סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג
מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג. אין מחויבות לכנס את המועצה (צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)

צוקרברג הקים את "מועצת ה-AI של מטא" שכוללת רק גברים לבנים

לפי דיווח בבלומברג, המועצה שבה חברים מייסד סטרייפ, מנכ"ל גיטהאב לשעבר ועוד, תייעץ ותכווין את אסטרטגיית החברה בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית. עם זאת, הרכבה מעלה חשש לגבי יכולתה לספק למטא תובנות מהותיות בהיבטים כמו מניעת סיכונים, או מניעת פגיעה במיעוטים ובאוכלוסיות מוחלשות

מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, הקים מועצה שתייעץ ותספק הכוונת לחברה בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית (AI) חדשים – כך לפי דיווח של בלומברג. עם זאת, הרכב המועצה, שכוללת אך ורק גברים לבנים שמגיעים מתעשיית הטכנולוגיה, מעלה חשש לגבי יכולתה לספק למטא תובנות מהותיות בהבטים כמו מניעת סיכונים, או מניעת פגיעה במיעוטים ובאוכלוסיות מוחלשות.
לדברי מטא, המועצה תפעל במטרה להציע לחברה תובנות והמלצות על פיתוחים טכנולוגיים, חדשנות והזדמנויות צמיחה אסטרטגיות. לא ברור באיזו תדירות תיפגש המועצה (במכתב לעובדים כתב צוקרברג שהיא תיפגש "תקופתית"), ובכל מקרה להמלצותיה לא יהיה תוקף מחייב מבחינת החברה, וכן אין שום מחויבות מצד מטא לכנס את המועצה.
בנוסף, הרכבה מעלה תהיה לגבי יכולתה לספק למטא תובנות שיאפשרו לה לבחון את מוצריה ופיתוחיה בראייה חוץ-תעשייתית. לפי בלומברג, ארבעת החברים במועצה הם מנכ"ל ומייסד סטרייפ, פטריק קוליסון; מנכ"ל גיטהאב לשעבר, נאט פרידמן; מנכ"ל שופיפיי, טובי לוטקה; והמשקיע ובכיר מיקרוסופט לשעבר צ'רלי סונגהורסט. "אני מכבד מאוד את קבוצת האנשים הזו ואת הישגיהם, ואני אסיר תודה על כך שהם מוכנים לחלוק את תובנותיהם עם מטא בתקופה כזו חשובה שבה אנחנו מקדמים הזדמנויות חדשות ב-AI ובמטאוורס", כתב צוקרברג לעובדים.
אף שמדובר באנשים מוכשרים ומרובי הישגים, שגם צפויים לשמש במועצה המייעצת בהתנדבות, היכולת שלהם להביא זוויות ראייה שוברות קונספציה מוגבלות. כולם דמויות שגדלו בלב תעשיית הטכנולוגיה המודרנית, ונעדרים את היכולת של משקיף מבחוץ לבחון מהלכים בעין ביקורתית. העובדה שכולם גברים לבנים, אמידים ובעלי מעמד גם עתידה להקשות עליהם להבין איך יכולים פיתוחים טכנולוגיים חדשים להשפיע לרעה על אוכלוסיות מוחלשות, או אפילו על משתמשים מהשורה.
בעולם שבו בכירים בחברות גדולות גם כך מתקשים להתחבר להלכי הרוח של הציבור הרחב, וחיים במעין בועה, יצר צוקרברג גוף שבמקום לסייע לו לנפץ את הבועה הזו רק יגדיל ויחזק אותה.