$
פרסום ושיווק

עסקים מבזבזים 82 מיליון שקל על “פייק קליק"

מחקר של חברת הסייבר CHEQ מצא שכ־11% מההקלקות על מודעות בארץ נעשות ע”י בוט מזויף. הסיבות: ניפוח תקציבי פרסום או פגיעה במתחרה

מאיר אורבך 07:2507.03.21

מפרסמים ישראלים יאבדו 82 מיליון שקל במהלך שנת 2021 עקב פעילות הולכת וגדלה של משתמשים מזויפים ובוטים ברשת, כך חושף מחקר חדש של חברת הסייבר הישראלית CHEQ.

 

 

 

לפי המחקר, חברות ישראלית צפויות להוציא השנה כ־740 מיליון שקל ברכישת לקוחות מקוונת (Online Customer Acquisition), כאשר אחת מכל תשע הקלקות על מודעת פרסום היא הקלקה של בוט או משתמש פיקטיבי. המחקר מבוסס על ניתוח של מעל ל־200 מיליון הקלקות בקמפיינים של חברות ישראליות, בין נובמבר 2020 לינואר 2021. בעולם מדובר בתופעה גדולה בהרבה, כאשר לפי הערכת החברה הישראלית, כ־35 מיליארד דולר בשנה אובדים בעולם בגלל זיופי הקלקות. בעולם בודקת החברה הישראלית בתקופה דומה כ־450 מיליארד הקלקות.

 

 

 

הונאת קליקים (Click Fraud) מתרחשת כאשר גורם בעייתי מייצר הקלקות מזויפות על מודעות של מפרסמים. המניעים לפעילות מסוג זה הינם מגוונים וכוללים בין השאר ניסיונות של אתרים ושותפי פרסום (Affiliates) מפוקפקים לנפח את מספר הקליקים כדי להגדיל הכנסות ממפרסמים, או לחלופין ניסיונות של מתחרים לרוקן זה לזה את תקציבי הפרסום. כמו כן, קיימת פעילות ענפה של בוטים לאיסוף וקיטלוג של מידע (Crawlers, Scrapers) יחד עם מתקפות סייבר תכופות, תופעות שתורמות גם כן לעלייה בפעילות הקלקה פיקטיבית. שני הענפים המושפעים ביותר בישראל הינם ענף ה־Software-as-a-Service וענף הקניות המקוונות.

 

"כל יום מתבצעות כ־5 מיליארד הקלקות, ואנחנו רואים איך הפשע הזה רק מתעצם בכל שנה”, אומר ל”כלכליסט” מנכ״ל CHEQ גיא טיטונוביץ’. “בעיקר בשנה הנוכחית, בזמן משבר הקורונה, כשהרבה אנשים היו בבית ועולם הדיגיטל הפך לערוץ המכירות העיקרי של חברות. בשנה שעברה כ־22 מיליארד דולר ‘אבדו’ בגלל התופעה, ושנה לפני כן כ־14 מיליארד דולר".

 

 

דמויות מזויפות דמויות מזויפות

 

טיטונוביץ׳ מוסיף: "השוק בארץ צומח מהר, כאשר חלק גדול מהצמיחה תלוי ביכולת של חברות לרכוש לקוחות חדשים אונליין באופן אפקטיבי. הגידול בפעילות הקלקה מזויפת פוגע באפקטיביות של המפרסמים, גורם לבזבוז כספי משמעותי, לפגיעה בהכנסות ולעיוות הדאטה של החברות”.

 

למרות היקף התופעה, ישראל עדיין נמצאת במקום טוב ביחס לשאר העולם, כאשר מחקר גדול של אוניברסיטת בולטימור קבע כי בשנה שעברה כ־14% מההקלקות בפלטפורמות הגדולות הינן מזויפות. "זה פשע מושלם”, אומר טיטונוביץ’, “רשויות האכיפת החוק בכל העולם חסרות אונים מול הבעיה הזו. יש היום ממש פשע מאורגן סביב רמאויות פרסום. מצאנו ארגונים שמוציאים מיליוני דולרים על אופרציה של 5,000 איש בבנגלדש שמקליקים על הודעות, ובכל ההיסטוריה רק מקרה אחד של זיוף גרם לאנשים להיכנס לכלא. זה פשע מאורגן ששני רק לסחר בקוקאין, הרשויות לא יודעות להתמוד ובגלל זה ההיקף שלו עולה".

 

גיא טיטונוביץ' מנכ"ל CHEQ גיא טיטונוביץ' מנכ"ל CHEQ צילום: Lidor Yashar

 

 

 

 

x