סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

האסטרטגיה קרסה: ורייזון מוכרת את יאהו ו-AOL ב-5 מיליארד דולר

ענקית התקשורת מוכרת את חטיבת המדיה שלה לקרן אפולו, ותחזור להתמקד בתפקודה העיקרי כספקית תקשורת סלולרית ואינטרנט. בשני מרכזי הפיתוח בישראל האווירה רגועה ואין חשש מפיטורים: "הדבר העיקרי שמדאיג את העובדים כאן זה שינוי המיתוג הרביעי שאנחנו עוברים בפחות מחמש שנים"

ענקית התקשורת האמריקאית ורייזון מוותרת על עסקי המדיה שלה ומוכרת את יאהו ו-AOL לקרן ההשקעות הפרטית אפולו תמורת 5 מיליארד דולר. המכירה כוללת גם את עסקי הפרסום הדיגיטלי של ורייזון. החברה תשמור בידיה 10% ממניות החברות, כך הודיעה ורייזון.
ורייזון הציאה בשנים האחרונות מיליארדי דולרים לרכישת שורה של אתרים שנחשבו לדומיננטים, ביניהם AOL ב-2015 ויאהו ב-2017. החברה שילמה מעל 9 מיליארד דולר על רכישת שני הנכסים הללו.
ורייזון היא ספקית האינטרנט האלחוטי הגדולה בארה"ב במונחים של מספר מנויים. היא רכשה את אתרי התוכן מתוך מטרה להקים לתחייה מותגים שאיבדו גולשים מאז ימי השיא שלהם אך המשיכו למשוך בסיס של מאות מיליוני חשבונות. החברה ארגנה מחדש את חטיבת המדיה ב-2017 תחת מנכ"ל AOL לשעבר טים ארמסטרונג והתכוונה להתחרות ישירות במעצמות הפרסום הדיגיטלי כמו גוגל ופייסבוק, אך ללא הצלחה.
1 צפייה בגלריה
משרדי ורייזון Verizon ניו יורק
משרדי ורייזון Verizon ניו יורק
משרדי ורייזון Verizon ניו יורק
(בלומברג)
חטיבת המדיה הדיגיטלית לא עמדה ביעד להגיע להכנסות שנתיות של 10 מיליארד דולר עד 2020. יתרה מכך, ב-2018 ביצעה ורייזון מחיקת שווי של 4.5 מיליארד דולר על שווי האתרים, קיצצה משרות בחטיבה ומכרה את HuffPost לבאזפיד. שנה לאחר מכן נמכרה פלטפורמת הבלוגים טאמבלר לבעלים של WordPress.
המכירה מסמלת את קריסת האסטרטגיה של ורייזון מ-2015, אז רכשה את AOL תמורת 4.4 מיליארד דולר, מה שהיה אמור לתת לה יתרון בתחום המובייל, תוך שימוש בטכנולוגיית הפרסום של האחרונה. ורייזון המשיכה באותה מגמה ב-2017 כאשר רכשה את יאהו תמורת 4.48 מיליארד דולר, ומיזגה אותה עם AOL תחת המטריה של Oath. אך פייסבוק וגוגל הוכיחו עצמן כיריבות קשוחות, וורייזון הכירה בכך ב-2018 כאשר הורידה את ערכה של Oath ב-4.6 מיליארד דולר, הודות ל"לחצי שוק ותחרות מתגברים" שהביאו ל"הכנסות נמוכות מהצפוי." אך גם לאחר כל זאת, החברה רשמה מכירות בסך 1.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון, עליה של 10% לעומת הרבעון הראשון בשנה שעברה.
המרכזים בישראל נחשבים אסטרטגיים לפעילות ורייזון
בישראל, מחזיקה החברה בשני מרכזי מחקר ופיתוח, בחיפה וברמת גן, המרכז בחיפה מעסיק בעיקר בעלי תארים מתקדמים העוסקים במחקר ואלגוריתמיקה, המרכז בתל אביב מעסיק בעיקר מהנדסי תוכנה. בסך הכל מעסיקה החברה בישראל כ-200 עובדים.
הצוות הישראלי עוסק בפיתוח מגוון מוצרים, בייחוד בתחום טכנולוגיות הסטרימינג, פרסום מקוון (Ad Tech), אבטחת מידע וביג דאטה. המרכזים הישראליים נחשבים אסטרטגיים לפעילותה של ורייזון מדיה. על פי מידע שהגיע לידי כלכליסט עולה שהאווירה הפנימית בקרב המועסקים בהם רגועה ואין חשש מפני גל פיטורים.
המרכזים הישראלים הוקמו במקור על ידי יאהו ו-AOL שנים רבות לפני הרכישה של שתי החברות בידי ורייזון ועברו אליה לאחר הרכישה של שתי החברות.
"המפתחים במרכז ברמה מאוד גבוהה, אלה אנשים שיכולים למצוא מקום חדש בהינף אצבע", אמרו גורמים פנימיים בחברה. "אנחנו מייצרים לחברה הרבה מאוד כסף בזכות מוצרים מאוד מתקדמים שמפותחים כאן", הוסיף אותו גורם והסביר שהמרכז הרמת גני מהווה את חוד החנית של החברה מבחינת מוצרים רווחיים.
מנגד המרכז החיפאי מתמקד במחקר תיאורטי יותר, כך שלא ברור אם הוא רווחי בפעילותו כמו מקבילו מרמת גן. שני המרכזים, הרמת גני והחיפאי היו שייכים במקור ל-AOL ו-Yahoo בהתאמה. ברמת גן עוסקים בפיתוח של מוצרים בתחומים שונים, בעוד שבחיפה מתמקדים בעיקר במחקר ופחות בפיתוח. בין הטכנולוגיות שניתן למצוא שם ניתן למנות: טכנולוגיות פרסום, ביג דאטה ואף סייבר.
על פי גורמים, האווירה הפנימית בחברה, לפחות על פניו היא של בדיחות הדעת. "הדבר העיקרי שמדאיג את העובדים כאן זה שינוי המיתוג (הרביעי) שאנחנו עוברים בפחות מחמש שנים", כך הוא מתאר את השיחות הפנימיות בקבוצות הווטסאפ של העובדים. "התחלנו כ-AOL או יאהו, עברנו ל-Oath, ואז לורייזון מדיה וכעת אנחנו חוזרים למותגים המקוריים".
בהתחשב בכך שהרכישה של החטיבה בידי קרן אפולו נועדה כדי להשביח את החברה ולשפר את הביצועים שלה, קשה להאמין שאנשי הקרן יבחרו לוותר על מפתחים ברמה גבוהה כאשר העולם מתמודד עם מחסור אדיר במפתחים כאלה בדיוק. מספיק לראות את הזינוק במשכורות עבור מפתחים בתחומים כגון סייבר או AI כדי להבין שהמרכז הישראלי כנראה לא יהיה הראשון ברשימת החיסול של אנשי הקרן, אם בכלל הוא יופיע שם.