$
פרסום ושיווק

איציק אברכהן: "שופרסל מקסמה את המשבר בפן העסקי"

קמעונאית המזון סיימה את 2020 עם זינוק חד ברווחים והתעצמות האונליין והמותג הפרטי. כעת המנכ”ל אברכהן נערך ליום שאחרי פתיחת המסעדות, עם גיוס של 700 מיליון שקל

נורית קדוש 08:0704.03.21

משבר הקורונה הוביל את שופרסל לסיים שנת שיא בהכנסות וברווחים, אבל קמעונאית המזון הגדולה בישראל כבר נערכת ליום שאחרי. הרשת מתכוונת לגייס 700 מיליון שקל בהנפקת מניות במטרה לצמצם חלק מהחוב הרובץ עליה ולפתח את פעילות האונליין, המותג הפרטי והמכירה הסיטונאית לעסקים. מדובר בצעדים שיאפשרו לה להציג צמיחה גם אחרי שמשבר הקורונה יחלוף והציבור ישוב לטוס לחו”ל ולצרוך מזון במסעדות, בבתי מלון ובמקומות עבודה, על חשבון הצריכה בחנויות המזון.

 

בשיחה עם “כלכליסט” עם פרסום הדו”חות השנתיים לסיכום 2020 אמר מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן כי “יכול להיות שלא נפגוש בשנים הבאות את שנת השיא בהכנסות, אבל מנועי הצמיחה ישפרו את מצבנו ויאפשרו לנו להישאר על שיעור רווחיות תפעולית של 5%-4%”.

 

איציק אברכהן איציק אברכהן צילום: אביגיל עוזי

 

הכנסות ענקית הקמעונאות הפועלת בתחומי המזון, הפארם וסיטונאות המזון, זינקו בשנה החולפת ב־14% ועמדו על 15.2 מיליארד שקל. הרווח התפעולי זינק ב־33.7% ל־745 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית עלתה ברשת המזון ל־3.9% מהמכירות לעומת 3.1% ב־2019.

 

את השנה חתמה החברה עם זינוק של 44% ברווח הנקי שהסתכם ב־387 מיליון שקל, והחברה תחלק דיבידנד בגובה 140 מיליון שקל. “הצלחנו למקסם את המשבר הבריאותי מבחינה עסקית”, אמר אברכהן על תוצאות החברה. ביחס לעליות מחירים אפשריות בשוק המזון, הגיב אברכהן: “בינתיים אנחנו סופגים את הכל ונעשה הכל כדי לכבוש את עניין המחירים. עד כה לא הגיעו פניות מספקים משמעותיים, למעט ספקי חומרי גלם שמתבססים על מחירי בורסות הסחורות. אני מעריך שעד חג הפסח לא יהיה מישהו מספיק אמיץ להעלות מחירים”.

 

דילמת האונליין

 

פיתוח מנועי הצמיחה של הרשת הוא צעד חיוני, בין היתר על רקע הנתונים ולפיהם מכירות האונליין זינקו בשיעור חד של 50% והסתכמו ב־3 מיליארד שקל. המכירות המקוונות היוו 19.9% ממכירות הרשת, אך גבו מחיר בשחיקת הרווחיות הגולמית של החברה. הרווח הגולמי של החברה צמח בשיעור פחות (12.3%) מזה של המכירות ל־4 מיליארד שקל, והרווחיות הגולמית נשחקה ל־26.5% מהמכירות לעומת 27% ב־2019.

 

להערכת אברכהן, בעקבות פתיחת מרכזי ליקוט אוטומטיים בקדימה בעוד כחודשיים ובמודיעין שנה לאחר מכן, יעלה נתח מכירות האונליין ל־25% מההכנסות, ותעלה גם הרווחיות מהפעילות. על רקע המרחקים של מרכזים אלו מגוש דן ונוכח חלופות מהירות שמציעות מתחרות ובהן קוויק שעומדת לקראת הנפקה, נערכת שופרסל להקים מחסן ליקוט נוסף שישרת את אזור צפון גוש דן. על התחרות אמר אברכהן: “אנחנו לא רואים בקוויק מתחרים שלנו. הקשר היחיד הוא ששנינו מוכרים מזון, אבל יש להם 10-5 שנים להגיע אלינו”.

 

מנגד, התפתחות מכירות האונליין תגרור סגירת עשרות אלפי מ”ר בחנויות הפיזיות. בשנה החולפת, עוד בטרם פתיחת מרכזי הליקוט, סגרה הרשת 4 סניפים והסבה 2 נוספים למרכזי ליקוט. לרשת כיום 8 מרכזי ליקוט (חנויות שחורות) ועוד 35 חנויות שנותנות שירות פיזי ומשמשות במקביל לליקוט הזמנות לאונליין.

