$
כלכלה ומדיניות

נגיף הקורונה

וירוס סיני בסחרור: אפקט קורונה זלג עד מפעל פיג'ו בנמיביה

ספינת קרוזים בהסגר ביפן, חשבונות אובר מוקפאים במקסיקו, ראש עיר לחוץ בניו יורק ובתי קזינו מושבתים בבירת ההימורים מקאו. הווירוס הסיני משבש את החיים בכל העולם, והסוף לא נראה באופק

עדי ברק, תמר טוניק ותומר הדר 07:1505.02.20

נגיף הקורונה אינו יורד מסדר היום והשפעותיו מחלחלות לכל קצווי תבל, גם לאזורים שבהם טרם דווח על נשאים. במפעלי פיג'ו בנמיביה כבר התעוררה סוגיה משפטית, לאחר שספק סיני של חלקי רכב לא הצליח לעמוד בלוחות הזמנים בגלל סגירת מפעלים. בברזיל, שגם בה טרם דווח על קורונה, הכריזה הממשלה על מצב חירום ותפנה מסין עשרות אזרחים, הישר להסגר של שבועיים בבסיס צבאי. במקסיקו, הרשויות הקפיאו חשבונות של מאות משתמשי אובר בגלל חשד לנוסע נגוע. גם המעוז האחרון, מרכז ההימורים מקאו, נכנע לנגיף, והחל מהיום ישעה את פעילות בתי הקזינו, התיאטראות ואולמות הבאולינג.

 

 

יצרניות רכב נתקעות: הישראליות עשויות להרוויח

 

יונדאי סוגרת מפעלים מחוץ לסין, פיג'ו מאיימת בתביעות

 

יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי הודיעה אתמול (ג') על סגירה של כל שבעת מפעליה בקוריאה. רוב דגמי החברה המיועדים לשיווק בארה"ב ובישראל מיוצרים במפעלים אלה, האחראים על כ־40% מהיקף הייצור הגלובלי של ענקית הרכב. לפי הודעתה של יונדאי, השבתת הייצור צפויה להימשך עד ל־12 בפברואר.

 

במקביל נחלץ הממשל הסיני לעזרת יצרן חלקי חילוף ממחוז ז'ג'יאנג, כשהנפיק אישורים שמגדירים את מגפת הקורונה ככוח עליון. זאת, לאחר שחטיבת אפריקה של יצרנית הרכב הצרפתית פיג'ו איימה לתבוע את היצרן על רקע עיכוב באספקה. החטיבה, שעוסקת בעיקר בייצור טנדרים, תבעה מיצרן החלפים 4.27 מיליון דולר.

 

הפגיעה באספקה מגיעה בעקבות הנחיית הממשל הסיני על הפסקת כל פעילויות הייצור במחוז ז'ג'יאנג, השוכן מזרחית למחוז חוביי, שבבירתו ווהאן התגלה לראשונה וירוס הקורונה.

 

במקרה של יונדאי, ההסתמכות על שוק הרכיבים הסיני עשויה להיות יקרה במיוחד: בשנת 2019 ייבאה דרום קוריאה חלקי מכוניות מסין בשווי של 1.56 מיליארד דולר, עלייה של 6.2% לעומת שנה קודם לכן.

 

מבחינת תעשיית הרכב הגלובלית, אף שיונדאי אינה מייצרת בסין מכוניות לצריכה מערבית, היא תלויה בתעשיות הסיניות. עיקר המפעלים השוכנים באזור ווהאן שכרגע מושבתים מפעילות מתמחים בייצור רכיבים שמחירם במרבית המקרים הוא סנטים בודדים בלבד. עם זאת, מדובר ברכיבים הכרחיים להמשך שרשרת הייצור.

 

במקרה של יונדאי, המחסור הוא בצמות חוטים, רכיב פשוט אך קריטי. במכונית מודרנית עוברים יותר מ־100 מטר של צמות חוטים.

 

חולה מובלת לבית החולים החדש בווהאן, סין חולה מובלת לבית החולים החדש בווהאן, סין צילום: איי פי

 

עיקר התעשיות באזור ווהאן מתמחות בצמות הללו, וברכיבי חשמל עדינים, כמו מעגלים מודפסים וחלקי גומי זעירים. במקרים כמו זה שחווה כעת ענף הרכב העולמי מונהג נוהל חירום, שמאפשר ליצרנית הרכב הנפגעת לפנות אל יצרני חלפים אחרים, ולהציע להם לספק לה את החלקים החסרים במחיר גבוה מהרגיל. מנוהל זה עשויות להרוויח גם חברות ישראליות.

 

סגר אווירי וימי: פברואר השחור של התעבורה

 

חולה קורונה בקרניבל קרוז, ביטולי טיסות גם להונג קונג

 

בהלת הקורונה הגיעה גם לימים ופוגעת בענקיות הספנות. קרניבל קרוז ליין, שבסיסה במיאמי דיווחה שלשום כי נוסע ששהה על ספינה של החברה־הבת פרינסס קרוזס, אובחן כנשא קורונה שבוע לאחר שירד מהספינה בהונג קונג.

 

הספינה, דיאמונד פרינסס, נמצאת עתה בהסגר בנמל יוקוהאמה מול חופי יפן, עד שגורמי הבריאות יסיימו לבצע את הבדיקות הנדרשות. על פי דיווח של רויטרס, הנוסע, בן 80, הגיע בטיסה ליפן ועלה לספינה ביוקוהאמה.

