$
ספורט עולמי

האורנג' שוב פייבוריטית: הכדורגל ההולנדי נולד מחדש

אחרי שהוספדה ב־2018, לקראת יורו 2020 נראה שבהולנד חזרו לעבר כדי להחיות את העקרונות שהפכו את הכדורגל מהמדינה למשפיע ביותר בהיסטוריה של המשחק

אוריאל דסקל 09:2627.11.19

רינוס מיכלס ההולנדי נבחר השנה על ידי העיתון “פראנס פוטבול” כ"גדול מאמני הכדורגל בכל הזמנים", וזאת מאחר שהיה אחראי למהפכה בכדורגל בשנות ה־60, ה־70 וה־80, שהפכה אותו למשחק דינמי ומרגש הרבה יותר ממה שהיה לפני שהתחיל לאמן באייאקס ב־1965.

 

מיכלס גם הפך את הולנד ממדינה שולית בכדורגל האירופי לאחת המדינות המשפיעות ביותר על המשחק. הוא עשה זאת בזכות אמביציה, חזון, מבנה ומקצוענות. ואולם "אבי הטוטאל פוטבול" לא הגה הכל לבדו. לפי דייוויד וויינר, ההיסטוריון הבריטי של הכדורגל ההולנדי, "הטוטאל פוטבול פותח אורגנית על ידי חבורה של שחקנים חכמים ונועזים בצורה בלתי רגילה שיצאו מתוך אווירה של התקוממות ויצירה באמסטרדם".

 

בשנות ה־60 וה־70 אמסטרדם עברה שינוי חברתי משמעותי בזכות דור הבייביבומרס שנולד אחרי מלחמת העולם השנייה. הולנד נהפכה ממדינה שמרנית למדינה ליברלית, והכדורגלנים ההולנדים, שגדלו ברחובות ופיתחו יכולות טכניות מבריקות, הושפעו מהתהליכים ההיסטוריים הללו אך גם שאבו השראה מאלמנטים ייחודיים לחברה ההולנדית. אלמנט ייחודי אחד כזה הוא מושג "החלל", שהיה קריטי ליצירת הטוטאל פוטבול.

 

לפי המדען ההולנדי מאוניברסיטת אמסטרדם, ד"ר מישייל שוורץ, "הולנד היא מדינה שעוצבה על ידי בני אדם". ההולנדים ייבשו את הים הצפוני כדי לייצר שטחים לחקלאות ולמגורים ואת השטחים החדשים הללו היו צריכים לעצב בעצמם כדי לייצר לעצמם חלל, אבל הולנד עדיין אחת המדינות הצפופות בעולם — מה שהופך את החלל לנכס עוד יותר חשוב עבור ההולנדים. "להולנדים יש יכולת לייצר חללים", כתב שוורץ. "לא רק מבחינה מעשית, על ידי ייבוש הים כדי לייצר אדמה, אלא גם במובן של מבנים פוליטיים ומערכות יחסים חברתיות בין חברה, טכנולוגיה וטבע.

 

 

נבחרת הולנד. חזרה לעקרונות אייאקסנים נבחרת הולנד. חזרה לעקרונות אייאקסנים צילום: AFP

 

בהולנד מה שנראה טבעי עשוי להיות מזויף או מעשה ידי אדם". להולנדים יש אף מושג שנקרא maakbaarheid — היכולת לעצב, ליצור ולשלוט בכל דבר בסביבה. יש אמונה אמיתית שמדינה יכולה לייצר לעצמה את הטבע שלה, את המבנים החברתיים ואת החיים התרבותיים. ההולנדים אובססיבים לגבי חללים: זה מתחיל בסובלנות רבה שמעניקה לאדם את "הספייס" האישי לקבל החלטות לגבי חייו, אך האובססיה הזו משפיעה גם על הטכנולוגיה, האמנות והכדורגל ההולנדי.

 

יוהן קרויף, התלמיד מספר אחת של מיכלס, היה אחד מבני הדור שגדלו באמסטרדם באותה תרבות שמעודדת ניסויים ויצירתיות. הדור הזה גם נהנה מכך שאנשי עסקים החליטו להפוך את הכדורגל ההולנדי למקצועי ולהזרים לתוכו כספים גדולים. הרבה כסף הושקע בחינוך הכדורגל שלהם. לדור הזה הצטרפו כמה שחקנים מנוסים כמו וליבור ואסוביץ', הבלם הקשוח מיוגוסלביה. הם התבשלו יחד בשנות ה־60 וה־70 בחממה באמסטרדם ופיתחו את תפיסת הכדורגל שהובילה אותם לזכיות רצופות בגביע האלופות ולשינוי הכדורגל לנצח במונדיאל 1974.

 

פיתגורס בנעלי כדורגל

 

מאז ובמשך שנים ההולנדים תמיד יצרו שחקנים שהיו מיוחדים ביכולת שלהם לקרוא ולהבין את החשיבות של ריווח וסגירה טקטית. כדורגלנים הולנדים לא פעם הוגדרו "כפרופסורים" ו"פילוסופים" בגלל שראו את הכדורגל כמשחק של תבניות וגיאומטריה. דייוויד מילר מ"הטיימס" אף כינה את קרויף כ"פיתגורס בנעלי כדורגל". "תמיד דיברנו על חלל בדרך מאוד מסוימת", הסביר שחקן נבחרת הולנד לשעבר רוד קרול לוויינר. "כשהיינו בהגנה, היינו צריכים להיות קרובים זה לזה כדי לסגור את החללים של היריבה. בהתקפה רצינו לרווח את המגרש ולהשתמש בכנפיים". החלפת המקומות והעמדות המפורסמת במהלך משחק היתה פתרון לריצות ולספרינטים שהכדורגל הזה הצריך. הטוטאל פוטבול כונה כך בעיקר בזכות העובדה שבנבחרת ההולנדית של מיכלס כל שחקן היה יכול לשחק בכל תפקיד. המערכת תפקדה מצוין בזכות הגמישות, האינטליגנציה והניסיון של השחקנים.