 

 

צמיחת מכירות האונליין, שנרשמות על ידי החברה תחת זרוע הדיסקאונט, הובילה לעלייה של 14.4% במכירות החנויות הזהות של הדיסקאונט, הכולל מלבד האונליין גם 107 סניפי דיל ו־27 סניפי יש חסד הפונים למגזר החרדי. פעילות הדיסקאונט, המבוססת על 23% רווחיות גולמית בלבד, אחראית ל־81% מהכנסות שופרסל בשנה החולפת. למרות צמיחת החנויות השכונתיות על רקע מגבלות התנועה במשבר הקורונה, צמחו מכירות החנויות הזהות בפורמט השכונתי ב־9.3% בלבד. הזרוע השכונתית כוללות את פורמט שלי המונה 81 חנויות, אקספרס המונה 77 סניפים וגרין עם 5 חנויות בתוך שופרסל דיל ועוד 84 מתחמים בסניפים, ומהווה 19% מהכנסות שופרסל. החנויות השכונתיות פועלות על רווחיות גולמית של 33% ורווחיות תפעולית של 5.3%, שעלתה בשיעור ניכר מרווחיות של 4% ב־2019.

 

נוגסת בנתח של תנובה

 

מנוע צמיחה נוסף שמחייב השקעות מצד הרשת הוא פעילות שופרסל ביזנס, מכירות סיטונאיות שמגלגלות על פי הערכות מאות מיליוני שקלים. החברה נערכת להקים בעוד כשנה חנות בדרום הארץ, שתצטרף לחנויות הקיימות בבאר יעקב ובחיפה, וכן לזרוע האונליין לעסקים. “זיהינו ערוץ מכירה יוצא מהכלל, שאין סיבה ששופרסל לא תדע לנהל טוב, אף יותר מהספקים עצמם. בנינו תשתית לעסק של מיליארדי שקלים”, אמר אברכהן.

 

בשנה החולפת המשיכו לצמוח מכירות המותג הפרטי, המהווה היום הספק הרביעי בגודלו ברשת, ל־25.8% ממכירות הרשת. המותג הפרטי, שמכירותיו הסתכמו ב־3.9 מיליארד שקל, כולל כיום 5,700 מוצרים, המניבים לחברה רווחיות גולמית גבוהה מזו של מוצרים מקבילים של ספקים שונים. שופרסל נערכת להמשיך ולחזק את המותג הפרטי כך שיהווה בעוד כמה שנים למעלה משליש מפעילותה.

 

סניף של שופרסל סניף של שופרסל צילום: יאיר שגיא

 

את עוצמת המותג הפרטי אפשר לראות גם בהיקפי הקנייה מהספקים. בשנה החולפת ירד נתח הקניות של שופרסל מתנובה ל־8.7% לעומת 9.1% ב־2019. רק בקטגוריית מוצרי החלב ירד היקף הקנייה של שופרסל מענקית החלב ל־6.2% לעומת 6.6% ב־2019. מי שעוד נפגעה בשנה החולפת היא שטראוס שממנה רכשה שופרסל 7.4% מהקניות לעומת 7.6% ב־2019. “יש ביקוש קשיח למותג הפרטי ואנחנו אופטימיים לגביו כיוון שזה דבר שנכון ללקוחות שלנו, לרווחיות של החברה ולמערכות היחסים שלנו עם הספקים”, אמר אברכהן והוסיף כי החברה נערכת עוד להגדלת המגוון של המותג: “אנחנו נמצאים במוצרי פרימיום, אורגניים, גלידה, קוסמטיקה וטואלטיקה, וההרחבה תהיה לעולמות הטרי והמצונן”.

 

השפעת משבר הקורונה באה לידי ביטוי גם בתוצאות רשת הפארם Be. מכירות הרשת צמחו ב־15.1% ועמדו על 815 מיליון שקל. זאת, לצד צמצום ההפסד התפעולי מ־70 מיליון שקל ב־2019 ל־19 מיליון שקל בשנה החולפת. ברבעון הרביעי, ולאחר שהשלימה מיזוג סטטוסטורי עם שופרסל, הגיעה Be לאיזון תפעולי לעומת הפסד תפעולי בגובה 30 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרשת, שקיבלה אישור למכירת קנאביס רפואי, נערכת לפתוח נקודות מכירה בסניפיה ולהיות שחקן משמעותי בתחום.

 

בשופרסל מעריכים כי שוק הפארם מגלגל 20-17 מיליארד שקל בשנה, וכי רשת Be היוותה בשנה החולפת 4% מהשוק לעומת 3.5%. ב־2019. 61.3% ממכירות רשת הפארם נעשו לחברי מועדון שופרסל. 7 מתוך 86 סניפי הרשת פועלים בזכיינות, ובכוונת החברה לפתוח 10-8 סניפים חדשים השנה.

 

מתחזקת באשראי

 

במקביל, שופרסל נערכת להשיק ארנק דיגיטלי בשותפות עם בנק דיסקונט על פלטפורמת אפליקציית התשלומים פייבוקס. לחברה יש 641 אלף מחזיקי כרטיס אשראי ו־22% ממכירותיה שולמו באמצעות כרטיס האשראי של הרשת. חלקה של שופרסל בשוק כרטיסי האשראי החוץ־בנקאיים עומד על 15%.

 

עלות שכרם של חמשת בכירי שופרסל הסתכמה ב־20.5 מיליון שקל לעומת 17.1 מיליון שקל ב־2019. עלות שכרו השנתית של איציק אברכהן הסתכמה ב־8.7 מיליון שקל וכללה שכר בעלות של 2.7 מיליון שקל, מענק של 2.4 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות של 3.5 מיליון שקל. עלות שכרו של אברכהן בשנת 2019 הסתכמה ב־6.9 מיליון שקל.

x