סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
לינה קאן Lina Khan יו"ר נציבות הסחר ארה"ב
לינה קאן Lina Khan יו"ר נציבות הסחר ארה"ב (AP)

דוח טכנולוגי
עומדת בשער: הרגולציה בארה"ב משנה גישה מול ענקיות הטכנולוגיה

לאחר שמטא רכשה את אינסטגרם ואת ווטסאפ והפכה למפלצת רב-ראשית ואנטי תחרותית, ב-FTC הבינו שדרוש מהפך ותחת היו"רית האקטיביסטית לינה קאן זה כבר עובד אחרת. תשאלו את אמזון, שניסתה לקנות את איירובוט ואת מטא שהתכוונה לרכוש גם את WIthin

למה מטא, החברה שמאחורי פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם, היא כזה כוח דומיננטי בעולם המקוון ובחיים של כולנו (כן, דומיננטי, גם היום, חרף הקשיים שלה)? האם זה בגלל שהיא הצליחה לחדש ולספק פיתוחים ייחודיים ומוצרים חדשים שהשוק השתוקק להם? האם היא תמיד היתה צעד אחד לפני המתחרות, משיקה את המוצר או הפיצ'ר הגדול הבא? לפי כוח העבודה העצום שלה, אפשר לנחש שכן. לחברה יש צבא של מהנדסים ומנהלי מוצר. אבל המציאות הפוכה.
את הדומיננטיות שלה הצליחה מטא לשמר בשתי דרכים מרכזיות. האחת: העתקה. בין אם זה סטוריז, רילז, לייב וידיאו או יכולות בולטות אחרות שהצטרפו למוצרי החברה בשנים האחרונות, המקור שלהן לא היה במטא עצמה אלא במתחרות דוגמת סנאפצ'ט וטיקטוק. צבא המהנדסים שלה עשה עבודה טובה בלהעתיק אותם מהר וביעילות מהמתחרים. מטא לא מחדשת, היא משכפלת.
הדרך השנייה - ואולי המהותית יותר: רכישות. אם יש משהו שמייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, טוב בו זה לזהות הזדמנויות עסקיות ולעוט עליהן ברגע הנכון. שני המוצרים הצומחים ביותר של החברה כיום - ווטסאפ ואינסטגרם - נרכשו על ידי מטא. היא לא פיתחה אותם ולא יצרה את הבסיס לצמיחה הראשונית שלהם, אלא זיהתה את ההצלחה שלהם ומיהרה לצרף אותם לפורטפוליו שלה ולהפוך, לפחות אחד מהם, למכונת מזומנים. גם ההימור הגדול של מטא על העתיד, המטאוורס, מבוסס על רכישת ענק שביצעה, של מפתחת מוצרי ה-VR אוקולוס.
2 צפייה בגלריה
אינסטגרם רילס  instegram Reels מתחרה החדש ב טיקטוק TikTok
אינסטגרם רילס  instegram Reels מתחרה החדש ב טיקטוק TikTok
אינסטגרם רילס. אם אתה לא יכול לרכוש אותם, תחקה אותם
(צילום: Instegram)
לאסטרטגיה הזו יש שני יתרונות. אחד: היא מרחיבה את תחומי פעילות החברה ומאפשרת לה להשתלט על עוד ורטיקל צומח. שני: היא מסנדלת תחרות. אינסטגרם היא אחת הרשתות החברתיות הפופולריות בעולם. אם היתה נשארת עצמאית, ייתכן שהיתה הופכת למשקל נגד לפייסבוק ופוגעת בדומיננטיות של החברה בתחום הפלטפורמות החברתיות. אותו הדבר נכון לווטסאפ. במקום זה, הן הפכו לחלק מהתאגיד ולמשקל נגד תחרות.
מטא הצליחה לעשות את זה כי רגולטור התחרותיות בארה"ב, ה-FTC, נרדם בשמירה. הוא לא זיהה את הפונטציאל לפגיעה בתחרות כשהיא ביקשה לבצע את הרכישות הללו, הסתפק בכמה הבטחות שטחיות שלה ואישר אותן – ובכך סלל את הדרך לעשור של דומיננטיות של מטא (שמתחילה להיסדק רק עכשיו עם עליית טיקטוק - פלטפורמה שמטא לא יכולה לרכוש מכיוון שהיא כבר נמצאת בבעלות תאגיד ענק).
תחת הנהגת יו"רית ה-FTC האקטיביסטית לינה קאן החל הרגולטור להבין את טעויות העבר והוא מנסה לכפר עליהן. ראשית, באמצעות תביעה שבה הוא טוען ששתי הרכישות היו מעשה אנטי-תחרותי ולכן יש לבטל אותן בדיעבד או לאלץ את מטא להיפטר מהן. אמנם התביעה הוגשה לראשונה לפני מינוי של קאן, אך נוסח זה נדחה על ידי בית המשפט. תחת קאן עבר כתב התביעה שכתוב ועדכון משמעותיים, ובינואר אושר המשך ההליך. ואולם, ההליך הזה יכול להימשך שנים, וסיכויי ההצלחה לא גבוהים. קשה לראות תרחיש שבו בית משפט מבטל בדיעבד עסקה שקיבלה אישור רגולטורי.
