$
אופנה

פורד נגד בנאלי: המעצב טום פורד מציג חשיבה רעננה

בזמן שתעשיית האופנה האמריקאית על סף משבר, המעצב טום פורד מגדיל את מכירותיו ב־200 מיליון דולר בכל שנה. הוא מציג קולקציות מרהיבות וחשיבה רעננה, מקיף עצמו בסלבס ולא מפסיק לקרוץ לשוק הבינלאומי

עילית מינמר 09:2617.02.20

שבוע האופנה של ניו יורק אולי הסתיים בסוף השבוע שעבר בתצוגה מרשימה של מרק ג’ייקובס, אבל זו לא שיקפה את הלוך הרוח בשבוע הזה: ימי הזוהר שלו חלפו. על כך יעידו, בין השאר, סגירתן של שתיים מהחנויות הגדולות והיוקרתיות במנהטן “ברניז” ו”אופנינג סרמוני”, שתמכה במעצבים עולים ומבטיחים; סגירתם של בתי אופנה, למשל, זאק פוזן; הניסיונות הכושלים לבנות תאגיד אמריקאי שיתחרה בקבוצת היוקרה LVMH וקרינג; או ההחלטה של כמה מהמעצבים הבולטים שלא להשתתף בו.

 

 

 

ראלף לורן וטומי הילפיגר הוותיקים נעדרו ממנו, רבים אחרים, בהם תום בראון וג’וזף אלטוזארה, בחרו להציג בפריז וג’רמי סקוט החליט על ביטול התצוגה שלו רק שבועיים לפני קיומה.

 

מתוך תצוגת חורף 2020 מתוך תצוגת חורף 2020 צילומים: איץפי, אי.אף.פי, DPA/ABACA ,Getty Images

 

המעצב טום פורד, שעומד כיום בראש מועצת מעצבי האופנה של אמריקה במקומה של דיאן פון פירסטנברג, בחר להציג את הקולקציה שלו לחורף 2020 בלוס אנג’לס, ערב טקס פרסי האוסקר. ב”ווג” כבר תהו אם לא צריך בכלל לבטל את שבוע האופנה של ניו יורק ועד כמה הוא משקף את תעשיית האופנה המקומית הנאבקת על מקומה בשוק היוקרה העולמי.

 

לפורד שמור מקום של כבוד בשוק הזה. השורה הראשונה בתצוגה שלו היתה עמוסה כוכבים נוצצים, רובם ידידים קרובים של פורד, שהוא גם במאי מוערך ששני סרטיו זכו לשבחים והיו מועמדים לאוסקר, כרנה זולווגר, דמי מור, ג’ון האם,ג’ף בזוס וג’ניפר לופז, שדומה כי שמלות הערב הסקסיות מתחרה שחורה שקופה היו מכוונות אליה.

 

 טום פורד טום פורד צילום: איי אף פי

 

הדוגמניות עלו למסלול בחצאיות מידי א־סימטריות ברקמה מרהיבה או עשויות מעשה טלאים מג’ינס, שנלבשו עם סוויטשרטים אפורים ושחורים בגזרת אוברסייז מרובעת, שרווליהם גזורים בכתפיים (שחזרו גם בשילוב עם חצאיות פרנזים ארוכות לערב) , מגפיים עד הברכיים ועגילי נוצה ענקיים; מכנסיים רחבים נינוחים בגזרת טריינינג ושכמיה רחבה בהדפס טאי־דאי; וחליפות חצאית מידי ששולבו הפעם עם ז’קטים בעלי כתפיים מרופדות בצבעוניות חדה: סגול ששולב עם עגילים בצהוב־חרדל או ירוק בקבוק.הגברים במכנסי סאטן רחבים, שנראו גדולים ממידתם בדיוק במידה, וז’קטים צבעוניים רקומים וחמושים במשקפיים גדולים בעלי מסגרת שחורה וזגוגיות צבעוניות. בקיצור, גלאם נינוח במיטבו.

 

זאת היתה הפגנת כוח מרשימה של פורד, מגדולי האופנאים האמריקאים כיום, ואיש עסקים ממולח. הוא האיש שעשה מהפכה בגוצ’י, שהיה על סף פשיטת רגל, בימיו כמנהל הקריאטיבי החל מ־1994. כך הפך את המותג האיטלקי השמרני למותג זוהר השווה יותר מ־10 מיליארד דולר תוך עשור (אי אפשר לשכוח את הקמפיין לגוצ’י מקיץ 2003, שבו חשפה דוגמנית שיער ערווה מגולח בצורת הלוגו - האות G).

 

ב־2006 הקים מותג הנושא את שמו, תחילה בקוסמטיקה ובגדי גברים ורק מאוחר יותר יצר את הקו של בגדי נשים. על פי התחזיות, מותג הקוסמטיקה שלו, שהחל בבושם יחיד וכיום נמנה עם קבוצת אסתי לאודר וכולל קו מוצרים עשיר, יחצה את המיליארד דולר ב־2020. מאז 2015המותג הגדיל את מכירותיו בכל שנה ב־200 מיליון דולר. קחו למשל את השקת הבושם “פאקינג פאביולס” שלו בשבוע האופנה בניו יורק ב־2018: זה היה אמור להיות גימיק במהדורה מוגבלת, נהפך לוויראלי ותחזיות למכירות של 400 אלף דולר נהפכו ל־25 מיליון דולר. “אנחנו במסלול דאייה להכפיל את העסק בזמן קצר”, אמר ג’ון דמסי נשיא קבוצת אסתי לאודר, לאתר WWD.

 

לטענת פורד - שבראיון ל”ניו יורק טיימס” הגדיר עצמו בעבר כ“פרפקציוניסט, אנאלי לכאורה. מין לחוץ כזה, מתנשא” - על האופנה האמריקאית, “לזנוח את הרעיון שהיא אמריקאית וליהפך רלוונטית יותר בעולם, בינלאומית, אם היא רוצה לפרוח”. נאה דורש נאה מקיים. “שבוע האופנה בניו יורק זקוק כבר מזמן לריענון”, אמר פורד ל”ביזנס אוף פאשן” והתצוגה בלוס אנג’לס, מלמדת על חשיבה רעננה. “אמריקה היא לא רק ניו יורק”, אמר. אולי ביטולו הוא צעד רדיקלי מדי אבל כראש מועצת המעצבים, פורד כבר הכניס כמה שינויים: אם בעבר היה עמוס תצוגות באיכויות שונות, פורד אצר אירוע מדויק יותר ניסה להופכו לגלובלי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x