סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שליח של אמזון
שליח של אמזון (צילום: רויטרס)

תביעה ייצוגית בסך מיליארד דולר נגד אמזון בבריטניה: הסתירה מלקוחותיה עסקאות משתלמות

לפי התביעה, אמזון משתמשת בתיבת הקנייה שלה כדי לכוון את לקוחותיה למוצריה ולמוצרים של מוכרים שמשתמשים בשירותי המשלוחים שלה, ומסתירה מהם עסקאות טובות יותר, שבהן היו יכולים לשלם פחות

הוגשה תביעה ייצוגית בסך מיליארד דולר (כ-900 מיליון פאונד) נגד אמזון בבריטניה, שם הואשמה החברה בשימוש באלגוריתם "סודי" כדי לנצל לרעה את עמדתה הדומיננטית בשוק הסחר המקוון.
לפי התביעה שהוגשה לבית הדין לערעורים על עבירות תחרותיות באוקטובר, אמזון פוגעת בלקוחותיה בכך שהיא מכוונת אותם ל"הצעות המומלצות" (featured offers), ובזאת מסתירה מהם עסקאות טובות יותר, שבהן היו יכולים לשלם פחות.
עוד נטען בתביעה כי אמזון מנצלת את תיבת הקנייה (Buy Box) שלה כדי לכוון צרכנים למוצריה ולמוצרים של מוכרים מצד שלישי שמשתמשים בשירותי המשלוח של החברה. תיבת הקנייה היא אזור בדפי המוצר של אמזון שנותן למשתמשים אפשרות לקנות מוצר או להוסיפו לסל בלחיצת כפתור. אמזון הציבה קריטריונים למוכרים המעוניינים להימצא בתיבת הקנייה, ואם הם מתקבלים הם זוכים לדחיפה במעלה תוצאות החיפוש של החברה.
בתביעה נטען גם שאמזון משתמשת ב"אלגוריתם סודי שמתעדף מוצרים מסוימים, כדי להבטיח שבתיבת הקנייה תמיד מופיעים מוצרים שנמכרים ישירות על ידי אמזון או על ידי קמעונאים מצד שלישי שמשלמים עמלות אחסון ומשלוח גבוהות לאמזון".
התביעה מנוהלת על ידי חברת עורכי הדין האוספלד, המתמחה בתיקים מסוג זה. לדבריה, בין 80% ל-92% מהמכירות באמזון מתבצעים מתיבת הקנייה שלה. כל מי שגר בבריטניה ורכש דרך אמזון מאז אוקטובר 2016 מיוצג בתביעה. האוספלד מעריכה שהסכום שיהיה על אמזון לשלם יכול להגיע למיליארד דולר. ג'ולי האנטר, עורכת דין עצמאית, עומדת בראש צוות התביעה.
"מיליוני לקוחות שילמו יותר מדי, ונמנעה מהם הבחירה", אמרה לסלי האנה, אחת מהשותפות בהאוספלד המובילה את התביעה. "התביעה הזאת מבקשת עבורם פיצוי הוגן. אמזון מנצלת לרעה את הנטייה המוכרת של צרכנים להתמקד במוצרים שמוצגים במקום בולט, כמו תיבת הקנייה. היא לא מציגה ללקוחות מגוון הוגן של אפשרויות – נהפוך הוא, תכנון תיבת הקנייה מקשה על הלקוחות לאתר רכישות זולות או איכותיות יותר".