לכן,ב-FTC לא נלחמים רק בקרבות של אתמול ומשקיעים ממאצים גם בקרבות של היום. המטרה: לעצור את הפרקטיקה של חיסול התחרות באמצעות רכישתה. מטא היתה הראשונה שעלתה על הכוונת אחרי שביולי עתר ה-FTC לבית המשפט בדרישה למנוע עסקה לרכישת חברת מציאות מדומה בשם Within. "מטא הייתה יכולה לבחור להתחרות ב-Within על בסיס הכישורים שלה", נכתב בתביעה. "במקום זאת, היא בחרה לרכוש חברה מובילה בקטגוריה בעלת חשיבות עליונה".
אפשר לחשוב של-FTC או לקאן יש משהו אישי נגד מטא, אבל למעשה יש להם משהו אישי נגד תאגידים כוחניים עם הרבה כסף לבזבז ומעט רצון להתחרות בצורה הוגנת, כפי שמדגימים שני מהלכים שלהם נגד ענקית טכנולוגיה אחרת - אמזון.
ביום שישי דיווח הוול סטריט ג'ורנל שה-FTC פתח בחקירה של העסקה של ענקית הסחר המקוון לרכישת 1Life Healthcare, שמפעילה רשת של 180 מרפאות ברחבי ארה"ב, לפי שווי של 3.9 מיליארד דולר. לפי דיווח של פוליטיק, ה-FTC בודק בין השאר האם לאמזון תהיה גישה למידע רפואי שייתן לה יתרון תחרותי.
אמזון מבקשת באמצעות הרכישה לרכוש דריסת רגל בשוק ששווה 4 טריליון דולר, אז קל להבין מדוע ה-FTC מתעניין בעסקה. קאן עצמה, במאמר פנומנלי שפרסמה ב-2017, התריעה שכניסה של אמזון לתחומי פעילות חדשים יכולה לאפשר לה לאסוף מידע שישמש אותה לפגיעה בתחרות.
2 צפייה בגלריה
איי רובוט
איי רובוט
רומבה של איי רובוט. יסייע לאמזון לשאוב עוד המון כסף
(צילום: AP)
המניעים מאחורי החקירה של עסקת 1Life Healthcare דומים לחקירה אחרת שמנהל ה-FTC נגד קמעונאית הענק שנחשפה ביום שישי בפוליטיקו. חקירה זו עוסקת בעסקה לרכישת מפתחת הרומבה iRobot לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. מדובר בחקירה רחבה שכוללת היבטי תחרותיות ובודקת האם הרכישה מגדילה באופן לא חוקי את נתח השוק של אמזון בתחום המכשירים המחוברים ובסחר קמעונאי בכלל. כמו כן בודק ה-FTC האם המידע שאוספים רומבות ייתן לחברה יתרון לא הוגן על פני קמעונאים אחרים (מפת הבית המדויקת שמייצר רומבה יכולה לספק לאמזון יתרון במתן שירות ללקוח שמבקש לרכוש ריהוט).
אמזון היא לא כוח דומיננטי בעולמות הרפואה או מוצרי בית חכם. בדיוק כמו שמטא (כשעוד קראו לה פייסבוק) לא היתה כוח דומיננטי בתחום פלטפורמות שיתוף התמונות ושחקנית מספר 2 בלבד בתחום המסרים המידיים. אבל תחת קאן, מבינים ב-FTC לאיזה מרחק יכולה רכישה חכמה להזניק חברה עתירת מזומנים. ניסיון העבר לימד אותם היטב את הפרקטיקה של לרכוש את התחרות ושהרכישה יכולה להתבצע כשהתחרות עוד קטנה ולכאורה לא משמעותית או בתחום שבו אין לרוכש פעילות משמעותית.
ידע זה מדריך כעת את האסטרטגיה של ה-FTC. לא עוד בדיקות שטחיות ואישור מהיר של עסקאות, אלא בחינה מעמיקה של ההשלכות העתידיות: מה החשיבות של השוק הזה, אילו הטבות עקיפות ולא מובנות מאליהן יכולה הרוכשת לקבל מהעסקה, האם החברה שנרכשת יכולה להפוך לשחקנית עצמאית משמעותית, איך תשפיע העסקה על התחרות בתחום, ועוד. זה רגולטור פרואקטיבי, מתעניין, מבין עניין ונחוש. לא כזה שסומך על הבטחות של תאגידים, שמאוד טובים בלהבטיח וקצת יותר חלשים בלקיים.
ההשלכות ארוכות הטווח קשות לחיזוי, אך בטווח המיידי זה אומר הצבה מתחת למיקרוסקופ של כל עסקה משמעותית של תאגיד ענק, בפרט טכנולוגי. במקרה של אמזון, החקירות של ה-FTC צפויות לעכב את השלמת העסקאות בחודשים לא מעטים. רק מכשול זה יכול לשפר את התחרותיות בענף: הוא יאפשר לשחקנים אחרים להציג לחברות הצעת רכש חלופית, משתלמת יותר או פחותת חסמים וללמתן את הלהיטות של חברות להימכר לתאגידי ענק, שכן תמיד ירחף החשש כי העסקה לא תאושר והחברה תמצא את עצמה במצב טוב עוד פחות מזה שהיתה בו לפני תחילת העסקה.
אבל יותר מכל האסטרטגיה העדכנית של ה-FTC מדגימה איך צריך להיראות רגולטור כיום. מתברר שעם ידע, מומחיות, הבנה של השוק והדינמיקות שלו, צוות מקצועי מיומן וקצת אידיאולוגיה אפשר אפילו לאלף או לפחות למתן תחום אנטי-רגולטורי בהווייתו כמו ענף הטכנולוגיה.