 

שתי ענקיות הספנות האחרות, רויאל קריביאן ונורוויג'ן קרוז ליין נוקטות גם הן מהלכי חירום כדי להתמודד עם התפרצות הנגיף. רויאל קריביאן ביטלה את כל הקרוזים לסין ולהונג קונג עד סוף פברואר. ביעדים אחרים, לא תתאפשר עלייתם של נוסעים ששהו בסין או בהונג קונג ב־15 הימים שקדמו לשיט. נורוויג'ן מחמירה אף יותר ואוסרת על נוסעים ששהו בסין 30 יום לפני מועד השיט, לעלות לספינותיה. כל הנוסעים יעברו בדיקות לאיתור תסמיני הנגיף.

 

בזירת התעבורה האווירית, מתארכת והולכת הרשימה של חברות תעופה שחדלו באופן זמני לטוס לסין, והן מונות עתה עשרות חברות מרחבי העולם. שלשום הודיעה אמריקן איירליינס כי תשעה את טיסותיה להונג קונג עד ל־20 בפברואר. ההחלטה מגיעה בעקבות תביעה שהגיש נגדה איגוד העובדים אלייד פיילוטס, המייצג כ־15 אלף טייסים. מהלכים דומים נקטו גם דלתא ויונייטד.

 

במקביל, חברות תעופה נוקטות מהלכי מגננה כדי למנוע מהווירוס לתפוס טרמפ על מטוסים. קתאי פסיפיק ההונג קונגית הפסיקה להציע לנוסעים מגבות חמות, כריות, שמיכות, חוברות ומוצרים פטורים ממכס בטיסותיה לסין. החברה מסרה גם כי תחמיר את הפיקוח על נהלי הגשת המזון.

 

סין מייבאת פחות: שותפות הסחר ייפגעו

 

היצוא של יפן, תאילנד, אוסטרליה וטייוואן בסכנה

 

איגוד הספנות התאילנדי התריע אתמול כי המדינה האסיאתית עלולה להפסיד 2 מיליארד באט (64.6 מיליון דולר) ברבעון הראשון של השנה, בעקבות היחלשות היצוא לסין. זאת, על רקע התפרצות נגיף הקורונה והשפעתו על שרשרות אספקה. לדברי האיגוד, יצוא של פירות וירקות טריים יספוג את עיקר הפגיעה.

 

בשנה שעברה היתה סין יעד היצוא השני בגודלו של תאילנד, שמכרה לה סחורות בשווי 29.2 מיליארד דולר, שהם 11.8% מכלל היצוא התאילנדי.

 

אף שסופה של מגפת הקורונה אינו נראה באופק, איגוד הספנות הותיר על כנה את תחזית צמיחת היצוא השנה, בטווח שבין 0%־1%. לדברי האיגוד, אחת הסיבות היא שתאילנד עשויה לייצא ללקוחות חדשים המחפשים חלופות ליצוא הסיני.

 

ב־2018 ייצאה תאילנד לסין גומי ופלסטיק בשווי כולל של 8.2 מיליארד דולר. זאת נוסף על ציוד מכני ואלקטרוני בשווי 6.8 מיליארד דולר, פירות וירקות בסכום של 3.4 מיליארד דולר וכימיקלים בהיקף של 3.1 מיליארד דולר.

 

בעוד שמרבית הסחורות הללו ניתנות לאחסון לאורך זמן, תוחלת החיים של ירקות ופירות קצרה משמעותית ולכן, ענפים אלה ניצבים עתה בחזית אובדן היצוא התאילנדי.

 

שותפות סחר נוספות שעלולות להיפגע מהאטת הפעילות העסקית בסין הן אלה שעיקר היצוא שלהן מופנה למעצמה. כך למשל, מנתוני טריידינג אקונומיקס עולה כי סין היא יעד היצוא המוביל עבור אוסטרליה, טייוואן, דרום קוריאה, צ'ילה ויפן.

 

ב־2018 ייצאה אוסטרליה לסין סחורות בשווי 87.3 מיליארד דולר, שהם 36% מכלל היצוא של המדינה. היצוא הצ'יליאני לסין הסתכם באותה השנה ב־24.5 מיליארד דולר, או 32.5% מהיצוא של צ'ילה. בדומה, שיעור היצוא של טייוואן, דרום קוריאה ויפן לסין עמד ב־2018 על 28.8%, 28% ו־21%, בהתאמה.

 

בתוך כך הודיעה אתמול אינדונזיה, שותפת הסחר הגדולה ביותר של סין, כי מלבד האיסור שהטילה כבר על יבוא בעלי חיים מסין, היא שוקלת איסורים גם על מוצרים נוספים העלולים להביא להתפשטות הנגיף. בין השאר, אינדונזיה מייבאת מסין שום, פירות ומשקאות.  

 

כלב ממוגן בבייג'ינג. חברות תעופה וקרוזים בכוננות־על כלב ממוגן בבייג'ינג. חברות תעופה וקרוזים בכוננות־על צילום: איי אף פי

 

התקפלה: בלי רולטות

 

מקאו כבר לא מהמרת

 

החל מהיום ולמשך 15 ימים תופסק הפעילות בבתי הקזינו בטריטוריה הסינית מקאו, מרכז ההימורים הגדול בעולם. זאת, במטרה לצמצם את קצב התפשטות נגיף הקורונה, שאובחן כבר בקרב עשרה מתושבי העיר.

 

41 בתי הקזינו שפועלים בעיר רשמו הכנסות של 292.5 מיליארד דולר ב־2019 והם אחראים על יותר מ־80% מהכנסותיה של מקאו ממסים. מניות חברות ההימורים צנחו אתמול בעקבות ההודעה.

 

פרט לבתי הקזינו הנחו הרשויות המקומיות לסגור בתי עסק ומקומות בילוי נוספים, כמו תיאטראות, בתי קולנוע, מכוני עיסוי ומרכזי באולינג. גם מועדוני לילה, אולמות קריוקי ומכוני כושר יקפיאו את פעילותם למשך אותו פרק זמן.

x