבתקופה הקרובה נראה הרבה חברות סייבר ישראליות נרכשות מאחר שאין בישראל מקום לחברות קטנות הפועלות בנישה מאוד ספציפית. אמר וכנראה ידע.
"תמיד היו רכישות קטנות ואני מאמין שנראה גם רכישות גדולות", אומר אריק קליינשטיין מקרן ההון סיכון גלילות קפיטל. "לא נראה ירידה בהשקעות בסייבר"
דוגמא לעסקה כזו היתה הרכישה של חברת TrapX, חברת סייבר ישראלית לא צעירה שגייסה לאורך חייה כ־40 מיליון דולר ופעלה בתחום של הונאת תוקפים, תחום שידע שנים של פאר אבל בשנים האחרונות קרנו ירדה משמעותית. החברה נמכרה לחברת ניהול והגנת הנתונים האמריקאית Commvault בעשרות מיליוני דולרים בודדים, ככל הנראה מדובר בסכום הדומה לסכום שהושקע בה. בין המשקיעים של החברה הישראלית ניתן לציין את קרן ההשקעות של משפחת ברקת BRM, את קרן ההשקעת של ענקית השבבים אינטל קפיטל ומשקיעים נוספים. החברה נוסדה ב־2012 בידי משה בן סימון, לשעבר איש אבטחת מידע בחיל האוויר, ויובל מלאכי, ממייסדי חברת Zeroday Security.
2 צפייה בגלריה
אורי מאי
אורי מאי
אורי מאי, מייסד חברת הסייבר האנטרס
(צילום: אולפן כלכליסט)
רכישה דומה נוספת היתה בשבוע האחרון כאשר חברת הסייבר הישראלית־אמריקאית פורסקאוט טכנולוגיות רכשה את חברת הסייבר הישראלית CyberMDX. החברה הנרכשת גייסה עד היום כ־30 מיליון דולר, כאשר עם משקיעיה נמנות קרן הון הסיכון פיטנגו, קרן הבריאות של OurCrowd וכן קרן Sham. הרכישה הוערכה על ידי מקורבים בכ־80 מיליון דולר. לשם השוואה, חברת מדיגייט, העוסק באבטחת מידע למערכות בריאות, נמכרה לקלארוטי בכ־400 מיליון דולר. "תמיד היו רכישות קטנות בתעשיה ואני מאמין שנראה גם רכישות גדולות", אמר ל"כלכליסט" אריק קליינשטיין, שותף מייסד בקרן הון הסיכון גלילות קפיטל. להערכתו, לא נראה ירידה בהשקעות בסייבר שכן המודעות של חברות לנזקי הסייבר עולה.
יאיר שניר מצביע על מאפיין משמעותי נוסף של העסקאות השנה והוא שהרוכשות כיום הן חברות קטנות ולא הענקיות שהיו רוכשות בעבר. "יכולתם של רוכשים אלה לשלם מוגבלת מאוד. הרבה חברות בתקופה הקרובה ישקלו אקזיט קטן ומהיר. אני חש שחברות מסוימות יצמחו בצורה מאוד אגרסיבית וחברות שלא נוסקות לשמיים מוותרות על המסע ונרכשות בגיל מאוד צעיר. לדעתי נראה הבחנה חדה יותר בין חברות מצליחות לחברות שיותר מאותגרות והן יהפכו מטרה אטרקטיבית לרכישה. אני מעריך שבין הרוכשות נראה הרבה חברות סייבר ישראליות שירכשו אבל יותר בצנעה. רוח התקופה מחייבת אותן לנקוט במשנה זהירות גם ברכישות אלה והרבה חברות יהיו יותר הדוקות על המזומן וילכו פחות על מהלכים נועזים", אמר.
שניר סבור שלא נראה השנה פגיעה בשוק. "אם תהיה ירידה בהיקף ההשקעות, הסייבר יהיה פחות מושפע מזה", אמר.
הרכישות המוצלחות יותר בעת האחרונה כללו את רכישת ספקטרל על ידי צ'קפוינט בכ־60 מיליון דולר לאחר שגייסה מעט מאוד כסף, אבל לצידה היתה רכישה של חברת הסייבר הישראלית הצעירה ראפידסק (RapidSec) שנרכשה על ידי חברת סייבר ישראלית אחרת אורקה סקיוריטי ב־5 מיליון דולר בלבד במזומן ומניות, גם היא לאחר של גיוס של מאות אלפי דולרים. חברות סייבר רבות מבינות שגן העדן לא פתוח לכל אחת.
שניר וקליינשטיין, שרשמו אקזיטים משמעותיים בתחומי הסייבר בשנים האחרונות, סבורים שחברות הפועלות בנישה ספציפית לא יצליחו לתפוס נפח ולצמוח בשנה הקרובה. להערכתם, המשקיעים צפויים להיות יותר זהירים בהשקעות חדשות ובהשקעות המשך, בעיקר אצל חברות שפועלות בתחומים שבהם יש צפיפות רבה, וחברות כאלה יהפכו להיות מטרה לרוכשים. "הרבה יזמים מתחילים להבין שקשה להם לצמוח במהירות ולאחר שלא תפסו הובלה החליטו להימכר", אמר קליינשטיין.
בישראל פועלות חברות רבות באותה נישה ומתחרות לא רק בענקיות סייבר אלא גם זו בזו. מדיגייט ו־CyberMDX הן דוגמא לאחת הדוגמאות הבולטות לחברות שפעלו בנישה שבה אין סיכוי לחברות לפעול עצמאית ושתיהן חברות לחברות גדולות יותר שהן יהוו חלק מההצעה הכוללת של החברה.
הצפיפות הזאת תביא משקיעים רבים בשנה הקרובה לא רק לבחון את הפוטנציאל של החברה אלא עד כמה היא נמצאת בשוק שבו ניתן להשיג דריסת רגל משמעותית."חשוב לזכור שהסייבר כאן לא בגלל ההשקעות בתחום אלא כי הפשיעה בתחום עולה והמודעות לסיכון עולה אצל כל החברות", אומר קליינשטיין.
גם אורי מאי, מייסד חברת הסייבר האנטרס שגייסה לאחרונה 68 מיליון דולר מאמין שלמרות העננה, הסייבר לא יייפגע. "הסייבר יהיה האחרון שייפגע מקיצוצי תקציבים", אמר ל"כלכליסט".

השנה התחילה עם עסקאות קטנות
1. TrapX נרכשה על ידי קומוולט בעשרות מיליוני דולרים בודדים לאחר שגייסה 40 מיליון דולר
2. CyberMDX נרכשה על ידי פורסקאוט ב־80 מיליון דולר לאחר שגייסה 30 מיליון דולר
3. RapidSec נרכשה על ידי ורקה סקיוריטי ב־5 מיליון דולר לאחר שגייסה מאות אלפי דולרים
4. Spectral Cyber נרכשה על יד צ'קפוינט ב־60 מיליון דולר לאחר שגייסה 6 מיליון דולר