 

התפיסה הזאת התפתחה עם הזמן והיתה צריכה שחקנים חכמים שגדלו בתרבות מסוימת כדי שתעבוד. יוהן נייסקינס, למשל, מקבל קרדיט על "המצאת" הלחץ הגבוה. זה קרה בעונת 1970, ונייסקינס, קשר קשוח באייאקס שתפקידו היה לשמור אישית את הפליימייקרים של היריבה, התחיל לרוץ אחריהם גם כשהגיעו לחצי שלהם כדי לאסוף את הכדור. זה לא היה נהוג אז. ואסוביץ' ראה את מה שנייסקינס עושה והוביל את שחקני ההגנה של אייאקס לרדוף גם אחרי השחקנים — מה שיצר את קו ההגנה הגבוה. מיכלס ראה את זה ואימץ. ב־1974 נבחרת הולנד ביססה את הכדורגל שלה על לחץ קולקטיבי, הראשון מסוגו שראו על הבמה הגדולה ביותר. לחץ שעם השנים נהפך למרכיב קריטי בכדורגל המודרני.

 

יוהן קרויף ומאמנים הולנדים רבים אחרים הפיצו את הבשורה של הכדורגל ההולנדי לרחבי העולם. וכך, עם השנים הכדורגל ההולנדי איבד את היתרון היחסי הזה שלו, וכמעט כולם התחילו לשחק "כדורגל טוטאלי". בנוסף, מדינות רבות התחילו לאמץ את שיטות פיתוח וטיפוח השחקנים ההולנדיות.

 

כך קרה שהשיטות הללו העלו מעט עובש, ואם ב־1989 ארבעה מחמשת השחקנים הראשונים בבחירות לבלון ד'אור היו הולנדים הרי שב־2018 לא היה ולו הולנדי אחד בטופ 30. אחרי שלא העפילה ליורו 2016 ולמונדיאל 2018, נראה היה שהולנד כבר לא תחזור למה שהיתה פעם. בהתאחדות הכדורגל ההולנדית (KNVB) בנו כמה תוכניות לשיפור השחקנים ויצירת "מנטליות מנצחת". אפילו היו דרישות להביא יותר מאמנים זרים לנבחרות ולקבוצות, אבל דווקא חזרה לאותם עקרונות אייאקסנים של מיכלס החזירה את הכתום ללחיים של הולנד.

 

מהפכות עושים מקטיפה

 

רונלד קומאן, אחד הבלמים הכי "קרויפיסטים" ששיחקו את המשחק (הבלם עם הכי הרבה שערים בקריירה), מונה לאימון נבחרת הולנד והביא איזון להרכב בין שחקנים צעירים ומלהיבים לשחקני הגנה וקישור הגנתי שמוסיפים ניסיון, אגרסיביות והבנה עמוקה של המשחק הנדרש מהם. עוד לפני דניס ברגקאמפ, מארק אוברמארס ואדווין ואן דר סאר — גם הם חסידים של קרויף — השתלטו על אייאקס, ואף שברגקאמפ כבר עזב, המועדון אימץ שיטות חדשות לפיתוח שחקנים. זה נעשה בזכות "מהפכת הקטיפה" באייאקס ב־2010. מהפכה ניהולית שהוביל קרויף, והביאה בין השאר חסידים שלו לעמדות מפתח במועדון ולעמדות המאמנים (פטר בוס, למשל, קיבל את תפקיד מאמן אייאקס לאחר שיחה עם יוהן קרויף וג'ורדי קרויף בתל אביב).

 

אריק טן האח, מי שכונה על ידי אוהדי אייאקס המתנשאים "חוואי" בגלל שגדל במזרח המדינה ולא היה בעל "קשרים עם אייאקס", קיבל את תפקיד המאמן ב־2017 והביא עמו למועדון הרבה ידע שצבר כשעבד במילואים של באיירן מינכן לצד פפ גווארדיולה, שגם הוא תלמיד של קרויף. המועדון גם השקיע כסף בהבאת דושאן טאדיץ' הסרבי ודיילי בלינד ממנצ'סטר יונייטד שיוסיפו ניסיון לדור חדש ומוכשר שעלה מהנוער של אייאקס.

 

בעונה שעברה אייקס היתה במרחק שער בתוספת הזמן מגמר ליגת אלופות היסטורי. היא שיחקה כדורגל מרהיב שהתבסס על שחקנים חכמים ומעיזים בצורה בלתי רגילה, שיודעים לקרוא את החללים סביבם וכישרוניים מספיק כדי לייצר הזדמנויות הבקעה רבות, מול כל יריבה.

 

נבחרת הולנד של קומאן מתבססת גם על שחקני אייאקס החדשה וגם על שחקנים הולנדים שקיבלו את "החינוך הנכון" והיא עשתה חיל במוקדמות יורו 2020 וגם בליגת האומות. "בסופו של דבר, לבנות הרכב זו אמנות בפני עצמה", הסביר רינוס מיכלס. "צריך למצוא איזון בין שחקנים יצירתיים לאלו שיכולים להרוס (לקבוצה היריבה) ובין ההגנה, בניית המשחק והתקפה, ולא לשכוח את איכות היריב ואת הלחצים הספציפיים שיש על כל משחק". ונראה שאת השיעור הזה הכדורגל ההולנדי חזר לשנן.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x